Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Çip, Nadir Elementler Sonrası Otomotivde Yeni Gündem: Mıknatıslar
Çin’den gelen nadir toprak mıknatıslarının kıtlığı, otomotiv endüstrisinin yarı iletken krizinin bir sonraki adımı olacak gibi gözüküyor.
  • 27 Haziran 2025 00:42
  • Koray Öztopçu
Çip, Nadir Elementler Sonrası Otomotivde Yeni Gündem: Mıknatıslar

Mıknatıslar, elektrik motorlarından sileceklere, elektrikli koltuklara ve farlara kadar her şeyde kullanılıyor. Büyük otomobil üreticilerini ve parça tedarikçilerini temsil eden endüstri gruplarına göre bu mıknatıslar olmadan otomobil üretimi birkaç hafta içinde durabilir. Silahlar, yarı iletkenler ve telekomünikasyon ekipmanları için de önemli olan nadir toprak mıknatısları, ABD ile Çin arasındaki tırmanan ticaret savaşının merkezinde yer alıyor.


Otomotiv sektörü nadir toprak mıknatısı kıtlığı nedeniyle yavaşlamayla karşı karşıya


Mıknatısların hakim olduğu küresel mıknatıs pazarı, 2024 yılında yaklaşık 45 milyar dolar değerindeydi. Yıllık yüzde 9,4 büyüme oranıyla, bu pazarın elektrikli araçlar ve yenilenebilir enerjiye artan taleple birlikte 2034 yılına kadar 114 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Çin’in liderliğindeki Asya-Pasifik şu anda önemli bir pazar payına sahip ve Japonya, Güney Kore ve Hindistan’da da önemli oyuncular ortaya çıkıyor.


Süper mıknatıslar, hepsi hızla genişleyen elektrik motorlarının, hidrolik direksiyon sistemlerinin ve rüzgar türbinlerinin işleyişinde önemli bir rol oynuyor. Hükümet politikaları giderek daha fazla enerji geçişini ve teknolojik yeniliği desteklediğinden, yüksek performanslı mıknatıslara olan talep artacak.


Çin nadir toprak minerallerini ve mıknatıslarını elinde tutarken otomobil üreticileri, elektrik motorlarını Çin fabrikalarında üretmek veya yerel yapım motorları Çin’e göndererek bu küçük mıknatısların yerleştirilmesini sağlamak gibi geçici çözümler bulmak için yarışıyor. Otomotiv üreticileri mıknatısları Çin fabrikalarından satın almak yerine Avrupa veya Asya’daki kaynaklardan satın alma arayışına da giriyor.


Daha yüksek tarifeler veya üretimi durdurma arasında bir tercih


Birçok üretici nadir toprak bileşenleri tükendiği için geçen ay bazı modellerin üretimini geçici olarak durdurmak zorunda kalmıştı. Otomobil üreticileri ayrıca ayarlanabilir koltuklar veya nadir toprak mıknatısları kullanan üst düzey hoparlör sistemleri gibi birinci sınıf özellikleri ortadan kaldırmaya başvurabilirler.


Bu aynı zamanda, tedarik zinciri kesintilerinin yarı iletken kıtlığına yol açtığı pandemi sırasında kullanılan bir strateji. Ülkeler, dünyadaki nadir toprak elementlerinin yüzde 70’ine sahip Çin’e olan bağımlılığını azaltmaya çalışıyor, ancak bu uzun zaman alabilecek gibi gözüküyor.


Hatta içten yanmalı ve elektrikli araç üreticileri bu etkilerden kaçınmak için bazı otomobil parçaları üretimlerini Çin’e kaydırmayı düşünüyor. Bazıları elektrikli motorları Çin fabrikalarında üretmek veya mıknatıs taktırmak için motorları Çin’e göndermeyi değerlendirirken, nadir toprak mıknatısları üzerindeki ihracat kontrollerini aşmanın bir yolu olarak bitmiş parçaları kapsamaması sebebiyle üretimi Çin’e taşımanın işe yarayabileceğini düşünülüyor. Elbette otomobil üreticilerinin üretimlerinin bir kısmını Çin’e kaydırması gelecekte ek önlemleri getirebilir.


Çin nadir toprak metalleriyle yapılan mıknatısları pazarına da hakim


Çin, geçtiğimiz aylarda nadir toprak metalleriyle yapılan mıknatısları ihraç etmek için şirketlerden izin başvurusunda bulunmalarını talep etmeye başladı. Ülke, mıknatısların yüksek sıcaklıklarda çalışmasına yardımcı olan bu elementlerin dünyadaki arzının yaklaşık yüzde 90’ını kontrol ediyor. Akıllı telefonlardan jet savaş uçaklarına kadar dünyanın modern teknolojisinin çoğu bu mıknatıslara güveniyor.


Elektrikli ve hibrit araçlar için kritik bir bileşen olan nadir toprak mıknatıslarının kıtlığı nedeniyle otomotiv sektörü potansiyel bir yavaşlamayla karşı karşıya ve Çin’in yakın zamanda uyguladığı ihracat kısıtlamaları ve uzun süreli sevkiyat gecikmeleri tedarik zincirini bozuyor. Otomotiv endüstrisinde, nadir toprak elementleri elektrikli araç motorlarının yüksek hızda çalışmasını sağlıyor. Nadir toprak mıknatısları, enerji verimlilikleri ve kompakt tasarımları nedeniyle değerli olan elektrikli araçlarda kullanılan elektrikli motorların ayrılmaz bir parçası. Hibritler de ise verimli tahrik için bu mıknatıslara ihtiyaç duyuluyo. İçten yanmalı motorlu araçlarda ise kullanımları öncelikle elektrikli direksiyon ve diğer motorlu sistemlerle sınırlı. Ayrıca, ön cam silecekleri ve farlar gibi parçalarda da kullanılıyor.


Nadir toprak mıknatıslarının ihracatı neredeyse durma noktasına geldiğinden, otomobil üreticileri bazı tesislerin çalışmaya devam edip edemeyecekleri konusunda zor kararlarla karşı karşıya. Avrupa Otomotiv Tedarikçileri Birliği, yaptığı açıklamada, Avrupa genelindeki birçok üretim hattı ve tesisin kapatıldığını, stokların tükenmesiyle birlikte önümüzdeki haftalarda daha fazla etki beklendiğini söyledi.


Farklı çözümler sektöre ek maliyetler getirebilir


Otomotiv sektörü, Çin’den daha fazla nadir toprak bileşeni gelmediği takdirde araç üretiminin azaltılabileceğini veya yakın zamanda durdurulabileceği konuşuyor. Bununla birlikte bu elementlerin Çin dışındaki tedarik zincirlerini ve tedarikçilerini güçlendirmek için çabalar devam ederken, çözüm fazla zaman alacak gibi gözüküyor.


Bitmemiş bir parçayı dünyanın öbür ucuna gönderip bir mıknatıs takmak üretim maliyetini ve süresini artıracak. Buna rağmen şirketler bunu belki de bazı üretim hatlarını tamamen kapatmanın tek alternatifi olarak görüyor. Bu hamle otomobil üreticilerini ek tarifelere maruz bırakabilir, ancak otomotiv yöneticileri alternatifin daha da kötü olacağına inanıyor.


Otomobil şirketleri ayrıca mıknatısları şu anda yaptıkları gibi doğrudan Çin fabrikalarından satın almak yerine Avrupa ve Asya’daki alternatif kaynaklara bakıyor. Diğer tartışma konusu ise bu kaynakların hiçbirinin otomotiv endüstrisinden gelen talebi karşılayacak kadar mıknatıs sağlamayacak olması. Arz sıkıntısı, otomotiv sektörünün agresif elektrikli araçlarda büyüme isteğine set çekebilir ve yeni elektrikli modellerin, piyasaya sürülmesini engelleyebilir. Çoğu otomobil üreticisi şu anda 4-6 haftalık envantere sahip olsa da, devam eden gecikmeler araç üretimini etkilemeye başlayabilir ve elektrikli araç modelleri potansiyel olarak Temmuz 2025’ten itibaren ertelenme veya yeniden planlama ile karşı karşıya kalabilir. Tedarik darboğazları uzun bir süre devam ederse daha da geniş bir etki meydana gelebilir.


Kısa vadeli çabalar, stratejik envanterler oluşturmaya, alternatif tedarikçiler sağlamaya ve Üretim Bağlantılı Teşvik planları kapsamında yerel montajı hızlandırmaya odaklanıyor. Uzun vadeli hedefler, nadir toprak keşiflerini hızlandırmayı, yerel üretim kapasitesi oluşturmayı ve ithalat bağımlılığı azaltmak için geri dönüşüm altyapısına yatırım yapmayı içeriyor. Tedarik kaynaklarının çeşitlendirilmesi, politika girişimleriyle uyumlu devam eden bir çaba. Çin’in bu mıknatıslar için ihracat onaylarının hızı, otomotiv oyuncuları için bir endişe olmaya devam ediyor


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Masada Ateşkes, Sahada Belirsizlik: İran-İsrail Savaşının Bilançosu
Masada Ateşkes, Sahada Belirsizlik: İran-İsrail Savaşının Bilançosu
Bilançosu 12 gün süren şiddetli İsrail-İran çatışmaları, Trump’ın baskısıyla ateşkesle sonlandı. Ancak İsrail ve ABD’nin saldırıları sonrası İran’ın nükleer altyapısı ağır darbe aldı. Onlarca İranlı ve İsrailli hayatını kaybetti. Petrol fiyatları beklenenden az tepki verdi ama Hürmüz Boğazı riski hâlâ küresel ekonomiyi tehdit ediyor. Şimdi akıllardaki soru şu: Bu ateşkes kalıcı bir barışa mı, yoksa daha büyük bir hesaplaşmaya mı gebe?
Şirketlerin Yüzde 40’ı Ara Zam Planlıyor
Şirketlerin Yüzde 40’ı Ara Zam Planlıyor
Temmuz ayı yaklaşırken enflasyon nedeniyle ara zam beklentileri yükseldi. Mercer Türkiye’nin anketi, geçen yıla göre gerilese de bu yıl birden fazla zam planlayan şirketlerin oranının yüzde 40 seviyesinde olduğuna işaret ediyor. Araştırmaya göre iki ve daha fazla zam planlayan sektörler ilaç, finansal hizmetler ve kimya. Bu sektörlerde ortalama yıllık yüzde 43’lük ücret artışı planlanıyor. Birden fazla zam planlayan şirketlerin yüzde 23’ünün de Temmuz’da yüzde 10-15 aralığında zam planladığı görülüyor.
En Uzun Yarı Yıl
En Uzun Yarı Yıl
2025’in ilk yarısında küresel piyasaların seyrini belirleyen asıl güç Amerika oldu. Trump’ın ticaret savaşlarını yeniden alevlendirmesiyle başlayan bu yüksek volatilite dönemi, jeopolitik gerilimlerle daha da derinleşti. Doların sorgulandığı, endekslerin şaşırttığı, riskin yön değiştirdiği bir ilk yarı… Ve ikinci yarı en az ilki kadar sürprizlerle dolu olacak gibi görünüyor çünkü ekonomik normlar yeniden şekillenirken, yatırımcılar yeni denge noktalarını arıyor.
Sadeleşme Yolunda Yeni Frenler
Sadeleşme Yolunda Yeni Frenler
İçerde siyasi gelişmeler ve enflasyondaki katılık, dışarda ise küresel riskler... Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, sadeleşme hedefiyle başladığı para politikası yolunda yurt içi ve yurt dışında artan riskler nedeniyle yeniden karmaşık makroihtiyati araç setini kullanmak zorunda kaldı. Son bir yılda alınan onlarca önlem, parasal sıkılaştırmayı desteklemenin yanı sıra enflasyon beklentilerini yönetmek ve parasal aktarım mekanizmasını güçlendirmek açısından vazgeçilemeyen araçlardan oldu.
Belirsizlik ve Dönüşüm Yılının İlk Altı Ayı
Belirsizlik ve Dönüşüm Yılının İlk Altı Ayı
2025 yılının ilk altı ayı dünyada ve Türkiye’de yaşanan büyük dönüşüme dair önemli ipuçları veriyor.
Ekonomi Yavaşlarken Enflasyon Hedefe Yaklaşıyor
Ekonomi Yavaşlarken Enflasyon Hedefe Yaklaşıyor
2024’ün ortalarında başlayan dezenflasyon süreci, 2025’in ilk yarısında da devam etti. Enflasyonda kademeli düşüş kaydedilirken sıkı para politikası sürdü. Ancak yüksek faiz oranları ve kredi sıkılaşması, imalat sanayi başta olmak üzere reel sektörü ciddi şekilde zorladı ve büyüme yavaşladı.
Borsa İstanbul Yılın İlk Yarısında Yatırımcısını Üzdü
Borsa İstanbul Yılın İlk Yarısında Yatırımcısını Üzdü
Yıla ümitli başlayan borsa yatırımcının yüzü Mart ayından sonra gülmedi. BIST 100 endeksi yılın ikinci çeyreğini 700 puanlık bir bantta geçirdi. Yılın ilk yarısında yatırımcısına kaybettiren tek yatırım aracı borsa olurken, altın yatırımcısının yüzünü güldürdü.
Şehirden İndim Köye
Şehirden İndim Köye
Pandemideki kapanma süreci ile başlayan ve son üç yılda büyük kentlerde yaşanan güçlü kira baskısı ve ekonomik zorluklar önemli bir kesimi daha küçük kentlere ve köylere yönlendirdi. Yeni hayatlarını kuranların ortak görüşü gittikleri yerde yaşam maliyetinin görece düşük, yaşam kalitesinin yüksek olduğu.
Susuz Yaz
Susuz Yaz
Türkiye her geçen yıl daha fazla kuraklaşırken tarım, sorunun da çözümün de merkezinde görünüyor.
Faiz Arbitrajında ‘Vergi’ Makası
Faiz Arbitrajında ‘Vergi’ Makası
Finansal kosullardaki sıkılasma sirketleri uygun maliyetli kredi bulduklarında gelecekteki ödemelerini düsünerek almaya itiyor. Bu parayı ödeme tarihine kadar mevduatta degerlendirseler de yıllık yüzde 10 civarında bir faiz maliyetine maruz kalıyorlar.
Rekabet Bir Zihin Biçimidir: Verimlilik, Kültür ve Teknoloji
Rekabet Bir Zihin Biçimidir: Verimlilik, Kültür ve Teknoloji
IMD’nin 2025 Global Rekabetçilik Endeksi’nde Türkiye, 66. sıraya gerilemiş. Sıralamada 2023’te 47. sıradayken, 2025’te 66. sıraya düşmemiz yalnızca ekonomik değil, yapısal ve dijital dönüşüm eksikliğinin de güçlü bir sinyali.
“Elektrikli Araçlara Özgü Ürün Gruplarında Yeni Yatırıma İhtiyaç Var”
“Elektrikli Araçlara Özgü Ürün Gruplarında Yeni Yatırıma İhtiyaç Var”
TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Yakup Birinci, otomotiv yan sanayinin değişen müşteri talebine hazır olması için yatırımlarla, esnek hatlar kurması gerekliliğinin altını çiziyor.
ABD’nin HIV Yardımlarını Kesmesi Yeni Bir Salgına Yol Açabilir
ABD’nin HIV Yardımlarını Kesmesi Yeni Bir Salgına Yol Açabilir
Güney Afrika’da marjinal gruplara ve göçmenlere hizmet veren klinikler, ABD’den gelen yardım fonları kurudukça kapanıyor.
Meta CEO’su Mark Zuckerberg Trump’a Yatırım Yapıyor Ancak MAGA Kitlesi Şüpheci
Meta CEO’su Mark Zuckerberg Trump’a Yatırım Yapıyor Ancak MAGA Kitlesi Şüpheci
Meta’nın CEO’su Trump’ı kazanmak için elinden gelen her şeyi yaptı ancak bunun karşılığında ne elde ettiği oldukça tartışmalı.
Anthropic Yapay Zeka Yarışını Ruhunu Kaybetmeden Kazanmaya Çalışıyor
Anthropic Yapay Zeka Yarışını Ruhunu Kaybetmeden Kazanmaya Çalışıyor
Dario Amodei kendisini bir akademisyenden 61 milyar dolarlık bir startup’ın CEO’suna dönüştürdü.
Trump Göçmenleri Ruanda’ya Yollamak İstiyor
Trump Göçmenleri Ruanda’ya Yollamak İstiyor
Dışişleri Bakanlığı sınır dışı edilenleri kabul edecek yeni ülkeler arıyor, çünkü kısmen ülke içindeki gözaltı merkezleri pahalı ve yer sıkıntısı çekiyor.