Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Bataryada Devrim: Katı Hal Bataryalarının Çağı
Katı hal bataryaları yüksek enerji yoğunluğu, daha uzun ömür ve gelişmiş güvenlik avantajları sayesinde yeni nesil enerji depolama çözümleri arasında konumlanacak.
  • 14 Kasım 2025 00:35
  • Koray Öztopçu
Bataryada Devrim: Katı Hal Bataryalarının Çağı

Katı hal bataryalar, geleneksel bataryalarda kullanılan sıvı elektrolitler yerine seramik, cam veya polimer gibi malzemelerden yapılmış katı elektrolit kullanan en yeni teknolojilerden. Aynı zamanda da bir elektrikli bataryadır. Katı hal tasarımı, lityum iyon bataryalardaki yangın veya patlama riski gibi güvenlik sorunlarının üstesinden gelmeyi hedeflerken enerji yoğunluğunu ve performansını iyileştirmeyi amaçlıyor.


Katı hal bataryalar, geleneksel lityum iyon bataryalara kıyasla daha yüksek enerji yoğunluğu, daha uzun ömür ve gelişmiş güvenlik potansiyelleri nedeniyle yeni nesil enerji depolama çözümleri olarak kabul ediliyor. Bu durum, tüketici elektroniğinden elektrikli araçlara ve yenilenebilir enerji depolaması gibi farklı sektörlerde büyük bir ilgi uyandırıyor. Yaygın ticarileştirme adımları yavaş ilerlese de katı hal bataryalarının prototip veya pilot üretim aşamasından ticari üretime 2026 yılında geçmesi bekleniyor. Katı hal bataryaları teorik olarak tipik lityum iyon veya lityum polimer bataryalardan çok daha yüksek enerji yoğunluğu sunacağı için daha uzun sürüş menzili, daha hızlı şarj ve daha uzun kullanım ömrü vadediyor.


Katı hal bataryalarının avantajları


Mevcut teknoloji ile katı hal bataryalar sıvı bataryalara göre yalnızca yüzde 5 ila yüzde 10 daha pahalı. Buna rağmen, 5-10 yıl önce vaat edilen teknolojilerin bir kısmının artık piyasaya sunulmaya başlandığı döneme yaklaşıyoruz. Önümüzdeki beş yılda, elektrikli araçlarda modern çağın başlangıcından bu yana en hızlı teknolojik ilerlemenin yaşanması bekleniyor.


Katı hal bataryaları, uzun süredir konuşulan ama yoğun Ar-Ge çalışmaları ve geliştirme – uygulamalarının uzun sürmesi nedeniyle hep yakın gözüken bir teknoloji olarak kaldı. Bugün ise uzun süredir devam eden bu bekleyiş sona eriyor ve katı hal bataryaları artık gerçek bir dönüşüme doğru ilerliyor. Otomobil üreticileri bu bataryaları yıllardır geliştiriyor; henüz gerçek dünyada kitlesel pazara yönelik bir uygulama göremesek de 2026’da hızlanacak adımların göreceğimizin sinyallerini alıyoruz. Öte yandan, bu büyük iddialar, teknolojinin kendisinden çok daha hızlı yankı bulmaya devam ediyor. Aynı zamanda üreticilerinin bu teknolojiyle ne yapmayı planladıkları da çok şey ifade ediyor. Bir Japon üretici, yakın zamanda sona eren Japonya Mobilite Fuarı’nda, katı hal bataryalarının 40 yıl dayanacak şekilde tasarlandığını açıkladı. Bu da 2025 itibarıyla bir binek aracın ortalama yaşının 14,5 yıl olduğu düşünüldüğünde batarya ömrünün 2,7 katına ulaşacağı anlamına geliyor.


Katı hal batarya pazarı elektrikli araçlarla büyüyecek


Küresel katı hal bataryası pazarının büyüklüğü 2024 yılında 100 milyon dolar olarak gerçekleşti. 2025’te 120 milyon ABD dolarına ulaşması ve katı hal bataryalarının ticari anlamda piyasaya sunulmasıyla 2032’de 1.359,18 milyon dolara çıkması bekleniyor. Asya Pasifik, 2024 yılında yüzde 43,76’lık bir payla küresel pazara hâkim oldu. Önümüzdeki dönemde yükselen trendin merkezinde aynı şekilde Asya Pasifik’in yer alması bekleniyor.


Daha güvenli ve daha yüksek performanslı pillere yönelik kritik talep; yüksek enerji yoğunluğu, uzun ömür ve hızlı şarj avantajlarıyla birleşince uygulama alanlarını hızla genişletiyor. Tüketici elektroniği, elektrikli araçlar, tıbbi implantlar ve yenilenebilir enerji depolaması gibi birçok sektörde artan benimsenme ise pazarın büyümesini hızlandırıyor. Özellikle devlet fonları ve stratejik girişimler, örneğin, Çin’in üreticileri destekleyen devlet programları, katı elektrolitlerin ticarileşme sürecine önemli miktarda sermaye sağlıyor. Üretilebilirliğe doğru teknolojik ilerleme ile tek katmanlı ve çok katmanlı tasarımlardaki gelişmeler, geliştirilmiş malzemeler ve prototip üretimi, ölçeklendirmenin önünü açıyor.


Teknoloji katı hal bataryalarında gelişimi hızlandırdı


Şu anda üretilen lityum bataryaların tipik kullanım ömrü yaklaşık 10 yıl seviyesinde ve bu sürenin sonunda kapasite genellikle yüzde 90 civarında korunuyor. Katı hal bataryalarında ise hedef, kapasiteyi 40 yıla kadar koruyabilmek; dolayısıyla hedeflenen kapasiteye ulaşma süresinin çok daha hızlı olması bekleniyor. Bu ilerleme gerçekleştiğinde bataryaların araçlarda üretim ve kullanım şekli kökten değişecek.


Katı hal bataryalar başlangıçta maliyeti daha yüksekken zamanla bu fark uzun ömürleriyle kapatılabilecek. Başlangıçta fiyat çok daha yüksek olacak (zamanla diğerlerine yaklaşacak) ancak uzun ömürlü ve süper uzun ömürlü özelliklerini bütün otomotiv üreticileri kullanacak.


Otomobil ve batarya üreticileri, katı hal bataryalarının daha uzun menzil sağlayabileceğini, pil ağırlığını önemli ölçüde azaltırken hücrelerin güvenlik profilini iyileştirebileceğini belirtiyor. Bu da yangın riskinin daha düşük olabileceği anlamına geliyor ve üreticiler bunu uzun zamandır vurguluyor. Batarya üreticileri bu yeni bataryaların çok daha uzun ömürlü olacağını vurguluyor ve tamamen katı hal pilinin 40 yılın sonunda bile orijinal kapasitesinin yüzde 90’ını koruyacağını belirtiyorlar. Şu anda, otomobil üreticileri yüksek voltajlı bataryalar için genellikle sekiz yıl garanti sunuyor.


Katı hal bataryaları üzerine akademik çalışmalar devam ediyor


Katı hal bataryalarının çok daha fazla şarj-deşarj döngüsünü kaldırabileceği konusunda güçlü bir beklenti var ve bu nedenle hem üretici şirketler hem de üniversiteler katı hal teknolojisini geliştirmek için yoğun şekilde çalışıyor. Harvard Üniversitesi tarafından yapılan bir araştırma, 6 bin döngüden sonra orijinal kapasitesinin yüzde 80’ini koruyan bir batarya geliştirdiğini ortaya koyarken, başka bir üretici katı hal pillerinin 20 yıl dayanacak şekilde tasarlanacağını belirtiyor.


Şirketler, katı hal hayallerini gerçeğe dönüştürmek için hammadde tedarikçileri ve diğer malzeme tedarikçileri ile anlaşmalar yapıyor. Aynı zamanda maden şirketleriyle de şirketlerine önceliklendirme almaya çalışıyorlar.


Piyasa, köklü şirketler ve girişimlerden gelen yatırımlarda artışa tanık oluyor. Katı hal bataryalarının Ar-Ge’sine yatırım yapan başlıca oyuncular arasında otomotiv üreticileri, pil üreticileri ve teknoloji firmaları yer alıyor. Çin hükümeti, 2024 yılında katı hal bataryası teknolojisini geliştirmek için hükümet öncülüğündeki bir girişime 830 milyon doların üzerinde yatırım yapacağını duyurdu. Daha sonra altı şirket devlet fonu almaya hak kazandı. Dünyanın en büyük Çin batarya üreticisi ve büyük Çin otomobil üreticileri dahil olmak üzere bazı büyük şirketler bu devlet fonu ve desteğinden yararlanmaya hak kazandı. Ayrıca, dünyanın en büyük elektrikli araç satıcısı olan Amerikalı üreticiyle rekabet eden diğer Çinli otomotiv ve batarya üreticileri de bu girişim için seçildi.


Dünya genelindeki çoğu şirket, Japonya’da (2025-2030), Avrupa’da (2025-2026) ve Çin ile Tayvan’da (2023) katı hal pillerini seri üretime geçirmeyi planlıyor. Mevcut durumda pazarın 2025’ten sonra hareketlenmesi bekleniyor. Bazı büyük oyuncular, bir Japon üreticinin 2030 yılına kadar elektrikli araç pil teknolojisini geliştirmek için 13,5 milyar dolar harcamayı planlaması gibi büyük yatırımlarla katı hal bataryalarını piyasaya sürdüklerini duyurdu. Öte yandan bir Alman otomotiv üreticisi de bu alandaki ilerlemeyi hızlandırmak için bir ABD batarya şirketine yatırım yaptı. Kore’de bir İleri Teknoloji Enstitüsü, katlanabilir bir katı hal batarya geliştirirken, üniversitelere de bu araştırmalar için bütçe ayırıyor.


Katı hal bataryaları birçok sektörde dönüşümü hızlandıracak


Şirketlerin katı hal bataryaları ilk olarak nerede kullanacağına dair açıklamalar ardı ardına gelmeye devam ediyor. Yapılan açıklamalara göre “yüksek güçlü, kompakt ve uzun menzilli” bir aracın piyasaya sürülmesi amaçlanıyor. Uzun zamandır katı hal bataryaları vaat eden otomotiv sektörü için sonunda bu büyük iddialar gerçekleştirilirse, elektrikli araç pazarında büyük bir sıçrama yaşanması öngörülüyor.


Katı hal bataryalarıyla birlikte daha az yedek parça ihtiyacı, aracın ömrü boyunca daha düşük maliyetler ve pil üretiminden kaynaklanan çevresel etkinin belirgin şekilde azalması sağlanacak. Daha az pil, daha az emek yoğun madencilik ve uzun vadede daha az atık anlamına geliyor. Yangın veya patlama riski gibi güvenlik sorunlarını azaltmayı, enerji yoğunluğu ile performansı artırmayı hedefleyen bu bataryalar; yüksek enerji yoğunluğu, daha uzun ömür ve gelişmiş güvenlik avantajları sayesinde yeni nesil enerji depolama çözümleri arasında konumlanacak. Bu gelişme, tüketici elektroniğinden elektrikli araçlara ve yenilenebilir enerji depolamasına kadar pek çok sektörde güçlü bir ilgi uyandırıyor ve tüm bu alanlarda dönüşümü hızlandırması bekleniyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bir Politika Tercihi Olarak Milyarder Servetlerinin Katlanması
Bir Politika Tercihi Olarak Milyarder Servetlerinin Katlanması
Aşırı zenginliğin yükselişi tesadüf değil, hükümetlerin ve ekonominin varlıklı azınlık için çalışmasını sağlayan politikaların doğrudan bir sonucu.
Ralli ile Risk Arasında: Trump 2.0’ın İlk Yılı
Ralli ile Risk Arasında: Trump 2.0’ın İlk Yılı
Trump’ın yeniden seçilmesinden bu yana geçen 12 ayda piyasalarda büyük bir yükseliş yaşandı: Hisse senetleri zirvede, tahvil getirileri dalgalı, dolar zayıf ama hâlâ merkezde. Ancak tarifelerle şekillenen küresel ticaret düzeni, kırılgan dengeler ve yapışkan enflasyon, “kazanan kim?” sorusunu yeniden gündeme taşıyor. İkinci yıl, Trump ekonomisinin gerçek sınavı olacak: Bu ralli kalıcı mı, yoksa yaklaşan bir düzeltmenin habercisi mi?
Borsa İstanbul’da Şirket Kârları Arttı Tünelin Ucu 2026’ya mı Çıkıyor?
Borsa İstanbul’da Şirket Kârları Arttı Tünelin Ucu 2026’ya mı Çıkıyor?
Borsa İstanbul’da işlem gören şirketlerin bilançolarında ikinci çeyrekte görülen kısmi toparlanma üçüncü çeyrekte devam etti. Bilançolarda en kötünün geride kaldığını söylemek için erken olduğunu belirten analistler, asıl toparlanmanın 2026 yılından itibaren yaşanacağı görüşünde.
Telefonla Gelen Sessiz Tehlike
Telefonla Gelen Sessiz Tehlike
Telefon başında geçirilen her fazladan saatle gelen dikkat dağınıklığı, hem notları hem de gelecekteki maaşları düşürüyor. Bulaşıcılık gösteren ekran bağımlılığı not ortalamalarını yüzde 36’ya, ücretleri ise yüzde 2,3’e varan oranda aşağı çekiyor.
Enflasyonla Mücadelede 2026 Virajı
Enflasyonla Mücadelede 2026 Virajı
Dezenflasyon sürecinin son aylarda hız kesmesi 2026 yılına ilişkin beklentileri de sıkılaştırdı. Enflasyondaki katılık riski TCMB’yi temkinli bir patikada yürütürken, sıkı finansal koşulların beklenenden uzun sürmesi arz şoku endişesi yaratıyor. Ekonomistler yapısal faktörlerden dolayı yüksek seyreden enflasyonun tek başına para politikasıyla çözülemeyeceğini dile getiriyor.
Stabilcoinler Küresel Finans Sisteminin Kodlarını Değiştiriyor
Stabilcoinler Küresel Finans Sisteminin Kodlarını Değiştiriyor
Citi Institute’un Dijital Varlıklar Başkanı Ronit Ghose, stablecoin piyasasının yükselişini; kurumsal token projelerinden küresel likiditeye, para politikasından finansal entegrasyona uzanan bütüncül bir çerçevede değerlendirdi.
Küçük Başlayan, Büyük İnovasyona Dönüşen Küresel Start-Up Öyküleri
Küçük Başlayan, Büyük İnovasyona Dönüşen Küresel Start-Up Öyküleri
Dünyada binlerce start-up sessiz ama kalıcı bir dönüşümün kalbinde. Geleceğin start-upları milyar dolarlık yatırımlar almayabilir, ama milyarlarca insanın yaşamına dokunacaklar. İşte gelecek vadeden start-uplardan bazıları…
Berlin’den Belém’e
Berlin’den Belém’e
Amazon Zirvesi, dünyanın iklim değişikliğiyle mücadele için yıllık 1,3 trilyon doları harekete geçirip geçiremeyeceğini ve daha önce şahit olunmamış büyüklükteki jeopolitik rüzgârlara karşı koyup koyamayacağını belirleyebilir.
Yapay Zekâ Gelişimini Anlamanın 10 Kritik Noktası
Yapay Zekâ Gelişimini Anlamanın 10 Kritik Noktası
Bugünün yöneticilerinin yapay zeka dönüşümünü daha iyi okuyabilmeleri adına süreci 10 başlık altında toplamak istedim.
Yapay Zekânın Borçlanma Çağı
Yapay Zekânın Borçlanma Çağı
Yapay zekâ yatırımları hızla artarken piyasalar artık büyümeyi değil, büyümenin bedelini tartışmaya başladı. Trilyon dolarlık altyapı planları borçlanma kanallarını zorlarken, yatırımların geri dönüşü sorgulanmaya başlandı. Sermaye ihtiyacının büyüklüğü piyasalardaki tüm muslukların yapay zeka için akmasını zorunlu kılıyor.
Konut Almanın Alternatif Yolu
Konut Almanın Alternatif Yolu
Konut ve araç kredi faizleri yüksek kaldıkça tasarruf finansman sistemine ilgi artıyor. Sektörde denetimlerin artması ve BDDK’nın düzenlemeleri ile artan şeffaflık da bu ilgiyi destekliyor.
Mariana Mazzucato: Rant Kapitalizmi ve Devletlerin Ergenlik Krizi
Mariana Mazzucato: Rant Kapitalizmi ve Devletlerin Ergenlik Krizi
Mazzucato’ya göre; finansal rantiyerleşme iktisadı sadece üretimden değil, devlet aklından, toplum hedef ve vizyonundan da koparmış durumda.
Denge Artık Bir Strateji
Denge Artık Bir Strateji
2025’in dünyasında denge; liderliğin, üretim stratejisinin ve büyüme vizyonunun tam merkezinde yer alıyor.
Hyundai IONIQ 9 ile Ev Parkını Güçlendiriyor
Hyundai IONIQ 9 ile Ev Parkını Güçlendiriyor
Türkiye’de elektrikli otomobil üretmeye hazırlanan Hyundai IONIQ 9 ile de elektrikli araç pazarında gücünü korumaya çalışıyor.
Bret Taylor Yapay Zekâ Balonundan Korkmuyor
Bret Taylor Yapay Zekâ Balonundan Korkmuyor
Google ve Facebook’un mevcut büyüklüklerine ulaşmasında payı olan, şimdi de 10 milyar dolarlık bir yapay zekâ müşteri hizmetleri girişimini yöneten Bret Taylor, Silikon Vadisi’nin iyi durumda olacağına inanıyor.
2026’da Takibe Alınması Gereken 24 Yapay Zekâ Girişimi
2026’da Takibe Alınması Gereken 24 Yapay Zekâ Girişimi
Yapay zekâ endüstrisinde OpenAI tüm ilgiyi üzerine çekiyor olabilir, ancak bu iki düzine şirket; “vibecoding” yazılımlar geliştirerek, robotlar inşa ederek ve dronlar tasarlayarak yapay zekâda kendi yollarını çiziyor.
BAE Gen Haritalama Projesi ile Pandoranın Kutusunu Açabilir
BAE Gen Haritalama Projesi ile Pandoranın Kutusunu Açabilir
Vatandaşlarının neredeyse tamamının genleri ulusal bir veri tabanında dizilendirilmiş durumda olan Birleşik Arap Emirlikleri, kamu sağlığına yönelik iddialı ve bazılarına göre de endişe verici bir yaklaşımın test sahası konumunda.