Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

İkinci Dijital Devrim: Elektrikli Araçlar ve IoT
Taşımacılıkta IoT, daha iyi ve daha güvenli seyahat imkanı sunarken malların da daha verimli şekilde taşınmasını sağlayacak
  • 26 Şubat 2024 09:41
  • Koray Öztopçu
İkinci Dijital Devrim: Elektrikli Araçlar ve IoT

Nesnelerin İnterneti (IoT), kullanıcılar tarafında milyarlarca günlük nesnenin birbiriyle iletişim kurması olarak tanımlanırken, yeni dönemde dönüştürücü bir gelişme olarak hayatımıza girdi. Nesnelerin interneti, teknolojisiyle üretkenlik yaratırken, elektrikli araçlarda ulaşımı kolaylaştırmada daha verimli olmayı, enerji ihtiyacımızı gidermede en sürdürülebilir adımlara gitmeyi sağlıyor. Otonom araçlara yönelik IoT ürün ve hizmetlerinin ekonomik değeri 2025 yılına kadar 110 ila 130 milyar dolar arasında olacak.


Nesnelerin İnterneti, ilk başlangıç


IoT’nin doğuşu 1930’lu yıllara kadar uzanıyor ve gündelik nesnelerin birbirine bağlı olduğu bir dünyayı, verilerin bir ağ üzerinden paylaşılmasını sağlıyor. 1930’larda Alan Turing, Turing Makinesi olarak bilinen teorik bir hesaplama cihazı konseptini tanıtırken, bu çığır açan fikir, yapay zekânın gelişiminin temelini attı. Turing, mantıksal akıl yürütme ve problem çözme yoluyla insan zekâsını taklit edebilen makineler yaratma olasılığı hakkında ilk çalışmayı yaptı.


1960’ların sonunda araştırmacılar, bilgisayarları ve sistemleri birbirine bağlamak için ABD Savunma Bakanlığı’nda oluşturulan günümüz internetinin öncüsü olan ağda ilk adımları attılar. 1990’ların ortalarına gelindiğinde internet bu yetenekleri küresel olarak genişletti ve araştırmacılar ile teknoloji uzmanları, insanlarla makinelerin daha iyi bağlantı kurmasının yollarını keşfetmeye başladı. 1997’de MIT’deki Otomatik Kimlik Merkezi’nin kurucu ortağı İngiliz teknoloji uzmanı Kevin Ashton, fiziksel cihazların mikroçipler ve kablosuz sinyaller aracılığıyla bağlanmasına olanak tanıyan bir teknoloji çerçevesi olan radyo frekansıyla tanımlamayı (RFID) keşfetmeye başladı ve 1999’da Ashton “Nesnelerin İnterneti” ifadesini icat etti.


Birkaç yıl içinde akıllı telefonlar, bulut bilişim, işlem gücündeki gelişmeler ve gelişmiş yazılım algoritmaları, verileri daha sağlam bir şekilde toplamak, depolamak, işlemek ve paylaşmak için bir çerçeve oluşturdu. Aynı zamanda, hareketi, sıcaklığı, nem seviyelerini, rüzgar yönünü, sesi, ışığı, görüntüleri, titreşimleri ve diğer birçok koşulu ölçebilen ve ayrıca coğrafi konum aracılığıyla bir kişiyi veya cihazı tam olarak tespit edebilen gelişmiş sensörler ortaya çıktı. Ardından, akıllı telefonlar ve tabletler gibi mobil cihazların yaygın biçimde benimsenmesi ve yaygın kablosuz bağlantının kullanıma sunulmasıyla, insanları ve nesneleri neredeyse her yerde birbirine bağlamak mümkün oldu. Sonuç olarak akıllı trafik ağları, bağlantılı depolama tankları ve endüstriyel robotik sistemler norm haline geldi.


Otomotivde IoT ve elektrikli araçlar


IoT donanım ve yazılım teknolojilerinden oluşurken, otomotivde donanım, basitten gelişmiş sensörlere kadar uzanan akıllı elektrikli araçlar ve yol üzerindeki sensörlerden oluşur. Akıllı araçlar, telefonlar, yol sensörleri ve bunları birbirine bağlayan 4G-5G gibi ağlar elektrikli araçlarda nesnelerin internetinde en önemli unsurlardır. Gelecekte elektrikli akıllı araçlarda yolu ölçen, yönlendiren, müdahale eden sensörlerden binlerce taşıyacağız. Yolda nasıl hareket ettiğimizi hayal bile edemeyeceğimiz şekilde sosyalleşmek ve dünyada gezmek akıllı otonom araçlarla mümkün olacak. IoT elektrikli araçlarla ikinci dijital devrim olarak kabul edilirken, ağlar ve verilerden gelen akış olağanüstü bir uygulama yelpazesi sunuyor ve ekonomikliği destekleyecek fırsatlar arasında yer alıyor.


IoT’nin yeni ekosisteme sağlayacağı faydalar artacak


Ekonominin diğer sektörleri de benzer şekilde çarpıcı faydalar elde edebilir. Araştırmalar, IoT uygulamasına sahip araçların sayısının her dört yılda bir iki katına çıkacağını öngörüyor Otonom araçlarda ve akıllı ulaşım altyapısında daha sağlam güvenlik önlemleri trafikteki maliyetleri azaltabilir. Daha iyi karayolu trafiği yönetimi, tıkanıklığın hafifletilmesine yardımcı olarak tasarruf sağlayabilir.


Ulaşımda yüksek performanslı bilgi işlem, veri toplama, analiz ve açık veriler e-mobilitenin gelişmesine güç veriyor. Tüketiciler e-mobilite ile hizmete ulaşmak, rezervasyon yapmak ve gezi planlamak için artık mobil uygulamalar kullanıyor.


Ulaşımda IoT şehirlerde çözüm sunacak


Çok modlu yolculukların farklı kolları, nesnelerin interneti ile önemli ölçüde seyahat şeklimizi iyileştiriyor. Elektrikli akıllı araçlarda ve toplu taşıma sistemlerindeki sensörlerin sayısı artıyor. Günümüzün ortalama aile arabası, Ay’a inen ilk araçtan daha fazla işlem gücüne sahip. Birçok elektrikli araç üreticisi artık batarya menzili ve şarj planlama gibi uzaktan izleme yapabilen uygulamalar sunuyor. Gelecekte, tam otonom araçların en sonunda akıllı yollar, otopark, trafik ışıkları, işaretler, sokak lambaları ve trafik ışıklarından oluşan bir ulaşım sistemine entegre edildiğini göreceğiz. Trafik ışıkları kapanmak üzereyken sürücülere hızlarını ne zaman ayarlamaları gerektiği konusunda sinyal veren otonom araçlar geliştiriliyor


IoT otomotivde yeni yasal düzenlemeler getirecek


Her yeni teknolojide olduğu gibi, IoT önemli bir potansiyelin yanında zorlukları da barındırıyor. Örneğin güvenlik ve mahremiyet ihlalleri en çok tartışılan konular arasında yer alıyor. Bu anlamda geleceği şekillendirmek için ülkelerin, bilim insanlarının, programcıların ve girişimcilerin bir araya gelmesi çok önemli. Teknolojiyi uygulayan yeni işletmelerin araştırılması, geliştirilmesi ve yaratılması, inovasyonların desteklenmesi, gerektiği şekilde yasalaştırılması veya nasıl düzenleneceğinin IoT açısından da değerlendirilmesi gerekiyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Bugünkü Uydu Yarışının Yol Haritası 30 Yıl Önceki İflaslarla Çizildi
Bugünkü Uydu Yarışının Yol Haritası 30 Yıl Önceki İflaslarla Çizildi
Musk ve Bezos, uzay girişimlerinin, Motorola’nın 30 yıl önceki Iridium fiyaskosunu tekrarlamayacağını düşünüyor
Orta Doğu Yatırımlarını Paraya Çevirme Zamanı
Orta Doğu Yatırımlarını Paraya Çevirme Zamanı
ABD ve Avrupa’daki büyük rakiplerinin gölgesinde kalmış olabilir, ancak Ken Moelis’in Dubai ve Suudi Arabistan hükümetleriyle uzun süredir yürüttüğü ilişkiler meyvelerini veriyor
Dijital Bir İkiziniz Olsun İster misiniz?
Dijital Bir İkiziniz Olsun İster misiniz?
Dijital ikizler inşaattan imalata, enerjiden otomotive, sağlıktan günlük yaşamımıza kadar birçok alanda işlerimizi daha verimli hale getirebilir
Sermayeye Nasıl Sahip Çıkılır?
Sermayeye Nasıl Sahip Çıkılır?
Kaynağa ihtiyacı olan bir ülke olarak biz, sermayeyi kaçırmamak için mutlak suretle vergi politikamızı gözden geçirmeliyiz
Çöpü Kimin Topladığı ile Parasal Sıkılaşmanın İlişkisi Var mı?
Çöpü Kimin Topladığı ile Parasal Sıkılaşmanın İlişkisi Var mı?
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
Küresel Ekonomiye Liderlik Etmesi İçin ABD’ye Güvenmenin Riskleri
Küresel Ekonomiye Liderlik Etmesi İçin ABD’ye Güvenmenin Riskleri
Yüksek faizler ve güçlü dolar gelişmekte olan piyasalar için bir yük oluşturuyor, ancak Çin ve Avrupa liderliği ele geçirme adına pek ışık vermiyor
Rusya-Ukrayna Savaşının İki Yıllık Faturası
Rusya-Ukrayna Savaşının İki Yıllık Faturası
Rusya-Ukrayna savaşı doğrudan savaşan ülkelerde yüz milyarlarca dolarlık kayba neden olurken, çatışmaların ve yaptırımların dünya ekonomisine faturasının çok daha yüksek olduğu tahmin ediliyor.
Teklif Platformu ‘Trafik’ Sorununu Çözer mi?
Teklif Platformu ‘Trafik’ Sorununu Çözer mi?
Sigorta şirketleri ve acenteler trafik sigortasında arz sorununu çözmek amacıyla hayata geçirilen teklif platformunun çözüm olmayacağı görüşünde hemfikir. Ancak gerekçeleri farklı. Poliçe sayısı geçen yıla göre yüzde 10 artarken trafik sigortasında zararın 12 milyar TL’ye ulaştığı, tarifenin piyasa koşullarına bırakılması gerektiği belirtiliyor
Makul Getiri Ne Kadar?
Makul Getiri Ne Kadar?
Enflasyondaki sert artış yatırımcının yüksek getiri arayışına girmesine neden oldu. Enflasyonun düşük olduğu dönemlerde yatırımcılar için aylık enflasyonun üzerine birkaç puanlık getiri riski taşımak için yeterliydi. Ancak hem yüksek enflasyon hem salgın sonrasında uçan hisse ve kripto varlıkların yarattığı kat kat getiriler, yatırımcıyı “yüzde kaç getirinin keseceği” konusunda makul beklentileri rasyonellikten uzaklaştırdı
Karar Zamanı
Karar Zamanı
Şirketler için nakit akışı mı? Yüksek faizli kredi mi?
TCMB Sıkılaşma Mesajını Güçlendirdi
TCMB Sıkılaşma Mesajını Güçlendirdi
TCMB’den beklendiği gibi faiz adımı gelmedi. Miktarsal sıkılaşma adımı da. Ancak söylem güçlendirilerek, enflasyona karşı şahin duruşun süreceği mesajının altı çizildi
Rezerv Yeterli mi, Değil mi?
Rezerv Yeterli mi, Değil mi?
2023’te swap kanalının buraya dönük kullanımı ile hızlı giden rezerv inşası 2024’te yerini gerilemeye bıraktı. Hatta faiz artırım döngüsünün bitişiyle birlikte otomatik olarak azalması beklenen swaplar, rezerv oynaklığını da artırıyor. Peki mevcut tablo ve rezerv düzeyi Türkiye’nin kısa vadeli dış borcuna, ithalatına ne kadar yeterli? TCMB rezervleri yeterli seviyeye getirilebildi mi?