Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

İş Dünyası

Girişimlerde Başarısız Olmanın Bazı Kısa Yolları
Yankı odaları girişimciler için derinlik eksikliği yaratırken gerçeklerden kopuk fikirlere tutunmalarına neden oluyor.
  • 6 Aralık 2023 11:18
  • Akan Abdula
Girişimlerde Başarısız Olmanın Bazı Kısa Yolları

Belirsizlik çağının tam ortasındayız.



Bu çağda stratejilerin başarısız olmasının en kısa yollarını
anlatacağım.



Bu çağda sürekli geleceği konuşuyoruz.



Gelecek dedik mi, hemen akla robotlar geliyor.



Geleceğin robotları ile korkutuluyoruz aslında.



Oysa o robotlar uzun zamandır hayatımızdalar.



Sadece terminatör formatında değiller. Yazılım şeklinde varlar; algoritmalar.



Bu algoritmalar beyin kusurlularımızdan yararlanıyor.



En önemli beyin kusurlularımızdan bir tanesi, kendimize
benzerlerle birlikte olduğumuzda mutlu olmamız.



Algoritma bunu biliyor çünkü onlara bunu biz öğrettik.



Bunu bilen algoritmalar peki ne yapıyor?



Sosyal medyada bize sadece benzerleri gösteriyor.



Sosyal mecralarda sadece bize benzerlerle bir araya geldiğimizde, sahte bir mutluluğa sahip oluyoruz ve daha çok tüketiyoruz.



Bize benzerlerle sosyal medyada bir arada olduğumuz bu yerin bir adı var: Yankı odaları.


Yankı odaları girişimcilikte başarısız olmanın en kısa yollarından bir tanesi.


Yankı odalarında paylaşılan ve yaşayan fikirler çok hızlı destek buluyor çünkü orada sadece aynı düşünenler var.


Bu yankı odaları girişimciler için derinlik eksikliği yaratıyor.


Gerçeklerden kopuk fikirler bu yankı odalarında doğabiliyor.


Son dönemlerde girişimcileri başarısızlığa götüren bazı yankıları da paylaşayım...


Çok hızlı mega şehirleşiyoruz.


Mega şehirlerde metrekareler çok pahalı.


Barınma sorununu metrekareleri küçülterek çözmeye çalışıyoruz.


Haneler küçülüyor.


Çocuk sayısı azalıyor.


Otomatik olarak genç sayısı azalıyor.


Ülke yaşlanıyor.


Ama yankı odalarında genç bir ülke olduğumuza dair birbirimizi ikna etmeye devam ediyoruz.


İkna olduğumuz için de sürekli gençlere yönelik girişim fikirleri buluyoruz.


Oysa büyüyen kesim orta yaş.


Orta yaşa yönelik girişim sayısı, yok denecek kadar az.


Üç nesil birlikte yaşayan hanelerin sayısı da azalıyor.


Nüfusun çoğunluğu evli ve çekirdek ailesiyle birlikte yaşıyor.


Yani geniş aile kavramı da ölüyor.


Mikro ailelere yönelik de girişim sayısı çok az.


Aileler küçüldükçe, kültür de değişiyor.


Türkiye kolektif kültüre sahiptir diyoruz.


Hâlâ doğru olsa da gidişat bu değil.


Türkiye’de küçülen ailelerin sonucu olarak, değerler de bireyselleşiyor.


Bireysel değerlere odaklanan girişimlerin yakın gelecekte daha başarılı olma ihtimali yükseliyor.



Yüzlerce yankıdan bahsetmeye devam edebilirim ancak sonuç değişmeyecek; girişimlerin stratejide en büyük düşmanı bu polarize olmuş ortam ve herkesin yankı odasında yaşadığı konfor.



Konfordan çıkmadan da başarılı olmak birazcık zor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Yüksek Faizler Tüm Dünyada Konut Hayallerini Yıkıyor
Yüksek Faizler Tüm Dünyada Konut Hayallerini Yıkıyor
Emlak patlamasının sona ermesi, zenginliğe giden bir yol olarak ev sahipliğini azaltıyor ve ekonomik bölünmeleri derinleştiriyor.
ABD-Çin Çip Savaşında Yeni Cephe
ABD-Çin Çip Savaşında Yeni Cephe
Yükselen ileri paketleme alanı, yarı iletken endüstrisi için bir dönüm noktası olarak görülüyor. Çin de bu alanda ilerliyor.
Endüstri 4.0 Etkisinde e-Otonom Araçlar
Endüstri 4.0 Etkisinde e-Otonom Araçlar
10 yıl sonra ticari olarak satışa sunulacağı konusunda geniş bir fikir birliği olan otonom araçlar ulaşımın şeklini değiştirme gücüne sahip.
Türkiye’nin Bataryası Yavaş Doluyor
Türkiye’nin Bataryası Yavaş Doluyor
Elektrifikasyon sürecini hızlandırma niyetinde olan Türkiye batarya konusunda yavaş kalıyor.
Müşteri Verisini Eğlenceli Bir Deneyime Çevirmek: Spotify Wrapped 2023
Müşteri Verisini Eğlenceli Bir Deneyime Çevirmek: Spotify Wrapped 2023
Spotify’ın yıllık Wrapped çalışması, modern pazarlama ve müşteri ilişkileri yönetiminde on binlerce kullanıcı davranışı verisine sahip markalar için bir rol model olabilir.
Petrol Diyarında İklim Zirvesi
Petrol Diyarında İklim Zirvesi
Dubai’deki zirve üyeleri söylemden eyleme geçirebilecek mi?
Paylaşımlı Araç mı, Taksi mi? Sizin İçin Deneyimledik...
Paylaşımlı Araç mı, Taksi mi? Sizin İçin Deneyimledik...
İstanbul’un meşhur taksi sorununa paylaşımlı araçlar çözüm olabilir mi? Hangisi daha hızlı? Hangisi daha ucuz? Hangisi daha bulunabilir? Arkadaşlarımız Cemre Nur Karaca ve Tamer Arıcan, aynı anda çıktıkları yolculuklarda iki işlek rotada hem taksi hem paylaşımlı aracı deneyimledi, sizler için yazdı...
“Yatırım Gurusu” Jim Rogers: Türkiye’de şaşırtıcı söylemler bitti, doğru söylemler geldi
“Yatırım Gurusu” Jim Rogers: Türkiye’de şaşırtıcı söylemler bitti, doğru söylemler geldi
Dünyanın en tanınan “yatırım gurularından” Jim Rogers, Bloomberg Businessweek Türkiye’nin sorularını yanıtladı. Rogers, son iki yıldaki “şaşırtıcı” söylemlerden “dünyayı daha iyi anlayan” söylemlere geçilmesini olumlu görüyor, ancak Türk varlıklarını almak için “pahalı” buluyor.
Parayı Bulursak “İkiz Dönüşeceğiz”
Parayı Bulursak “İkiz Dönüşeceğiz”
Türkiye’de özel sektörün önemli bölümü, dijital ve yeşil dönüşümün artık zorunluluk olduğunun farkında. Avrupa’ya mal satabilmek için sınırda karbon uyumunun, rekabette geri kalmamak için dijitalleşmenin değerini biliyor. Dönüşmeye niyetliyiz; ama tek eksik var: Para…
Borsanın Pozitif Reel Faizle Sınavı
Borsanın Pozitif Reel Faizle Sınavı
Faizlerde son aylarda yaşanan yükseliş borsanın alternatifsiz olma konumunu sallıyor gibi görünüyor. Mevduat faizlerinin yüzde 50’lere dayanması yatırımcının daha risksiz olan bu alana yönelmesine yol açabilir mi? Faiz artışlarına bugüne kadar direnen borsa, pozitif reel faize geçilmesiyle birlikte bunu sürdürebilecek mi?
TL İçin Yeni Bir Sayfa
TL İçin Yeni Bir Sayfa
Attığımız doğru adımlara ve enflasyonla mücadeleye kararlı şekilde devam edersek TL’de geçtiğimiz son 10 yıldaki ana trendin değiştiğini görebiliriz
TL Küllerinden Yeniden mi Doğuyor?
TL Küllerinden Yeniden mi Doğuyor?
Merkez Bankası’nın uyguladığı sıkı para politikası, TL’de önümüzdeki dönemde reel değerlenme ihtimalini artırırken, piyasa oyuncuları ve reel sektör yeni duruma uyum sağlamaya çalışıyor.
Hormonlu Büyümeden Yumuşak İnişe
Hormonlu Büyümeden Yumuşak İnişe
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in deyimiyle “rasyonel politikaya geçişin” makro ekonomideki izleri, henüz küçük de olsa geriden gelen büyüme verilerinde kendini gösteriyor. Politika faizinin yüzde 15’ten 30’a çıktığı, KKM’de ilk önlemlerin alınmaya başlandığı ve sıkılaşmanın ilk izlerinin görüldüğü çeyrekte Türkiye yüzde 5,9 büyüdü. Ancak bu veri iç tüketim odaklı hormonlu büyüme modelinin son “çok yüklü” verisi olabilir...
Her Şey Şimdi Başlıyor
Her Şey Şimdi Başlıyor
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Başkanı Hafize Gaye Erkan, İstanbul Sanayi Odası’nın Meslek Komiteleri toplantısında yaptığı konuşmada önemli mesajlar verdi.