SAYI: 2011/09 27 Şubat - 5 Mart 
HAKKIMIZDA    |    SON SAYI    |    REKLAM    |    İLETİŞİM   |    ABONELİK    |    ARŞİV
SON SAYI
Kapak
Özel Dosya
Teknoloji
Küresel Ekonomi
Şirketler & Sektörler
Başlarken
Piyasalar & Finans
SELECT contents.contImage1 FROM links INNER JOIN contents ON links.contLinkID=contents.contID WHERE contents.contHasID=6 AND contents.contNumberID='233' LIMIT 1
Jan Nahum’la Bir Hayli Üretmek
Jan Nahum’un planları gerçekleşirse, hem Karsan’ın hem de Türk otomotiv sanayinin vizyonu genişleyebilir.

Tolgahan Özkan

Henüz 1960’lı yılların başlarıydı. Türkiye’de bir otomotiv sanayinden bahsetmek mümkün değildi o günlerde. Ama pek çok kişi gibi o da Türkiye’de üretilmiş bir otomobil hayal ediyordu. Otomotivin merkezi ABD’de yaşanan gelişmeleri yakından takip ediyordu. Her sayısını merakla beklediği Popular Mechanics Dergisi’ndeki habere kilitlenmişti. Amerikan klasiklerinden dört kişilik Ford Thunderbird’ün iki kişiliğe çevrilmesi sırasında kullanılan bir malzeme ilgisini çekmişti. Bir yerli otomobili tasarlamanın, sonra da prototipini üretmenin mümkün olduğunu biliyordu. Ama asıl zafer, o otomobili satabilmek olacaktı. İşte elinde tuttuğu haberdeki bir ayrıntı, Türkiye’de de ucuza otomobil üretilebileceği anlamına geliyordu.


Henüz 12 yaşındaydı ama hayalinin uygun maliyetli malzeme ile gerçekleşebileceğinin farkındaydı. Oysa o dönemin otomobillerinde bolca kullanılan metaller çok pahalıydı. Karıştırdığı dergilerin sayfalarında yeni malzemeler arıyor olmasının sebebi buydu. Hayal etmekle yetinmiyor, nasıl gerçekleştirebileceği sorusunun yanıtını arıyordu.


Yeni çift kişilik Thunderbird’de, açılıp kapanabilen tavanı gizlemek için kullanılan kapaklar, bugünkü “fiberglas”a benzeyen yeni bir malzemeden yapılmıştı. Bu malzemenin en önemli özelliği, kaportalarda kullanılan saclara göre çok ucuz ve çok hafif olmasıydı. Bu malzeme, otomobilin kaportasının ucuza mal edilmesini sağlayabileceği gibi, motorunun da küçük ve ekonomik olmasını mümkün kılacaktı. Dergi elinde koşturdu ve Vehbi Koç ile birlikte Koç Holding’in temellerini atan isimlerden biri olan, yıllarca otomotiv grubunu yöneten, “Anadol” markasının mimarlarından babası Bernar Nahum’un yanına gitti. “Ağabeyimle (Claude Nahum) birlikte dergideki haberi babama gösterdik. O günlerde zaten Ford ile bazı görüşmeler yapıyorlardı. İlerleyen dönemde Ford motorlu, fiberglas gövdeli Anadollar piyasaya çıktı” diyor bugün Türkiye’nin yüzde 100 yerli sermayeli tek otomotiv üreticisi Karsan’ın Murahhas Azası Jan Nahum.


Devamı Bloomberg Businessweek Türkiye'nin son sayısında...

 
 
E-Bülten Aboneligi
 
 
 
 
 
 
Künye | Gizlilik ve Kullanım Koşulları
© 2001-2014 Bloomberg Businessweek Türkiye. Tüm Hakları Saklıdır.
www.infomag.com.tr