Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Özel Dosya

Otomotivde Marka, Müşterilerin Satın Alma Tercihleri ve Algılarında Değişim
Otomotiv devriminde sadece gelişmeleri izleyenler değil; yenilikleri şekillendiren, tasarlayan şirketler ve ülkeler öne çıkacak
  • 15 Ağustos 2025 00:50
  • Koray Öztopçu
Otomotivde Marka, Müşterilerin Satın Alma Tercihleri ve Algılarında Değişim

Otomotiv dünyası, Henry Ford’un bir asır önce üretimi endüstrileştirmesinden bu yana en önemli değişimi yaşıyor. 2030 yılına kadar da dünyada elektrikli araç sayısının 80,7 milyona ulaşması öngörülüyor. Otomotiv sektöründeki dönüşüm, teknolojinin etkisiyle geleceğimizi tamamen erişilebilir mobiliteye taşıyor. Bu yeni otomotiv devriminde sadece gelişmeleri izleyenler değil; yenilikleri şekillendiren ve tasarlayan şirketler ve ülkeler öne çıkacak. Bağlantılı ve elektrikli araçların dünya çapındaki gelişimi, kablosuz iletişim yatırımlarının ve imkânlarının da artmasıyla toplam pazarın 2030’da 198,3 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.


En son otomotiv endüstrisi trendlerine genel bakış


Güncel otomotiv trendleri, üreticileri geçmişin üretim odaklı yaklaşımından uzaklaştırarak, otomobilleri tekerlekli bir akıllı telefon ya da bilgisayar gibi farklı bir hizmet modeliyle sunmaya yönlendiriyor. Artık odak, ölçeklenebilir üretimden çok, dijital servisler ve kullanıcı deneyimi üzerinde yoğunlaşıyor. Yapay zekâ, Nesnelerin İnterneti ve 5G, ürün inovasyonu ve üretim verimliliği desteğinin de katkısı ile de müşteri deneyiminde de değişikliğe yol açıyor.


Finansal mobilite sektöründe dönüştürücü değişimleri tetiklerken, dijital çağın sunduğu fırsatlar, sektörde yenilikçi uygulamaların ve iş modellerinin önünü açıyor.


Tüketici beklentileri etkisinde otomotiv


Dünya genelinde, Y kuşağı yüzde 65 ve Z kuşağı yüzde 61, X kuşağı yüzde 51 ve Baby Boomers yüzde 38 ile Çin’in elektrikli araç markalarına en açık olanlar olarak öne çıkarken, tüketicilerin yüzde 55’i, köklü otomobil markalarından bazılarının otomotivde yeni ekosistem, elektrikli araçlar ve değişim nedeniyle ortadan kalkacağına inanıyor. Küresel ölçekte, mevcut otomotiv sektörünün köklü markaları, bu değişime ayak uyduramadıkları takdirde ortadan kalkma riski en yüksek markalar arasında görülüyor.


Otomotivde yeni strateji: Gelişen marka durumuna uyum sağlamak


Küresel adımlarda, ülkelerdeki yerli üreticiler, köklü markalar ve Çinli yeni oyuncular; değişen otomotiv ekosistemine ve tüketici beklentilerine uyum sağlayarak tüketicinin ilgisini çekmek için rekabet ediyor. Global köklü markalar geçmiş miraslarından yararlanırken, yükselen yeni üreticilerin ürün Ar-Ge, model etkisinin de rekabeti ve cazibesini de göz önünde bulundurma durumundalar. Bütün bunların ötesinde köklü markalar markayla ilgili endişeleri gidermek için en güçlü kasları olan kalite ve güvenilirliği öne çıkarıyorlar.


Satın alma yolculuğunu kişiselleştirme satışta önemli bir adım olarak öne çıkıyor


Otomotiv üreticilerinin tüketici kuşaklarındaki değişime paralel olarak, tüketici tercihlerini analiz etmesi, pazarlama, satış ve satış sonrası hizmetlerini buna göre uyarlamak için adımlar atması gerekiyor. Tüketici memnuniyetini artırmak için kişiselleştirilmiş öneriler, pazarlama faaliyetleri ve şeffaf fiyatlandırma politikalarının önemi giderek artarken, bu unsurlar markaların tüketici gözünde öne çıkmasında kritik rol oynuyor.




Araçta kusursuz bir kullanıcı deneyimi, yeni nesil tüketicinin tercihi olacak


Araç üreticileri, mevcut ve gelecekteki modellerinde telefon uygulamalarıyla entegrasyona öncelik vermek durumunda kalacak, genç müşterilere hitap edebilmek için araç içi sistemlerde benzer dijital özellikler sunmaya çalışacaklar. Önümüzdeki dönemde araçların daha otonom ve bağlantılı hale gelmesiyle birlikte, kullanıcı deneyimini iyileştirme çalışmaları ve veri gizliliği konuları çok daha kritik bir önem kazanacak.


Tüketiciler için, her dönemde olduğu gibi fiyat en belirleyici satın alma kriteri olmaya devam ederken, toplam sahip olma maliyeti ve fiyat-kazanç algısı öne çıkacak; tüketiciler bu dengeyi sağlayan özellik ve avantajlara odaklanacak. Bu doğrultuda, önümüzdeki dönemlerde bağlantılı araçlar ve markaların araç içinde sunduğu uygulama ve olanaklar çok daha önemli hale gelecek.


Elektrikli araçlara olan ilgi, özellikle genç nesiller arasında güçlü olmaya devam ederken, otomotiv üreticileri menzil kaygısını ve elektrikli araçların geleceğiyle ilgili endişeleri gidermek için sürdürülebilirlik çalışmalarını ve altyapı iyileştirmelerini vurgulayacak.


2025 yılının geri kalan aylarındaki temel otomotiv trendleri, otomobil üreticileri, bayiler ve ilgili paydaşlar için uzun vadeli büyüme açısından potansiyel büyüme fırsatlarını öne çıkarıyor. Global araştırmalar, Çin markalarına yönelik satın alma eğiliminin geçen yıla göre 6 puan artarak ortalama yüzde 39’a ulaştığını ortaya koyuyor. Tüketicilerin yüzde 68’i test sürüşünü bir zorunluluk olarak görürken, bu durum fiziksel bayilere çevrimiçi kanallara kıyasla avantaj sağlayabilir. Bu nedenle, hem çevrimiçi hem de fiziksel satışın bir arada sunulduğu hibrit modellerin etkisinin önümüzdeki dönemde daha da artması bekleniyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Siyasi Tercihler Enflasyon Beklentisini Ne Kadar Etkiliyor?
Siyasi Tercihler Enflasyon Beklentisini Ne Kadar Etkiliyor?
Hangi partiye daha yakın olduğunuz, enflasyon beklentileriniz üzerinde ne kadar etkili oluyor? Akademik araştırma bulgularına göre hükümete yakın görüşe sahip olduğunu belirten hanehalkı ile muhalif bakış açısına sahip olanlar arasındaki makas dikkat çekici seviyede…
Bırakınız Alsınlar Bırakınız Kiralasınlar
Bırakınız Alsınlar Bırakınız Kiralasınlar
Yatırım amaçlı konut alımlarının satış ve kira fiyatlarını yükselttiği düşüncesi bu tip alımlara sınırlama getirilmesi fikrini güçlendiriyor. Ancak gerçek böyle olmayabilir.
Halka Arzlarda Son Beş Yılın En Zayıf Seyri
Halka Arzlarda Son Beş Yılın En Zayıf Seyri
Borsa İstanbul’da üç yıllık rallinin ardından yaşanan yatay seyir halka arzların da kesilmesine yol açtı. Yılın ilk 8,5 aylık dönemi karşılastırıldığında halka arzlar açısından en kurak dönem bu yıl yasandı.
TCMB Hedefi ‘Ara’ladı
TCMB Hedefi ‘Ara’ladı
TCMB yılın üçüncü Enflasyon Raporu’nda, para politikasındaki sıkı duruşunu bir süre daha koruma niyetini ortaya koydu. Banka enflasyon tahmini iletişiminde stratejik değişiklik yaptı. Politika iletişiminde “ara hedef”lerle dezenflasyon taahhüdünü pekiştirdi. TCMB ara hedeflerle, tahminleri ayrıştırdı.
Zengezur’dan Trump Rotasına: Kafkasya’da Yeni Rekabetin Başlangıcı mı?
Zengezur’dan Trump Rotasına: Kafkasya’da Yeni Rekabetin Başlangıcı mı?
Geçtiğimiz hafta Washington’da imzalanan deklarasyonda, Zengezur Koridoru’nun işletmesinin ABD’ye verilmesi kararlaştırıldı. Bu adım, Kafkasya’da güç dengelerini nasıl etkileyecek? Uluslararası Barış ve Refah için Trump Rotası’na (TRIPP) dönüşen proje ile bölgedeki enerji ve ticaret yollarında yeni bir rekabet dönemi mi başlıyor? Türkiye bu stratejik oyunda avantaj mı kazanacak, yoksa risk mi alacak?
Diriliş Avrupa
Diriliş Avrupa
Avrupa ekonomisi, uzun süre güvenebileceği ucuza enerji, sınırsız küresel pazar erişimi ve güvenlik garantisi ortamının sarsılmasıyla yapısal şoka uğradı. Yatırımın, inovasyonun ve savunmanın önceliklendirildiği yeni strateji, AB’yi tekrar büyüme patikasına sokabilir; ancak bunun maliyeti ve gerektirdiği reformlar küçümsenecek gibi değil.
Hangisini İşe Alırdınız? Einstein mı, Dostoyevski mi?
Hangisini İşe Alırdınız? Einstein mı, Dostoyevski mi?
Doğru karakter ataması yapıldığında AI bir “rakibe” değil yaratıcı bir iş ortağına dönüşüyor.
Küresel Faiz İndirimleri Dalgası
Küresel Faiz İndirimleri Dalgası
Dünya ekonomileri iki yıllık yüksek faiz döneminin ardından peş peşe faiz indirimlerinin geldiği bir döneme girmiş durumda. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülke merkez bankaları daha güçlü adımlar atarken, ana belirleyici şimdilik temkinli adımlar atan Fed’in pozisyonu olacak.
Türk Oyun Şirketlerinin PC ve Konsol Atağı
Türk Oyun Şirketlerinin PC ve Konsol Atağı
Mobil oyunlarda oldukça güçlü olan Türkiye bugüne kadar geride kaldığı PC ve konsol tarafında da atağa kalkıyor.
Yapay Zeka Teknolojisi Satış Sonrası Hizmetlerini Dönüştürüyor
Yapay Zeka Teknolojisi Satış Sonrası Hizmetlerini Dönüştürüyor
Yapay zeka ile sadece aracın fotoğrafını çekerek anında onarım teklifi alabilmek mümkün hale geldi.
Güney Hindistan Çin’e Alternatif Olabilir mi?
Güney Hindistan Çin’e Alternatif Olabilir mi?
Hindistan’ın güneyinde yer alan Tamil Nadu gibi eyaletler vergi indirimleri sunarak ve altyapıyı hızlandırarak iş yapmanın zor olduğu bir yer olarak anılan ülkenin bu kötü namından kurtulmasına yardımcı olabilir.
Trump’ın Kesintileri Federal Verilerin Kaybolmasına Neden Oluyor
Trump’ın Kesintileri Federal Verilerin Kaybolmasına Neden Oluyor
ABD’de profesyonellerin, hastalıkları teşhis etmekten sigorta ödemelerini hesaplamaya kadar her şey için kullandıkları çevrimiçi araçlar adım adım karanlığa gömülüyor.
Yazarları Hedef Alan Milyon Dolarlık Dolandırıcılık
Yazarları Hedef Alan Milyon Dolarlık Dolandırıcılık
ABD Adalet Bakanlığı’na göre yazar hizmetleri şirketi PageTurner, 800’den fazla hevesli yazarı avlamak için ana akım başarı ve Netflix anlaşmaları vaatlerini kullandı.
İhtişamlı Kapılar Arkasındaki Sanat Ruhu: “Abdülmecid Efendi Köşkü”
İhtişamlı Kapılar Arkasındaki Sanat Ruhu: “Abdülmecid Efendi Köşkü”
İçi Sanat Dışı Sanat: “Sanatçı Dostu Son Halife Abdülmecit Efendi’nin Köşkü’nü Birlikte Keşfedelim”