Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Küresel Ekonomi

ABD-Japonya: Değişen Otomotiv Dünyasının Tekrar Lideri Olmak
Ticaret anlaşması, Japonya’nın ABD ekonomisine önemli miktarda yatırım yapmasını içeriyor ve bu da Japonya’nın ABD’deki endüstriyel kapasitesine daha fazla katkı sağlayacak.
  • 26 Eylül 2025 01:47
  • Koray Öztopçu
ABD-Japonya: Değişen Otomotiv Dünyasının Tekrar Lideri Olmak

ABD, Amerikan imalat sektörünü canlandırmak amacıyla fabrika ve diğer altyapıların inşasını teşvik etme planını değerlendirirken, plan kapsamında, Japonya ile ticaret müzakereleri ile kurulan 550 milyar dolarlık yatırım fonundan elde edilen parayı yarı iletkenler, ilaçlar, kritik mineraller, enerji, gemiler ve kuantum hesaplamanın geliştirilmesine yatırım yapmak için kullanacağını açıkladı.


İki ülke arasında 22 Temmuz’da varılan anlaşma kapsamında Japonya, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki kilit sektörlere 550 milyar dolara kadar yatırım yapmayı taahhüt ederek, anlaşmaya göre belirlenen yarı iletkenler, ilaçlar, metaller, kritik mineraller, gemi yapımı, enerji, yapay zekâ ve kuantum hesaplama gibi kilit sektörlere ve teknolojilere yönlendirilecek.


Açıklanan ticaret anlaşması, Japonya’nın ABD ekonomisine önemli miktarda yatırım yapmasını içeriyor ve bu da Japonya’nın ABD’deki endüstriyel kapasitesine daha fazla katkı sağlayacak.


Japonya, dünyanın dördüncü büyük ekonomisi ve küresel ticaret ile global büyümenin büyük bir bölümünü oluşturuyor. Yurt dışından büyük miktarda enerji ve gıda ithal ederken, elektronik, makine ve motorlu taşıt ihracı ile öne çıkıyor.


Otomotiv: ABD-Japonya ticari ilişkilerinde önde


Japonya’dan ABD’ye 2024 yılında 1,3 milyon adet otomobil ihraç edilirken, bu ihracat ABD otomobil pazarının yaklaşık yüzde 8’ine denk geliyor. Japon otomobil üreticileri, aynı zamanda ABD’ye sattıkları otomobillerin çoğunu da Kuzey Amerika’da üretiyor. Diğer taraftan, ABD’de bulunan fabrikalarında Japonlar firmaları 3,3 milyon adet üretim gerçekleştiriyor. Karşılaştırmak için örnek vermek gerekirse, aynı kıtada bulunan, Meksika’dan 2,5 milyon adet otomobil, Kanada’dan ise 1,1 milyon adet otomobil ithal ediliyor. Kanada ve Meksika’daki otomobil fabrikaları da Japonya’da üretilenlerden çok daha fazla ABD yapımı parça kullanıyor. ABD Ticaret Bakanlığı verilerine göre, Amerikan otomobil parçası üreticileri 2024 yılında Meksika’ya 35,8 milyar dolar, Kanada’ya ise 28,4 milyar dolar parça ihraç ederken; Japonya’ya 1,5 milyar dolar ihraç ediyor. ABD’li otomobil parçası üreticileri 500 binden fazla Amerikalıyı istihdam ederken; bu da ABD’deki otomobil fabrikalarının neredeyse iki katı kadar işçi anlamına geliyor.


ABD-Japonya ticaret anlaşması


Temmuz ayı sonunda varılan ve 5 Eylül’de yürürlüğe giren, ABDJaponya ticaret anlaşmasına göre, Japonya’nın ABD’ye 550 milyar dolar yatırım yapması şartıyla, ABD’ye ithal edilen mallar (otomobil ve parçaları dahil) için uygulanması planlanan yüzde 25’lik gümrük vergisi oranı yüzde 15’e düşürülecek. ABD-Japonya anlaşması, aynı zamanda da araç ithalatının ve otomotiv parçası ithalatının yüzde 27,5’ten yüzde 15’e düşürülmesini içeriyor. Anlaşma, Japon otomobil üreticilerinin, Meksika veya Kanada gibi, Japon otomobil üreticilerinin üretim yaptığı ve gümrük vergilerinin en az yüzde 25 olduğu yakın ülkelerden ithalat yapmak yerine, arabaları doğrudan Japonya’dan ABD’ye taşıyarak -en azından kısa vadedeüstünlüğe sahip olduğu anlamına da geliyor.


Dünyanın en büyük otomobil üreticilerinin neredeyse tamamı, otomobil ve otomobil parçalarında çift haneli tarifelere maruz kalırken, birçoğu kârlılık hesabı yapıyor. Büyük Japon otomobil üreticileri, ek maliyetleri karşılayacak kâra sahipken, alt tedarikçilerin her şeyi üreten yoğun otomobil parçası tedariki yükü ile bir yıkım yaşayabileceği, otomotiv sektöründe en dikkatle tartışılan konular arasında yer alıyor.


ABD otomotiv sektörü


ABD’li otomobil üreticilerinin 2025 yılında 10,3 milyon hafif araç üretmesi bekleniyor. Önümüzdeki birkaç yıl içinde, üretim kapasitelerinin elektrikli araçlardan içten yanmalı motorlu araçlara kaydırılmasıyla üretimde hafif bir düşüş öngörülüyor ve 2028’den önce mevcut seviyenin üzerine çıkması beklenmiyor.


Japonya, ABD’den çok az otomobil ithal ediyor


Japonya, dünyanın en kapalı otomotiv pazarlarından biri kabul edilirken, Japonya’da satılan otomobillerin yalnızca yüzde 6’sı diğer ülkelerden ithal ediliyor. ABD, çoğu ülke gibi Japonya’ya neredeyse hiç otomobil ihracatı yapmazken, Japonya, ilk kez pazarını ABD’ye, otomobillere ve tüm araçlara açıyor. Japonya, ABD’den ithal edilen otomobillere gümrük vergisi uygulamıyor. Ancak sertifikasyon süreçleri ABD’den farklı olduğu için Japon tüketiciler genellikle Japon otomobillerini tercih ediyor. Yine de Amerikan otomobil üreticileri, Japonya’daki küçük otomobil pazarını hedef alacak.


Japonya merkezli otomotiv şirketleri ABD’de büyük miktarda araç üretiyor ve Japonya ile yapılan ticaret anlaşmasının ABD endüstrisindeki rekabeti artırması bekleniyor.


Detroit merkezli Amerikan otomotiv üreticileri, hem ABD’nin iç kapasitesine yapılan yeni yatırımlar hem de Japonya’dan yapılan ithalatın artması nedeniyle Japon ürünlerin baskısını hissetse de elbette geleneksel otomotiv şirketleri için en büyük tehdit, Çin’in hâkim olduğu küresel elektrikli araç üretimi ivmesi ve işçilik maliyetleri ile üretim verimlilikleri olacak.


Japon araçlarına ve parçalarına uygulanan düşük tarifeler, rekabet yaratırken fiyatların istikrarına yardımcı olabilir, araç tedarik zincirlerini iyileştirebilir ve ABD’de Japon markalarının payını artırabilir. Esas önemli olan konu, üreticilerin daha fazla yatırım ve model bulunabilirliğini teşvik edebilecek daha elverişli bir ticaret ortamına işaret ediyor. Bayiler için bu, daha hızlı stok devir hızı ve ithalata olan talebin artması anlamına gelebilir.


ABD ve Japonya otomotiv sektörü bu anlaşmadan ne gibi avantajlar sağlayacak?


Japonya, bazı ticari düzenlemelerin dışında, ABD yapımı binek otomobiller için ek güvenlik testlerini uygulamaktan muaf tutacak ve Amerikan otomobillerine sübvansiyon sağlayacak. Oluşturulan fon, Japonya’nın gayri safi yurtiçi hasılasının yüzde 10’undan fazlasını temsil ediyor. Bu anlaşma sonrasında Japonya Dış Ticaret Örgütü, ABD ekonomisine doğrudan yatırımların 2023 yılında 780 milyar doları aşacağını öngörüyor. 550 milyar doların ne kadarının yeni yatırım olarak gerçekleşeceği veya mevcut yatırım planlarına ne ölçüde aktarılacağı ise zamanla görülecek. Bu anlaşma sonrasında ABD’ye yeni yatırımlar gelmesi beklenirken, Japonya ayrıca otomobil ve kamyon ürünleri de dahil olmak üzere ticarete açılıyor. İstatistiklere göre Japonya, ABD’nin beşinci büyük ticaret ortağı. Japonya geçen yıl 79,7 milyar dolar değerinde Amerikan malı satın alırken, ABD 148,2 milyar dolar değerinde Japon malı ithal etti. ABD’nin geçen yıl Japonya’dan yaptığı ithalatın üçte birinden fazlası (yani 52,3 milyar dolar) Japonya’nın devasa otomotiv endüstrisinin desteğiyle otomobil ve otomobil parçalarından oluşuyordu.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Trump’ın Üç İddiası
Trump’ın Üç İddiası
ABD Başkanı’nın heyecanlı açıklamaları bazen gerçeği yansıtmayabiliyor.
MrBeast Şöhretini İmparatorluğa Dönüştürmek İstiyor
MrBeast Şöhretini İmparatorluğa Dönüştürmek İstiyor
Viral videoların efendisi, artık Lamborghini harcamalarını dizginleyecek ve vurucu içeriklerinin erişimini daha da genişletecek bir CEO’ya sahip.
İhracatta Hindistan Riski
İhracatta Hindistan Riski
AB ile Hindistan arasında 2025 sonunda imzalanması beklenen Serbest Ticaret Anlaşması (STA), iki ülke arasındaki ticaret hacmini ikiye katlama potansiyeline sahip. Türk ihracatçısı bir yandan en büyük ticaret ortağı olan Avrupa pazarında, diğer yandan iç pazarda kan kaybı yaşama riskiyle karşı karşıya. Hindistan özellikle çelik, kimya, otomotiv sektörlerinde güçlü kaslara sahip.
Analistlerin Radarındaki Hisseler
Analistlerin Radarındaki Hisseler
Borsa İstanbul’un tarihi zirvelerini test etmeye başlamasıyla birlikte yatırımcıları hisse seçme telaşı sardı. Getirisi yüksek hisse arayışındaki yatırımcılar için aracı kurumların araştırma bölümlerinin hazırladığı şirket raporları ve öneri listeleri önemli bir kaynak niteliğinde. Bu çalışmalarda yüzde 90’a varan getiri potansiyeline sahip hisseleri bulmak mümkün.
AB-Hindistan Yakınlaşması: Türkiye İçin Risk mi Fırsat mı?
AB-Hindistan Yakınlaşması: Türkiye İçin Risk mi Fırsat mı?
Avrupa Birliği, Hindistan’la serbest ticaret, savunma ve teknoloji alanlarında kapsamlı bir stratejik ortaklık açıklarken, bu gelişme Türkiye için hem fırsat hem risk barındırıyor. Hindistan- Ortadoğu-Avrupa Ekonomik Koridoru (IMEC) Türkiye’yi devre dışı bırakabilir mi? Serbest ticaret anlaşması gerçekleşirse Hint malları Türkiye’ye gümrüksüz girerken, Türk ihracatı dezavantajlı mı kalacak?
Fed İndiriyor, Mortgage Direniyor
Fed İndiriyor, Mortgage Direniyor
Fed Eylül toplantısında faiz indirimlerine yeniden başlamasına karşın mortgage faizleri düşüşe direniyor.
Krizden Çıkışın Unutulan Anahtarı: Usta-Çıraklık
Krizden Çıkışın Unutulan Anahtarı: Usta-Çıraklık
Türkiye’nin bugünkü ihtiyacı, usta–çırak ilişkisinin kültürünü beyaz yaka dünyasına uyarlamak.
Türkiye’nin LNG Hamlesi Enerji Piyasasını Dönüştürüyor
Türkiye’nin LNG Hamlesi Enerji Piyasasını Dönüştürüyor
Türkiye, son iki yılda doğal gaz tedarik zincirini yeniden yapılandırdı ve dünyanın üçüncü büyük yüzen terminal ağını inşa etti, yeni LNG anlaşmaları imzaladı. Bu dönüşüm, ülkenin yakın tarihindeki en önemli enerji altyapısı revizyonunu temsil ediyor ve etkileri Türkiye sınırlarının çok ötesine, Avrupa enerji güvenliğine kadar uzanıyor.
ABD’nin Teknoloji Hikâyesi: Çiplerden Yapay Zekâya Dijital Çağın Yeni Yolculuğu
ABD’nin Teknoloji Hikâyesi: Çiplerden Yapay Zekâya Dijital Çağın Yeni Yolculuğu
ABD’de teknoloji bir sektör değil, tüm sektörlerin içine işleyen bir damar haline geldi.
Sıfır Araçta Model Karması Değişirken İkinci Elde Uzun Vadeli Fiyat İstikrarı Bekleniyor
Sıfır Araçta Model Karması Değişirken İkinci Elde Uzun Vadeli Fiyat İstikrarı Bekleniyor
Gümrük vergisi düzenlemeleri ile Çin ve ABD menşeli araçlar daha erişilebilir hale gelirken Japonya, Meksika ve Güney Afrika menşeli araçların fiyatları yükselecek.
Microsoft, Siber Uyarıların Çinli Hackerlara Sızdırılmasını Araştırıyor
Microsoft, Siber Uyarıların Çinli Hackerlara Sızdırılmasını Araştırıyor
Siber güvenlik şirketleriyle bilgi paylaşımına yönelik bir program, şirketin SharePoint hizmetindeki yamalanmamış açıkların sızdırılmasına yol açmış olabilir.
Çin Mühendisler Tarafından, ABD ise Avukatlar Tarafından Yönetiliyor
Çin Mühendisler Tarafından, ABD ise Avukatlar Tarafından Yönetiliyor
Dan Wang yeni kitabında, Amerika’nın kural koyma konusunda fazlasıyla iyi olduğunu, ancak Pekin’in teknik inovasyona yönelik süper odaklanmasın alabileceği dersler olduğunu savunuyor.
Ödeme Devi Klarna’nın Hedefinde Bankacılık Sektörü Var
Ödeme Devi Klarna’nın Hedefinde Bankacılık Sektörü Var
Ödeme devi Klarna, PayPal Holdings Inc.’in Avrupa’daki kopyasından, 100 milyondan fazla aktif müşterisiyle dünyanın en büyük “şimdi al, sonra öde” kısa vadeli tüketici kredisi sağlayıcısına dönüştü. Şimdi ise tam kapsamlı bankacılık hizmetleri sunmaya hazırlanıyor.
Orta Doğu’nun Varlık Fonları Küresel Ekonomiye Yön Veriyor
Orta Doğu’nun Varlık Fonları Küresel Ekonomiye Yön Veriyor
Orta Doğu’da çatışmalar şiddetlense de bölgeye akan ve bölgeden dışarı yapılan yatırımlar milyar dolarla ölçülüyor.