Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Dünyada Otomotiv Satışları Yükselirken, Japonya’nın Otomotivde Rekabeti Ne Konumda?
Japon otomotiv endüstrisi, yenilikçi teknoloji, kaliteye bağlılık ve müşteri ihtiyaçlarına eşsiz bir odaklanmanın birleşimiyle küresel bir lider konumuna gelmişti.
  • 25 Temmuz 2025 01:38
  • Koray Öztopçu
Dünyada Otomotiv Satışları Yükselirken, Japonya’nın Otomotivde Rekabeti Ne Konumda?

2024 yılında küresel araç satışları, 2023 yılına kıyasla yüzde 2,5 artışla 74,6 milyon adede ulaştı. Avrupa Birliği (AB) otomobil pazarı 2024 yılında yüzde 0,8 büyüdü ve toplam satışlar 10,6 milyon adede ulaştı. Kuzey Amerika’daki araç satışları ise 2024 yılında da direncini korudu ve bölge yüzde 3,8 büyüme kaydetti. Japonya’daki araç satışlarında 2024 yılında yüzde 7, Güney Kore’de ise yüzde 5,1 düşüş görüldü. 2024’ün son çeyreğinde güçlü bir toparlanma yaşayan Çin’deki araç satışları, küresel araç satışlarının yüzde 31’ini oluşturarak yaklaşık 23 milyon adede ulaştı.


Global otomobil üretimi


2024 yılında küresel araç üretimi toplam 75,5 milyon adede ulaşırken, AB’deki araç üretimi, belirgin şekilde zayıf kalarak yüzde 6,2 düştü. Kuzey Amerika’da üretim yüzde 3,2 azaldı ve geçtiğimiz yıl 11,4 milyon otomobil üretildi. 2024 yılında Güney Amerika’daki otomobil üretimi, 2023’e kıyasla yüzde 1,7 arttı. Bu artışta, yaklaşık 1,9 milyon otomobil üreten ve yüzde 6,3 artış kaydeden Brezilya etkili oldu. Yüzde 5,2’lik güçlü bir artış kaydeden Çin, yüzde 35,4 pazar payıyla dünyanın en büyük otomobil üreticisi konumunu daha da sağlamlaştırırken, Japonya ve Güney Kore’deki üretim sırasıyla yüzde 8,6 ve yüzde 1,2 azaldı.


Otomotiv üretimindeki küresel değişimde Japonya’nın yeri ve Japon otomobillerinin tarihi


Japon otomotiv endüstrisinin tarihi 20. yüzyılın başlarına kadar uzanıyor. Japonya otomotiv endüstrisinin kalitesi, güvenilirliği ve yenilikçiliğiyle biliniyor. Ülkenin yıllar içerisinde araç üretimi ve ihracatında küresel bir lider konumuna geldiğini görüyoruz. Otomobiller, malzeme tedarikinden araç üretimine, satıştan servise, yük taşımacılığından diğer otomotiv odaklı operasyonlara kadar son derece geniş bir endüstriyel ve ilgili faaliyet yelpazesinin odak noktası. Japonya’da binek araç üretimi 7,1 milyon adet olurken, sektördeki istihdam şu anda 5,58 milyon kişiye ulaşmış durumda. Ayrıca Japon üreticiler 4 milyon adet binek araç ihracatı gerçekleştiriyor. Mühendislikte devrim niteliğinde atılımlarla, Japon otomobil üreticileri dünya otomotiv sektörünü geçmişten bu yana şekillendirmeye devam ediyor. Japon otomobillerinin ilk kilometre taşlarından teknolojik ilerlemelerine ve ülkenin muazzam ihracat başarılarına kadar olan evrimi, aynı zamanda küresel çapta tanınan önde gelen üreticilerin ortaya çıkmasını sağladı. Japonya’nın küresel otomotiv pazarında gerçek anlamda yer edinmesi II. Dünya Savaşı sonrası ve 1950’ler ile başladı. 1957 yılında, Japonya ekonomisinin büyümeye başladığı ve otomotiv şirketlerinin cesur hedeflerle ortaya çıktığı kritik bir on yılın ardından, Amerika Birleşik Devletleri’ne ihraç edilen ilk Japon otomobili ortaya çıktı. Japonya’nın verimli ve küçük araçlar üretme konusundaki başarısı, araçların uygun fiyatları ve yakıt verimliliği Japon otomobillerini yurt dışında popüler hale getirdi. Bu yıllarda atılan temellerle, Japonya’nın otomotiv endüstrisindeki hızlı yükselişinin zemini oluştu.


Teknolojik gelişmelerde öncülük ve verimlilik: başarının temel faktörü


Japonya’nın otomotiv alanındaki hâkimiyetinin belirleyici unsurlarından biri teknolojik inovasyon. Japon otomobil üreticileri ise sektörde standart haline gelen birçok teknolojinin öncüsü oldu. Yakıt verimliliği, özellikle 1973 petrol krizinin ardından dünya genelindeki tüketiciler için kritik bir faktör haline geldiği dönemde, Japon markaları Amerikalı rakiplerine kıyasla daha küçük ve daha yakıt tasarruflu otomobiller üretiyordu. Bu da onlara, özellikle Amerika Birleşik Devletleri’nde önemli bir pazar payı kazandırdı. Japon üreticiler farklı modellerle, daha az yakıtla daha uzağa gidebilme kabiliyetleri sayesinde herkesin bildiği marka ve modelleri yarattı.


Hibrit teknolojisi alanında, 1997 yılında Japon otomotiv üreticisi dünyanın ilk seri üretim hibrit otomobilini piyasaya sürdüğünde, Japonya bir kez daha çevre dostu teknolojilere doğru önemli bir geçişin başlangıcını yapmış oldu. Hibrit teknolojinin gelişimi, Japonya’nın çevresel sürdürülebilirliğe olan bağlılığını vurgulamakla kalmadı, Japonya’nın teknolojik gücünü de gözler önüne serdi. Japon otomotiv üreticileri, yalın üretim ve tam zamanında (just in time) gibi farklı tekniklerle üretim süreçlerine yeni bir bakış açısı getirdi ve sektörde devrim yarattı. Uygulanan bu stratejiler, israfı en aza indirdi ve verimliliği artırdı. Bu sayede Japon otomobil üreticileri, daha düşük maliyetlerle yüksek kaliteli otomobiller üretebildi ve bu model daha sonra dünya çapındaki endüstriler tarafından da benimsendi.


omobil üreticileri, kilitlenme önleyici fren sistemleri (ABS) ve elektronik denge kontrolü (ESC) gibi özellikleri araçlarına entegre ederek araç güvenliği teknolojisini öne çıkardı. Tüm bunlar Japonya’nın kalite ve güvenilirlik konusundaki itibarıyla birleşince, dünya çapında birçok üreticinin örnek almaya çalıştığı yüksek bir standart oluşturdu.


İhracatta mükemmellik: Japonya’nın küresel otomotiv erişimi


Japonya’nın bir otomotiv ihracat devi olarak yükselişi, yenilikçilik, uygun fiyat ve dayanıklılığın bir karışımıyla mümkün oldu. Ülkenin ihracatı 1960’lardan itibaren hızla büyüdü ve Japon otomobil üreticileri Kuzey Amerika, Avrupa ve Asya pazarlarına odaklandı. 1980’lere gelindiğinde, Japon otomobilleri ABD’de son derece popüler hale geldi ve güvenilirlikleri, yakıt verimlilikleri ve uygun fiyatları sayesinde yerel markaların çoğunu geride bıraktı. 1986’da Japonya, ABD’yi geride bırakarak dünyanın en büyük otomobil ihracatçısı oldu. Japonya bugün hala küresel çapta en büyük ihracatçılardan biri ve her yıl milyonlarca araç sevkiyatı gerçekleştiriyor.


Japonya, dünya genelindeki ülkelere yılda yaklaşık 4-5 milyon araç ihraç ediyor. Japon otomobilleri, farklı iklim ve arazi koşullarına uyum sağlama kabiliyetleri ve dayanıklılıklarıyla özellikle Güneydoğu Asya, Orta Doğu, Afrika ve Kuzey Amerika gibi bölgelerde popülerliğini koruyor.


Kalite ve güvenilirlik güvencesi


Japonya’nın küresel otomotiv pazarındaki başarısının ardındaki temel nedenlerden biri, Japon araçlarının sunduğu kalite ve güvenilirlik güvencesi. Japon otomobil üreticileri, mühendislikten son montaja kadar üretimin her aşamasında sıkı kalite kontrol standartlarına uyuyor. Kaliteye olan bu bağlılık, zaman içinde değerini koruyan olağanüstü dayanıklı araçlara dönüşerek ve Japon otomobillerini tüketiciler için güvenilir bir yatırım haline getirdi. Japon araçları, uzun ömürleriyle en dayanıklı otomobiller listelerinde sıkça yer alıyor. Bu itibar, dünya genelindeki tüketicilerin uzun ömürlü performans ve güvenilirliğe verdiği değerle birlikte, ikinci el Japon araçlarına olan talebi de artırıyor.


Japonya’nın otomotiv sektöründeki başarısı


Japonya’nın otomotiv endüstrisi, ülkeyi küresel ölçekte en büyük araç üreticilerinden biri haline getiriyor. Ülkenin asıl gücü ihracat pazarında ortaya çıkıyor. Japonya’nın otomotiv ihracatı yüz milyarlarca dolar değerinde olup, bu durum ülkenin küresel etkisini ve araçlarına olan sürekli talebi gözler önüne seriyor. Japon otomotiv endüstrisi, yenilikçi teknoloji, kaliteye bağlılık ve müşteri ihtiyaçlarına eşsiz bir odaklanmanın birleşimiyle küresel bir lider konumuna geldi. Yakıt verimliliğinden hibrit teknolojiye ve ötesine kadar, Japon otomobil üreticileri sürekli olarak sınırları zorlayarak, sektör genelinde trendleri belirledi ve standartları yükseltti. Bu yenilikçilik mirası, güvenilirliğe olan güçlü bağlılıkla birleşerek, Japon otomobillerini tüketiciler arasında popüler bir tercih ve küresel ihracatta önemli bir güç haline getirdi. Son dönemde Çin’in elektrikli araçlardaki yükselen yıldızıyla birlikte, Japonya’nın otomotivdeki köklü tecrübesinin nasıl dengeleneceğini göreceğiz.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
ÖTV’de Yeni Düzenleme Oyunu Değiştirir mi?
ÖTV’de Yeni Düzenleme Oyunu Değiştirir mi?
Otomotivde yapılan yeni ÖTV düzenlemesi sıfır araç almak isteyenlerin planlarını değiştirecek türden. ÖTV oranlarının ve matrahların değiştirilmesiyle birlikte lüks ve elektrikli otomobillerin fiyatları artarken, en çok satan ekonomik segmentteki otomobillerin düşüyor.
Karar Güvercin, Metin Şahin
Karar Güvercin, Metin Şahin
Merkez Bankası piyasa beklentisinin üzerinde faiz indirimi yaptı. Ancak metinde ihtiyatlı bir dil kullanarak önümüzdeki dönemde faiz indirimlerinin aynı büyüklükte olmayabileceği mesajını verdi.
Geleceği Savunmak
Geleceği Savunmak
Yaşanan bölgesel gerilimler tüm dünyada savunma harcamalarının artmasına neden oluyor. Son yıllarda büyük bir ivme kazanan Türk savunma sanayi ise geliştirdiği teknolojilerle önemli bir üretici ve ihracatçı konumuna geliyor. Avrupa Birliği’nin artan savunma harcamaları da sektörün bu gelişimini destekliyor.
70 Yıllık Dönüşüm: Arçelik’in Yolculuğu
70 Yıllık Dönüşüm: Arçelik’in Yolculuğu
Arçelik, Türkiye’nin sanayi belleğinde çok önemli bir yere sahip. Kuruluşundan bugüne, tam 70 yılda sert virajlar dönen şirket, artık sektöründe uluslararası alanda söz sahibi olan bir dev. Ama bugünkü sınavı daha karmaşık: Avrupa’da liderlik, sürdürülebilirlikte iddia, teknoloji yatırımlarında hız… Peki bu büyük dönüşüm, kalıcı başarıyı getirecek mi?
JPMorgan 20 Yılda Nasıl Finansal Süper Güce Dönüştü?
JPMorgan 20 Yılda Nasıl Finansal Süper Güce Dönüştü?
2005 yılında CEO’luk görevine geldiğinde JPMorgan’ın büyüklüğünü bir rekabet avantajı olarak tanımlayan Jamie Dimon, yirmi yıl içinde bu ifadeyi somut bir küresel güce dönüştürdü. JPMorgan Chase & Co., Bank of America, Goldman Sachs ve Morgan Stanley gibi en büyük ve en istikrarlı rakiplerini geride bıraktı, 800 milyar doları aşan piyasa değeriyle bu üç devin toplamına eşit hale geldi. Bugün banka sadece bilanço büyüklüğüyle değil, küresel finans düzeni üzerindeki etkisiyle de tartışılıyor.
AB-Çin İlişkilerinde Dönüm Noktası
AB-Çin İlişkilerinde Dönüm Noktası
Trump’ın tarifeleri Avrupa’yı Çin’le ticaretini yeniden düşünmeye itiyor. AB Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen, Çin lideri Şi Cinping’e, AB’nin Çin’le ilişkilerinin bir dönüm noktasına ulaştığını söyledi. Ticaret savaşlarının gölgesinde masaya oturan taraflar, ilişkileri yeniden dengelemek istiyor. Peki, Brüksel ile Pekin arasındaki mesafeyi kapatmak için hangi engellerin aşılması gerekiyor?
Sanayide Yetenek Krizi Derinleşiyor
Sanayide Yetenek Krizi Derinleşiyor
Sanayide çalışan sayısı Eylül 2022’den bu yana en düşük seviyelere geriledi. Açık iş oranı en yüksek imalat sektöründe gerçekleşirken, teknik yeterlilik gerektiren pozisyonların yüksek olması nitelikli iş gücü sorununun derinleştiğine işaret ediyor. Sektör temsilcilerine göre bu durum geçici değil kalıcı bir krizin habercisi…
Yarım Asırlık Türkiye-Irak Petrol Hattı Anlaşması Sona Eriyor
Yarım Asırlık Türkiye-Irak Petrol Hattı Anlaşması Sona Eriyor
Kerkük-Ceyhan petrol boru hattı, Irak petrollerini Akdeniz kıyısındaki Ceyhan terminaline ulaştırarak buradan tankerlerle dünya piyasalarına sevk edilmesini sağlıyor. Türkiye, yarım asrı deviren bu anlaşmanın mevcut koşullarının günümüz ihtiyaçlarını karşılamaktan uzak olduğunu ve yeni bir döneme girilmesi gerektiğini belirtiyor.
Her Şey Doğum İçin
Her Şey Doğum İçin
Doğurganlık oranının 2001’deki 2,38 seviyesinden 2024 itibari ile 1,48’e düşmesi devlet destekleriyle doğum hızını artırmak için amansız mücadeleyi yükseltti. Son olarak okul çağına kadar yarım çalışma hakkı memura da verildi. Bu yıl çocuk sayısına bağlı aylık destek 1.500-5.000 TL aralığına yükseltildi. Çocuk odaklı aile destekleri 2022-2025 döneminde 110,3 milyar TL’ye ulaşırken doğum yardımından yararlanan anne sayısı 2017’de 1 milyon 173 binle zirveyi gördü, 2024’te 451 bine geriledi. Destek alan çocuk sayısı ise 2024’te 478 bine düştü.
Mirsaid Sultan Galiyev’i Çevre için Okumak: Anti-Kolonyal Perspektiften Küresel Ekolojik Krize Yeni Bir Bakış
Mirsaid Sultan Galiyev’i Çevre için Okumak: Anti-Kolonyal Perspektiften Küresel Ekolojik Krize Yeni Bir Bakış
“Ne vakit bir yaşamak düşünsem bu kurtlar sofrasında belki zor ayıpsız fakat ellerimizi kirletmeden...” — Atilla İlhan
Elektrikli Otomobilde Vergi Teşviği 100 Milyar TL’yi Aştı
Elektrikli Otomobilde Vergi Teşviği 100 Milyar TL’yi Aştı
Elektrikli otomobil satışları bu yılın ilk yarısında geçen yıla göre ikiye katlanırken, sağlanan vergi teşviklerinin tutarı 100 milyar lirayı aştı.
ABD’de Çin’den Daha Fazla Bakır Var Ama Hepsini Rafine Etmenin Yolu Yok
ABD’de Çin’den Daha Fazla Bakır Var Ama Hepsini Rafine Etmenin Yolu Yok
Sektörün, ABD bakır eriticiliğini yeniden harika hale getirmek için yüksek enerji ve işçilik maliyetlerinin, çevresel düzenlemelerin ve ucuz Çin rekabetinin üstesinden gelmesi gerekecek.
Küçük Bir Aracı Teknoloji Devlerinin İki Faktörlü Giriş Kodlarına Nasıl Erişebilir?
Küçük Bir Aracı Teknoloji Devlerinin İki Faktörlü Giriş Kodlarına Nasıl Erişebilir?
Küresel telekom sisteminin karmaşıklığı üzerine yapılan bir araştırma, SMS yoluyla gönderilen gizli kodların iletiminde ciddi zaafiyetler olduğunu gösteriyor.
Mike Tyson ve Tahvil Piyasası Trump’a Borç Konusunda Ne Öğretebilir?
Mike Tyson ve Tahvil Piyasası Trump’a Borç Konusunda Ne Öğretebilir?
Hazine yatırımcıları MAGA matematiğinin tutup tutmadığı konusunda nihai hakemler olacak.
ABD’nin Müttefikleri ve Hasımları Trump’ın Gümrük Tarifesi Tehditlerinden Kaçıyor
ABD’nin Müttefikleri ve Hasımları Trump’ın Gümrük Tarifesi Tehditlerinden Kaçıyor
Beyaz Saray’ın tüm baskılarına rağmen liderler anlaşma yapmak için sıraya girmiyor.
Lüks Sahteciler 10.000 Dolarlık Çanta Üreticilerini Alt Etmeye Devam Ediyor
Lüks Sahteciler 10.000 Dolarlık Çanta Üreticilerini Alt Etmeye Devam Ediyor
Satış platformları sahte ürünleri listelemekten çekiniyor, ancak müşteriler bunu gerçekten önemsiyor mu?