Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Sürdürülebilirlik

MÖ 500 ve Efesli Herakleitos: Değişimin Belirsizliği
Otomotiv sektöründe ekosistemin tamamıyla değiştiği bir dönemde bu değişimi iyi öngören, iyi tasarlayan ve uyum sağlayan şirketler öne geçecek.
  • 11 Ekim 2024 01:14
  • Koray Öztopçu
MÖ 500 ve Efesli Herakleitos: Değişimin Belirsizliği

“Kimse aynı nehre iki kez girmez” sözü M.Ö. 500 civarında yaşayan Efesli filozof Herakleitos’a aittir. Herakleitos bu sözüyle bizlere, nehirle etrafımızdaki her şeyin nasıl sürekli değiştiğini hatırlatıyor.


Nehir sürekli akmasına rağmen dakikadan dakikaya aynı görünürken, kıyıları ona şekil veriyor ama nehrin kendisi sürekli hareket ediyor. Esasında bu bakış açısı, yaşadığımız, daha önce de uzun süredir gerçekleşen ve günümüzde de hızlı olan değişimi hatırlatıyor.


Yeni dijital çağda değişim nehirler gibi!


Nehir kıyısını bazen içinde yaşadığımız ve çalıştığımız, hem fiziksel hem de organizasyonel yapılara benzetebiliriz. Organizasyonların yapısı genellikle günden güne değişmese de, organizasyonlar da insanlardan oluştuğundan, insanlar gibi değişime uğrar. Organizasyon içerisinde sürekli bir akış yok gibi gözükse de, aynı zamanda her bir kişi de an be an değişim halindedir. Bir nehirde suyun akışına göre değişimi tahmin edebiliriz; tekrarlanabilir bir neden-sonuç ilişkisi vardır. Ancak insanlarda ve organizasyonlarda bu o kadar basit değil. Değişim çok daha az tahmin edilebilirdir çünkü insanlar değişime nasıl tepki verecekleri konusunda seçim yapabilir.


Organizasyonda değişimi yönlendiren kişinin kendisi bile deneyimle değişir. Bu, kişinin aynı nehre iki kez girememesinin bir başka nedenidir; nehre adım atıldığında kişi değişir.


Herakleitos’a göre değişimin gücü


Herakleitos’un ifade ettiği değişimin gücü, bir değişim programındaki ilk adımların bile öngörülemeyen sonuçlara yol açabileceğini fark ettiğimizde dahi belirgin olmaz. Değişime dair ilk konuşmalar nehre adım atmakla eşdeğerdir. Değişim hakkında konuşmaya başladığımızda bu konuşmanın gerçekleşmediği bir yere dönemeyiz ve aynı nehre iki kez giremeyiz.


Değişimi yaşarken yönetmek gerçekten öncü ve farklı bir bakış getiriyor. Değişime hazır olmak için içinde bulunduğumuz ortamı, bir değişim programının ilk aşamalarında bilgilerini toplayıp, etkilerini ve yaşanabilecekleri ölçülebilir hale getirmek gerekir. Özellikle organizasyonun sürekli değişen doğası, her türlü önlemin alındığı anda geçerliliğini yitirebilirken, ölçülebilir bilgi toplamak da bizzat değişimi başlatabilir. Bu yaptığımız ölçümler amaçlanan değişiklik de olabilir veya olmayabilir. Gözlemci etkisi dediğimiz bu yöntem bize gözlemleme eyleminin onu nasıl değiştirdiğini açıklar.


Şirketlerimizde yaptığımız, herhangi bir konuya ilişkin tutumlarını değerlendirmek için personele bir anket gönderildiği durumu ele alalım. Bu ilk eylemin geniş kapsamlı sonuçları olabilir. Soru sorma eylemi bile soruların insanların zihnindeki önemini artırıyor. Burada unutulmaması gereken nokta, değişimin artık gerçekleşmiş olmasıdır. Değişimle ilgili ilk konuşmaların gerçek değişim programına yardımcı mı yoksa engel mi olacağı bu aşamada tahmin edilemez.


Yaşadığımız dünya, bulunduğumuz, çalıştığımız organizasyonlar her zaman bir değişim halindedir, en yavaş akan nehir bile hâlâ akmaya devam eder. Oluşan değişimden bizler de etkilenirken, nehre adım attığımızda değişiriz.


Hayatta değişmeyen tek şey değişimdir


Efesli filozof Herakleitos “Hayatta değişmeyen tek şey değişimdir” derken, bizlere değişimin iyi bir şey olduğunu ve değişimin fırsatlar yarattığını düşündürürken, değişim hâlâ hayatta olduğumuzun ve büyüdüğümüzün kanıtıdır.


Değişimin zor kısmı elbette ekosistemde ve toplumda yarattığı etkidir. Değişim toplumlarda mutlaka fedakârlık gerektirir. Değişim için bir şeylerden vazgeçmelisiniz ama karşılığında bir şeyler kazanırsınız.


Otomotiv ekosisteminde değişim, elektrikli araç devrimi


Dünya çevresel kaygılarla boğuşurken, elektrikli araç devrimi ön plana çıktı. Batarya teknolojisindeki gelişmelerle birlikte elektrikli araçlar günlük kullanım için daha erişilebilir ve pratik hale geliyor. Yerleşik üreticiler elektrikli modellere yöneliyor ve yeni oyuncular ortaya çıkarak pazardaki rekabeti yoğunlaştırıyor. Şarj altyapısının genişletilmesi, uzun süredir elektrikli araçlarla ilişkilendirilen menzil kaygısını gideren önemli bir kolaylaştırıcı adım olacak.


Otonom sürüş teknolojisi


Tamamen otonom araçlara yönelik arayış, yapay zekâ (AI) ve makine öğrenimindeki gelişmelerin de etkisiyle ilerlemeye devam ediyor. Gelişmiş sürücü destek sistemlerinden tamamen kendi kendini süren arabalara kadar otomotiv endüstrisi, keşfedilmemiş bölgelerde geziniyor. Ancak ilk kez, tarihi hukuksal düzenleyici adımlar da atılıyor ve bu anlamda değişim çok yakınımızda olabilir. Düzenleyici bir çerçevenin varlığı, yeni modellerde yenilikçi teknolojiye yönelik bir dokunuşu ateşleyecek. Bunlar 2024’te yollara çıkmayabilir, ancak çok sayıda heyecan verici teknolojinin kullanıma sunulmaya hazırlandığını görmeyi bekliyoruz.


Bağlantılı ve akıllı arabalar


Bağlantı çağında arabalar artık sadece birer ulaşım aracı değil; akıllı, birbirine bağlı cihazlara dönüşüyor. Nesnelerin İnterneti (IoT), uzaktan araç izleme, kablosuz güncellemeler ve gelişmiş güvenlik önlemleri gibi özellikler etkinleşerek çok önemli bir rol oynuyor. Bu yenilikler kullanıcı deneyimini geliştirirken aynı zamanda veri güvenliği ve gizliliğine ilişkin endişeleri de artırıyor. Bağlantı ve kullanıcı bilgilerinin korunması arasında doğru dengeyi yakalamak otomobil üreticileri için bir öncelik olacak. Önümüzdeki yıllarda bu alanda patent sahipliği artarak, bağlantılı mobil teknolojileriyle ilgili uygulama faaliyetlerini hızlandıracak.


Otomotiv üreticileri abonelik modelleri


Otomotiv üreticileri, araç bağlantısından ve araç kullanımına ilişkin mevcut veri zenginliğinden yararlanmaya çalışırken, abonelik temelinde üretici tarafından çalıştırılan uygulamalar aracılığıyla müşterilere gelişmiş işlevsellik sunma yönünde bir eğilim var.


Dijital pazarlar tüm sektörlerde değişim yaratırken, otomotiv sektörünü de bu alanda büyümeye zorluyor. Tüketiciye yönelik aboneliklerle ilgili ürün çeşitliğinin de artmasıyla yeni abonelik modelleri, özellikle Z kuşağının tüketim alışkanlıklarının getirdiği gereklilikler ve tüketiciler için başlangıç ve yenileme “bekleme” dönemleri, çevrimiçi yolculuk, abonelik hizmetlerine talebi artıracak.


Değişim düşüncesi tüm sektörler için endişe verici olabilir. Bir bilinmeyene dalarken, şu anda sahip olduğumuz kontrolü kaybedebileceğiniz anlamına da gelebilir. Otomotiv sektörünü neyin beklediği hakkında birçok fikrimiz olsa da, ekosistemin tamamıyla değiştiği bir dönemi yaşıyoruz ve değişimlerde her zaman risk, her zaman bilinmeyen bir yön vardır. Bu ekosistemi iyi öngören, iyi tasarlayan ve uyum sağlayan şirketler daha öne geçecek.



Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 51. Sayısı Yayında!
Bloomberg Businessweek Türkiye'nin 51. Sayısı Yayında!
İşte yeni sayıdan öne çıkanlar...
Çarklar Fırtınanın Merkezinde
Çarklar Fırtınanın Merkezinde
Salgın dönemindeki seviyesine gerileyen PMI verisi ve deprem dönemindeki kadar yıllık daralma gösteren sanayi üretimi, reel sektörün yavaşlamasına dair resmi berrak hale getirdi. Kasım ayında faiz indirimi ile başlayabilecek “yumuşak iniş” senaryoları ise yüksek Eylül enflasyonu ile yeni yıla taşındı. İşletme sermayesi sorunu, kredi bulunabilirliği ve yüksek finansman maliyetlerine rağmen iş dünyası programı destekliyor. Ancak soru aynı: Ne kadar süreyle dayanmamız gerekecek? İş dünyası, yavaşlama ve sıkılaşma takvimine dair belirsizlikler nedeniyle “aşırı önlem almak” veya “önlemleri yeterince alamamak” arasında sıkışmış durumda.
Orta Doğu’da Bitmeyen Savaş
Orta Doğu’da Bitmeyen Savaş
İsrail’in Gazze Şeridi’ndeki Filistinlilere yönelik sürdürdüğü savaşta bir yıl geride kaldı. Hamas’ın 7 Ekim saldırısının üzerinden bir yıl geçerken savaş birden fazla cephede sürüyor. Gazze karadan, havadan ve denizden yoğun saldırı altında. Hayatını kaybedenlerin sayısı yaklaşık 42 bin. Ölenlerin çoğu kadın ve çocuk. Peki bir yılda neler yaşandı? Orta Doğu nasıl bölgesel savaşın eşiğine geldi?
Borsayı “Kredisi Yüksek” Yatırımcı Dağıttı
Borsayı “Kredisi Yüksek” Yatırımcı Dağıttı
Eriyen portföyler ve yıllık yüzde 100’e varan faizin kıskacındaki kredili borsa yatırımcısı, öz kaynak sorunu yaşadığı dönemlerde satış yapmak zorunda kalarak borsadaki düşüşlerin daha sert olmasına neden oluyor.
Piyasalarda Orta Doğu Gölgesi
Piyasalarda Orta Doğu Gölgesi
Bir yıl önce başlayan İsrail-Hamas çatışması, piyasalardan tedarik zincirine kadar geniş bir yelpazede etkilerini hissettirdi. Özellikle emtia fiyatlarında ve taşımacılık maliyetlerinde büyük değişimler yaşandı. Jeopolitik riskin piyasalardaki etkisi ise beklenenden daha sınırlı kaldı, zira piyasalar ‘doğal jeopolitik belirsizlikle’ başa çıkmayı öğrenmiş durumda.
Otomotivde Yeni Bir “Yerli”
Otomotivde Yeni Bir “Yerli”
HABAŞ eski Honda fabrikasında hibrit, plug-in hibrit ve benzinli otomobil üretimine başlıyor.
Beş Katına Çıkan Yabancı İşçiye Kalite Ayarı
Beş Katına Çıkan Yabancı İşçiye Kalite Ayarı
2013 yılında 45 bin dolayında olan yabancı çalışma izni sayısı, konaklama, ticaret ve inşaat sektörü başta olmak üzere geçen yıl 240 bine fırladı. Serbest bölgeler ve izinden muaf yabancılarla bu rakam 329 bini bulunca yabancı çalıştırmada yeni kriterler, öncelikli kolaylık sağlanan sektörler ve muafiyetler içeren düzenlemeye gidildi.
Pis Bir İş Ama Biri Yapmalı! Hem de Mümkün Olan En Az Hasarla
Pis Bir İş Ama Biri Yapmalı! Hem de Mümkün Olan En Az Hasarla
İşten çıkarmaların artabileceği bir dönemde sürecin en doğru şekilde yönetilmesi şirket itibarını ve çalışan haklarını korumak adına büyük önem taşıyor.
Türkiye “Nadir Elementlerde” Kendini Garantiye Alıyor
Türkiye “Nadir Elementlerde” Kendini Garantiye Alıyor
Türkiye teknoloji yarışındaki yerini daha ileri taşımak için ihtiyaç duyduğu nadir toprak elementlerinin tedarikinde mevcut kaynaklarını en iyi şekilde değerlendirmeye çalışıyor.
Kripto Paraları Duymayan Kalmadı
Kripto Paraları Duymayan Kalmadı
Türkiye’de kripto para ekosistemine dair en kapsamlı verilerin açıklandığı, Paribu ve FutureBright Group’un iş birliğinde hazırlanan “Kripto Para Bilinirlik ve Algı Araştırması’nın sonuçları açıklandı.
Çin ve AB Arasındaki Ticaret Gerilimi Tırmanıyor
Çin ve AB Arasındaki Ticaret Gerilimi Tırmanıyor
AB’nin Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara yüzde 45’e kadar tarife uygulama kararı ticaret gerilimini artırdı. Çin, buna karşılık olarak Avrupa’dan ithal edilen konyak ürünlerine ilave vergi getirirken, büyük motorlu araçlara da yeni vergiler getirmeyi değerlendiriyor.
Çip Krizi 2.0 Yolda mı?
Çip Krizi 2.0 Yolda mı?
Veri merkezlerine olan talep ve yapay zekâ cihazlarına artan ihtiyaç, yarı iletken tedarik zinciri üzerindeki baskıları da artırıyor. Bu baskının yeni bir çip krizini tetikleyebileceğini düşünen uzmanlara göre küresel iş birlikleri ve dost üretim stratejileri riski dağıtmada önemliyken, jeopolitik gerilimler bu durumu daha da karmaşık hale getirebilir.
ABD ve Çin Arasında Brüksel’in Utangaç Stratejik Özerklik Arayışı
ABD ve Çin Arasında Brüksel’in Utangaç Stratejik Özerklik Arayışı
Gerçek bir Avrupa egemenliği için AB’nin ekonomik güvenlik, savunma sanayii ve teknoloji geliştirme gibi kritik alanlarda daha bağımsız hareket etmesi gerekiyor.
Eğitimde Dijital Dönüşüm: EdTech’in Yükselişi
Eğitimde Dijital Dönüşüm: EdTech’in Yükselişi
EdTech öğrenme deneyimlerini zenginleştirirken, eğitimde fırsat eşitliğini artırmayı hedefleyen yenilikçi çözümler sunuyor.
Trump’ın Vergi İndirim Planının Sırrı Geçmişte Saklı
Trump’ın Vergi İndirim Planının Sırrı Geçmişte Saklı
Tarihçi Rick Perlstein, 1980’lerde Cumhuriyetçi Parti’de kök salan uçuk bir fikrin Trump döneminde nasıl ikinci bir rüzgar yakaladığını anlatıyor.
Alman Nakliye Şirketi Emeklileri Nasıl Dolandırdı?
Alman Nakliye Şirketi Emeklileri Nasıl Dolandırdı?
P&R Containers nakliyecilikten daha kârlı bir iş olan insanları kazıklama işine nasıl geçiş yaptı?
Activision ve Blizzard’ın Kurumsal Savaşının İçinden
Activision ve Blizzard’ın Kurumsal Savaşının İçinden
Oyun dünyasının iki efsane ismi Bobby Kotick ve Mike Morhaime, birbirleriyle kavga edene dek video oyun endüstrisinin durdurulamaz çiftiydi.
Apple Beyaz Perdeyi Canlandırma Planlarını Erteledi
Apple Beyaz Perdeyi Canlandırma Planlarını Erteledi
Teknoloji devi sinemalarda gösterilecek filmler için yılda 1 milyar dolar harcamayı planlıyordu. Gişede yaşanan birkaç hayal kırıklığının ardından, Wolfs gibi yapımları yayın hizmetine geri kaydırıyor.