Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Sürdürülebilirlik

Küreselleşme Sonrası Korumacılık: Avrupa’da Benimsenen Çin Üretim Modeli
AB, piller ve elektrikli araçlar konusunda güçlü bir değer zinciriyle endüstrisinin rekabet gücünü artırmayı planlıyor.
  • 28 Kasım 2024 23:44
  • Koray Öztopçu
Küreselleşme Sonrası Korumacılık: Avrupa’da Benimsenen Çin Üretim Modeli

Avrupa Birliği (AB), sürdürülebilir teknolojiler ve elektrikli araç ekosistemi için “yerinde, yerli, kıtasında üretim” bakışıyla Asyalı elektrikli araç ekosisteminde yer alan şirketleri, uygulamaya koyacağı sübvansiyonlar karşılığında, Avrupa şirketlerinde barındırmayı amaçlıyor.


Elektrikli araçlarda en kilit segment: Batarya üretimi


AB Yönetimi batarya üretim adımlarını hızlandırmak ve geliştirmek, dolayısıyla elektrikli araç endüstrisini ve ekosistemini canlandırarak Çin’e yetişmek amacıyla Avrupalı batarya üreticilerine 3 milyar euroluk sübvansiyon teklif etmişti. AB, sürdürülebilir bataryaların Avrupa üreticileri için geçerli kurallar ve benzeri görülmemiş mali destek konusunda yasal kesinlik sağlayarak, piller ve elektrikli araçlar konusunda güçlü bir değer zinciriyle endüstrisinin rekabet gücünü artırmayı planlıyor.


Burada en önemli adım, ekosistem dönüşümünün de bağımlılığını azaltarak, Çinli şirketlerin Avrupa’da fabrikalara sahip olmasını ve teknolojik bilgi birikimini paylaşmasını gerektiren yeni adımlar atmak olacak.


90’ların “Made in China “ politikası tüm ülkelerde benimseniyor mu?


Mevcut durum, 1990’lı yıllarda yabancı şirketleri, Çin pazarına erişim karşılığında fikri mülkiyetlerini de paylaşmaya zorlayan Çin’in kendi rejimini yansıtıyor. Avrupa’nın Çin’e karşı özellikle yeni şekillenen ve dış ticaret adımları ile otomotiv endüstrisinde sertleşen bakışı, AB ülkelerini kıta sınırları içinde hakim ve koruyucu adımlarla zayıflamaktan korumaya çalışıyor. Avrupa Komisyonu geçtiğimiz günlerde, mevcut yüzde 10’luk vergiye ek olarak, Çinli elektrikli araçlara gümrük vergilerini yüzde 35’e kadar arttırmıştı. Diğer taraftan hidrojenli yakıtların üretimi için başvuran şirketlere yönelik daha sıkı şartlar getirerek, özellikle üretimdeki parçaların yalnızca yüzde 25’inin Çin’den tedarik edilebileceği şartını koydu.


ABD de Çin ihracatına yüzde 60 gümrük vergisi adımı atarken, vergi tehdidinin sürmesi durumunda Pekin Yönetimi muhtemelen bunları AB gibi diğer bölgelere yönlendirmeye çalışacak ve üzerindeki baskıyı durdurmak için önlemler arayacak.


Tüm ülkeler gündeminin bir kısmında Asya fırtınası konusunda ne yapacağını planlıyor


AB temiz teknolojileri desteklemeyi amaçlayan mevzuata yerel üretim hedefleri de eklerken, Çin’den Avrupa’ya olası bir ticaret seline veya yeniden yönlendirilmesine karşı ticaret savunmasını güçlendirmek için çalışıyor. Çin’den teknoloji ithalatına yönelik artan inceleme, dünyanın en büyük elektrikli araç batarya üreticisi olan Çinli şirketi, Avrupa’da, Macaristan ve Almanya’da milyarlarca euro yatırım yapmaya yönlendirdi. Diğer Çinli bir şirket ise İspanya ve Fransa’daki tesislere yatırım kararı aldı.


Bataryada AR-GE ve yeni teknolojinin önemi: Katı Hal Bataryalar


Katı hal pilleri uzun zamandır sürdürülebilir sürüşün adımı olarak kabul ediliyor. Katı hal bataryaları seramik gibi malzemelerden yapılmış katı bir elektrolit içermesiyle sıvı elektrolit içeren geleneksel lityum iyon pillerden ayrışıyor. Yeni nesil teknoloji olarak her bir hacim birimine lityum iyon pillerden daha fazla enerji sığdırarak, elektrikli araçlar için daha güvenli, daha ucuz ve daha güçlü piller ve daha hızlı şarj süreleri sunuyor. Otomobil üreticileri, katı hal pil araştırmalarına milyarlarca dolar yatırım yaparken, seri üretim için kendi versiyonlarını üretmek üzere geliştiricilerle iş birliği yapıyor.


Asya kıtasında Japon üreticiler, 2027 ile 2028 arasında katı hal pillerini seri üretime sokmayı hedeflerken, büyük Japon otomobil üreticileri, batarya teknolojisinin dayanıklılığını artırmak amacıyla yakın zamanda gerçekleşen bir atılımın, bataryanın 1000 kilometre menzil ve sadece 10 dakikalık bir şarj süresi sunmasını hedeflediğini açıkladı. Almanya’daki üreticiler ise ABD’li batarya şirketleri ile 10 yılın sonunda üretime hazır olacak bir katı hal batarya üzerinde çalışıyorlar. Ayrıca ABD’li batarya üreticileri Fransız ve Koreli üreticilerle ortak geliştirme projesinde de yer alıyor.


ABD’de elektrikli araçların günümüz teknolojisinde ortalama menzili yaklaşık 500 km’ye yakınken, batarya ile çalışan bir elektrikli aracı şarj etmek, araca ve şarj noktasının hızına bağlı olarak, 20 dakikadan birkaç saate kadar sürebiliyor.


Batarya gelişimi ve buradaki AR-GE yatırımları önümüzdeki dönemde en çok konuşulan konu olacak. Hatta şimdiden bir geçiş seçeneği olarak “yarı katı hal” bataryalar üzerinde çalışılıyor. Katı ve sıvı elektrolitin hibrit bir tasarımı kullanılan bu yapı teknolojik olarak Çin’de ticarileştirilirken, dünyanın en büyük pil üreticilerinden olan dört Çinli şirket bu alana öncülük ediyor. Son dönemde 1.000 kilometreye kadar menzile sahip 150 kilovat saatlik yarı katı hal pilleri üretildi. Teknoloji ve buradaki gelişmeler önemli AR-GE yatırımlarını da beraberinde getiriyor. Ancak diğer taraftan İsveç merkezli bir batarya firması üretimi artırmak için mücadele ederken kapasitenin karşılanamaması ve talep düşüklüğü sebebiyle kapanmanın eşiğine geldi.


Bataryalar, elektrikli araçlarda maliyetin yarısını oluştururken, batarya tedarik zincirleri, sürdürülebilir mobiliteye geçiş yapmaya çalışan Avrupa otomobil üretim endüstrisi için rekabette en kritik konu olarak öne çıkıyor.


Dünya korumacı adımlarına karşı üreticiler farklı bakışta


AB, 2023 yılında Çin’den yaklaşık 11 milyar euro değerinde elektrikli araç ithal etti ve bu, AB’ye yapılan tüm ithalatın neredeyse yarısını (yüzde 49) oluşturdu. 2023 yılında, AB’ye ithal edilen Çin menşeli elektrikli araçların değeri ortalama 25 bin 200 euro seviyesindeyken, rekabette AB dışı ithalatın fiyatından yüzde 30 ve genel ortalama fiyattan da yüzde 16 daha düşük olması AB’yi önlem almaya itti. Bu kapsamda AB ithalat fiyatını en az 33 bin dolar olarak belirleyecek asgari fiyat garantileri teklifini de reddetmişti. Çin hükümetinin batarya üretimine verdiği destek, batarya ve lityum gibi ham girdilerin yerel üreticilere piyasa fiyatının altında tedarik edilmesini sağladı.


Ayrıca bu tarifelerin Avrupa’nın yeni EV sektörünü daha rekabetçi hale getireceği de net değil. Avrupalı otomobil üreticileri, sübvansiyonlu yabancı ithalatların çok ötesine geçen yapısal baskılarla karşı karşıya... Devlet sübvansiyonları Çin’in küresel EV üretimindeki liderliğine katkıda bulunmuş olsa da, şiddetli iç rekabet, artan iç talep ve şarj ağları gibi altyapıya yapılan önemli yatırımlarla desteklenen Çinli firmaları dikey entegrasyon, ölçek ekonomileri ve üstün teknoloji elde etmeye yöneltti. Buna karşılık, Avrupa’nın batarya tedarik zinciri nispeten az gelişmiş durumda ve bu da üretim maliyetlerini halen yüksekte tutuyor. Daha yavaş inovasyon hızı ise üreticilerin Çinli rakiplerine yetişmeye çalışmasına neden oluyor.


Genel kanı; Avrupa’da geçici bir çözüm olarak, endüstriyi desteklemek için inovasyon desteği şeklinde bir ticaret koruması uygulanması gerektiği… Bu uygulamanın bir yandan tüketiciler için fiyatları düşürürken, AB otomotiv sektörünün de büyüyüp Çin ile rekabet edebilmesi için gerekli adımları belirlemesi bekleniyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Faiz Farkı Oyunu
Faiz Farkı Oyunu
Amerikan Merkez Bankası (Fed) ile Avrupa Merkez Bankası faiz politikasında 2008’den bu yana süren paralellik, yerini ayrışmaya bırakıyor. Yavaş Avrupa ekonomisi ve Trump’ın tarife baskısı AMB’yi hızlı faiz indirip denge faiz oranını daha aşağıda yakalamaya zorluyor. Fed ise canlı ekonomiyi harcayarak canlandıracak Trump nedeniyle faizde dengeyi daha yüksekte bulmaya hazırlanıyor. Faiz farkı euro/doları da Türk ihracatçısını da zorlama potansiyeli taşıyor.
Yapay Zeka Çağı Enflasyonu Artırır mı Azaltır mı?
Yapay Zeka Çağı Enflasyonu Artırır mı Azaltır mı?
İş süreçlerinde verimliliği artırarak maliyeti düşüren yapay zeka, enflasyonu kontrol altına almada ne kadar başarılı olabilir?
Açığa Satış Likidite Sorununa İlaç Olur mu?
Açığa Satış Likidite Sorununa İlaç Olur mu?
Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) Başkanı İbrahim Ömer Gönül’ün açıklaması ile kısa süre içinde serbest bırakılması beklenen açığa satışlar Borsa İstanbul’da likiditeyi desteklese de tek başına bu sorunu aşmak için yeterli olmayacak.
Biden’ın Veda Hamleleri ve Trump 2.0
Biden’ın Veda Hamleleri ve Trump 2.0
ABD’de Joe Biden, iktidarı devretmesine sayılı günler kala Kiev’e ATACMS füzelerini Rus topraklarında kullanma izni verdi. Peki Biden Ukrayna’ya neden şimdi izin verdi? Biden, Trump’a başkanlık koltuğuyla birlikte çetrefilli bir savaş ortamı mı devretmek istiyor? Ukrayna’ya balistik füze izni nükleer savaşı tetikler mi?
Türkiye 2035’e Kadar Yenilenebilecek mi?
Türkiye 2035’e Kadar Yenilenebilecek mi?
Türkiye 2035 yılı yeşil dönüşüm planları için kolları sıvadı. Artan enerji krizi ve iklim felaketlerinin her geçen gün artması ile birlikte zaten geç kalınan dönüşüm için süre iyice azalıyor. Dönüşüm için her şey tamam gibi ama tek eksik var, para!
“Made in Germany” Parlaklığını Yitiriyor
“Made in Germany” Parlaklığını Yitiriyor
Çin ve ABD kaynaklı rekabet baskısı, enerji krizi ve azalan küresel talep, Avrupa’nın en güçlü ekonomisini temelinden sarsıyor. Almanya’nın lokomotifi sanayi devlerinde yaşanan işten çıkarma dalgası, krizin büyüklüğünü gözler önüne seriyor.
Kapadokya’da Mağaranın Altın Devri
Kapadokya’da Mağaranın Altın Devri
Turistin ortalamanın iki katı harcama yaptığı Kapadokya’da pandemi öncesi 500 olan yıldızlı otel ve mağara otel sayısı bugün 800’e yaklaşırken yatak kapasitesi de 45 bine ulaştı. Bu yıl ziyaretçi sayısının 5 milyonu geçmesi beklenen bölgede kapasitenin yüzde 90’ını oluşturan kaya otellerin en mütevazi olanları gecelik 80- 120 euro. Lüks olanları ise 750-1200 euro arasında fiyatlanıyor. Pandemi sonrası kaya otellerinde yaşanan artışla birlikte Kapadokya altın çağını yaşıyor.
Ferguson’un Dört Kara Kutusu: Batı Üstünlüğünde Tarihin Sonu mu?
Ferguson’un Dört Kara Kutusu: Batı Üstünlüğünde Tarihin Sonu mu?
Ferguson’ın dört kara kutusu, ABD’nin küresel liderlik krizini aşabilmesi için yalnızca iç reformlar değil, uluslararası düzeyde güvenilirlik ve uyum sağlayacak yeni bir vizyon geliştirmesi gerektiğini gösteriyor.
Otomotiv 2024’te de Gaz Kesmedi
Otomotiv 2024’te de Gaz Kesmedi
2024 yılını bitirmeye sayılı günler kala otomotiv sektörü bu yılı da geçen yılki rekor rakama yakın bir seviyede kapamaya hazırlanıyor. Sıfır araç pazarı için hareketli geçen 2024, ikinci elde de yılın son çeyreğinde dengeyi korumayı başardı. Elektrikli otomobiller ise düzenli bir şekilde pazar paylarını artırmaya devam ediyor.
Trump’ın Zaferi ABD’nin Yönetici Elitlerini Yerinden Edebilir
Trump’ın Zaferi ABD’nin Yönetici Elitlerini Yerinden Edebilir
End Times kitabının yazarı, ABD’nin “devrimci bir durumun” ortasında olduğunu söylüyor.
Rekabetin Artacağı Yeni Bir Yıl
Rekabetin Artacağı Yeni Bir Yıl
Hem yabancı, hem de yerli yatırımcı açısından hisse senetleri piyasası nerdeyse son altı aydır pek yüz güldürmüyor. Ancak 2025 yılı farklı olabilir.
American Airlines CrowdStrike Kesintisinden Ne Öğrendi?
American Airlines CrowdStrike Kesintisinden Ne Öğrendi?
Havacılık devi CrowdStrike kesintisi sırasında yaşananları ilk kez ayrıntılı olarak yansıtıyor.
Bir Sonraki Pandeminin İpuçları Amazon Ormanlarından Çıkabilir
Bir Sonraki Pandeminin İpuçları Amazon Ormanlarından Çıkabilir
Kovid-19 pandemisinden beş yıl sonra, hükümetler gelecekteki tehditleri tespit etmek için Abbott tarafından desteklenen ücra bölgelerdeki ateş kliniklerine güveniyor.
ABD’de Göçmen Çalıştıran Şirketler Baskın Yemeye Hazırlanıyor
ABD’de Göçmen Çalıştıran Şirketler Baskın Yemeye Hazırlanıyor
“Bu sadece zararı azaltmaya çalışmakla ilgili bir şey.”