Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Deepseek, Sputnik Etkisiyle, Elektrikli Araçların Geleceği
Sınırlamalar ve koruma duvarları teknolojide yerlileşmeyi artırırken, elektrikli araçlar 2025’de yükselişte olacak.
  • 30 Ocak 2025 17:31
  • Koray Öztopçu
Deepseek, Sputnik Etkisiyle, Elektrikli Araçların Geleceği

1957’de Sputnik’in uzaya gönderilmesi, uzay programlarını değiştirirken, DeepSeek’in teknoloji de yeni bir yarışı başlattığını ve bu yarışında elektrikli araçlara etkisi gündemde yeni konu olarak yerini aldı. Çinli bir startup olan DeepSeek'in, ABD'deki endüstri lideri modellerle aynı seviyede veya daha iyi olduğunu söylediği son yapay zeka modellerini piyasaya sürmesi, teknoloji dünya düzeninde tekrar yeni bir değişim rüzgarları estirdi.


Şirket, 6 milyon dolardan az işlem gücü gerektiren yarı iletken yatırımı ile ilerlediğini söylemesi küresel teknoloji çevrelerinin de dikkat çekti. Şirketin geliştirdiği yapay zeka asistanı, rakibini geride bırakarak uygulama mağazalarında en yüksek puanlı ücretsiz uygulama oldu. Elbette bu durum, teknoloji şirketlerinin milyarlarca dolarlık yapay zeka yatırımı sözü verme kararının ardından ekonomi anlamında da büyük değişimleri barındırıyor.


Teknoloji yarışı hızlanıyor


2022 sonlarında piyasaya sürülen uygulamalar, yapay zeka destekli kendi sohbet robotlarını yaratmak için acele eden teknoloji firmaları arasında bir mücadeleye neden oldu. DeepSeek’in en güçlü yapay zeka çipleri üzerindeki ihracat kontrolleri altında çıkması, ABD'nin Çin'de satışını yasaklamadığı, Kaliforniya çip üreticisinden nispeten düşük performanslı bir yapay zeka çipine güvenerek ilerlemesi tüm sektörü şaşırttı. Özellikle DeepSeek'in modellerinin kalitesi ve maliyet verimliliği bu anlatıyı tersine çevirirken, yapay zeka asistanının arkasındaki amiral gemisi modelini eğitmenin maliyetinin yalnızca 5,6 milyon dolar olması tartışmaları daha da hızlandırdı.


Elektrikli Araçlar 2025’de yükselişte olacak


Bazı otomobil üreticilerinin elektrikli hedeflerini küçültmesine ve ABD'deki 7 bin 500 dolarlık federal vergi kredisiyle ilgili belirsizliklere rağmen, elektrikli satışlarının önümüzdeki yıl önemli ölçüde artması bekleniyor. Otomotiv araştırma şirketine göre, önümüzdeki yıl küresel olarak tamamen elektrikli araç satışlarının yüzde 29,9 oranında artması bekleniyor. Tahminlere göre, 2025 yılında dünya çapında 15 milyon elektrikli araç satılacak ve pazar payında yüzde 13,2'den yüzde 16,7'ye bir artış olacak. 2025'te elektrikli ve şarjlı hibrit araç satışlarının (BEV+PHEV) tüm dünyada yüzde 17 artarak 20 milyon adedi aşması bekleniyor.


Çin, yüzde 64 pay ile dünyanın en büyük elektrikli araç pazarı olarak öne çıkarken, 2025’te yüzde 17’inin üstünde olması bekleniyor. (2024’te 11 milyon adetti ) Amerika’da 2025'te elektrikli araç satışlarının yüzde 16 artarak 2,1 milyona ulaşacağı öngörülürken, 2024’te yüzde 9 büyüyerek 1,8 milyon adeti bulmuştu.


Küresel hafif araç üretiminin ise toplam 88-89 milyon adette olması bekleniyor. Otomobil endüstrisi, 2025'e girerken, özellikle de küresel ticaret ve koruma tarifeleri ile üretimde farklı değişikliklere maruz kalabilir.



Ülkelerin gelecekte elektrikli araç hakimiyeti ne anlama geliyor?


Ülkelerin elektrikli araç pazarındaki üretim becerisi, küresel elektrikli araç üretiminin yüzde olarak artan uygun fiyatlı elektrikli araçların dünya çapında hızla benimsenmesinin ardındaki itici güç olacak. Batarya üretimi ve inovasyon konusundaki uzmanlık, ülkeleri elektrikli araç teknolojisindeki gelişmeleri hızlandırmak için iyi bir konuma getirecek ve bu da onları küresel olarak fosil yakıtla çalışan arabalara daha uygulanabilir ve çekici alternatifler haline getirecek.


Artan elektrikli araçlara ilgi ülkelerin üretim politikalarını da etkiliyor. Çin, yılda 40 milyondan fazla içten yanmalı motorlu otomobil üretme kapasitesine sahip durumda gözükürken, 2025'in sonuna kadar 25 milyona yakın elektrikli araç üretme kapasitesine sahip olması bekleniyor .


Tüketici odağı elektrikli araçlara dönüyor


Tüketiciler elektrikli araçların geleceği konusunda iyimser iken, aynı zamanda teknolojisi konusunda artık daha açık fikirli. Şarj altyapısının eksikliği gibi kısa vadeli zorluklar devam ederken, mevcut elektrikli araç sürücülerinin yüzde 90'ı elektrikli güç aktarma organlarına sadık kalıyor: Motor tipi tercihlerine olan bağlılık yüksek olmaya devam ediyor.


Elektrikli mobiliteye geçiş hızla ilerlemeye devam ederek küresel enerji ve otomobil pazarlarını yeniden şekillendirirken, dünya çapında satılan her beş otomobilden birinin elektrikli olması bekleniyor.


Hızlanan dönüşüm yeni markalar getirecek mi?


Geleneksel otomotiv sektöründeki bu ekosistemdeki değişim elektrikli akıllı araçların artan payı ülkelerin kendi "yerli" elektrikli araç ve batarya endüstrisini inşa etme yönünde ortak bir çaba gösteriyor. Ülkeler, ekosistem oluşumunda elektrikli araç endüstrisi kritik bir kütleye ulaştığında dünya elektrikli araç pazarının büyük bir kısmını üretmeyi hedefliyor.


Daha ucuz elektrikli arabalar: Kitlesel pazarda benimsenmenin kilidini açmanın anahtarı


On yılı aşkın bir süredir otomotiv ekosistemini ve elektrifikasyonun geleceğini şekillendiren elektrikli bağlantılı araçların etkisi artarken, 2025'i "elektrikli araç yılı" olarak tanımlamak, oldukça fazla global düzenleme, gelişmeye rağmen değişimi hızlı göreceğimiz bir şekilde gerçek olacak gibi gözüküyor.


Otomotiv sektöründe de bunca teknolojik dönüştürücü gelişmelerin olmasının etkisiyle daha da hızlı hareket edecek. 2025’de daha da fazla öne çıkacak gelişmeler :



  • Küresel anlamda, Çin’in sürekli yenilenen modelleri, diğer ülkelerin yeni markalarla daha düşük bütçeli elektrikli araç model yelpazesinin tüketicilere ulaşması




  • Teknolojik anlamda gelişmelerle, ultra hızlı batarya şarjı beklentileri yeniden tanımlaması,




  • Ekonomik anlamda ülkelerde elektrikli araçların her zamankinden daha erişilebilir hale gelmesi,




  • Tüketici davranışları etkisinde daha çok yeni nesil beklentilerine uygun modeller ve otomotiv markalarının çekiciliğini artırma çabaları,




  • Politika anlamında ise dünya çapında ülkelerin elektrikli araçlara yönelik teşviklerin arttığı bir dönem yaşayacağız.


Elbette elektrikli araç üretimi, dünyanın karbondan arındırma hedefleriyle, ülkelerin elektrikli araç hakimiyeti umut verici bir hikaye sunuyor. Uygun fiyatlı elektrikli araçların hızlı bir şekilde piyasaya sürülmesi, ulaşım emisyonlarına karşı güçlü bir araç olduğu, yenilik, sürdürülebilir uygulamalarla eşleştirildiğinde; daha yeşil ulaşıma giden yolun kendi yaratacak.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Sevgililer Günü’nde Aşkın Bilançosu: Kahve Zirvede, Elmas Düşüşte, Çikolata Artık Lüks
Sevgililer Günü’nde Aşkın Bilançosu: Kahve Zirvede, Elmas Düşüşte, Çikolata Artık Lüks
Sevgililer Günü romantizmin zirveye çıktıgı gün ama piyasalarda isler pek de ask dolu degil. Kahve fiyatları rekor kırarken çikolata lüks hale geliyor, elmasın parıltısı sönüyor, evlilikler azalıyor, bosanmalar yükseliyor. Peki, ask ve ekonomi nereye gidiyor?
ABD Ölüm Meleği”nden Yılda 50 Milyar Dolar Kazanabilir
ABD Ölüm Meleği”nden Yılda 50 Milyar Dolar Kazanabilir
Yıllık 2 trilyon dolara yaklaşan bütçe açığını azaltmanın yollarını arayan ABD gözünü miraslara çevirdi. Ölen kişilerin varislerine bıraktıkları ancak realize edilmediği için vergi konusu olmayan sermaye kazançlarına vergi getirilmesi gündemde. “Ölüm Meleği” olarak adlandırılan bu sermaye kazançlarının vergilendirilmesinden yılda 50 milyar dolar gelir hedefleniyor.
Dijital Dönüşüm ve Yapay Zekâ ile Geleceği Şekillendirmek
Dijital Dönüşüm ve Yapay Zekâ ile Geleceği Şekillendirmek
Bankacılık sektörü, dijital dönüşümün en yoğun yaşandığı alanlardan biri olarak öne çıkıyor. Finansal hizmetler artık yalnızca şubeler ve klasik kanallar üzerinden değil, güçlü teknolojik altyapılar ve yapay zekâ destekli dijital ekosistemler aracılığıyla sunuluyor. Garanti BBVA olarak, bu dönüşüm sürecinde uzun yıllardır attığımız adımlarla sektöre yön veren bir konumda bulunuyoruz.
Jeopolitik Riskler Altını Merkeze Oturttu
Jeopolitik Riskler Altını Merkeze Oturttu
Pandemi dönemi, Rusya-Ukrayna savaşı ve süregelen jeopolitik gerilimlerin etkisiyle güvenli limana kaçışlar hızlandı. Dünya Altın Konseyi’nin raporuna göre merkez bankalarının altın talebi 2024’te yüzde 1 artarak rekor seviyeye ulaşırken, alımlarda ilk Sırayı Polonya ikinci sırayı Türkiye aldı. Çin Merkez Bankası ise ABD tahvillerinin yerini altınla dolduruyor… Trump’la birlikte 2025’te altına talebin devam edeceği öngörülüyor.
Borsada 2025’in Lokomotifi Bankalar mı Olacak?
Borsada 2025’in Lokomotifi Bankalar mı Olacak?
Borsa İstanbul’da halka açık bankaların 2024 yılının son çeyreğine ilişkin finansal sonuçları büyük ölçüde tamamlanırken, şimdiye kadar açıklanan finansallara göre banka kârlılıklarının piyasa beklentilerini karşıladığı görülüyor. Yatırım kuruluşları, 2024 finansal tablolarının ardından model portföylerinde 2025 sonu için tahminlerini revize ederken, öngörüler banka hisselerinde enflasyonun ve BIST 100 endeksinin üzerinde getiriye işaret ediyor.
Polonya Ekonomik Mucizesi: Demir Perdeden Küresel Rekabete
Polonya Ekonomik Mucizesi: Demir Perdeden Küresel Rekabete
Sosyalizim sonrası serbest piyasa reformları, Avrupa Birliği üyeliği ve güçlü sanayi yapısı Polonya’yı Avrupa’nın en hızlı büyüyen ekonomilerinden biri haline getirdi. Polonya ekonomisi Türkiye ekonomisinin yaklaşık üçte biri büyüklüğünde ancak yılda 30 milyar dolara yakın uluslararası doğrudan yabancı sermaye çekiyor. Yabancı yatırımlar, ihracat odaklı üretim ve düşük işsizlik oranları ekonomik başarının temel taşları oldu. Peki başarıyı getiren faktörler neler? Sosyallizimden piyasa ekonomisine geçiş Polonya’nın büyümesini nasıl etkiledi? Polonya mucizesi olarak adlandırılan hikâye sürdürülebilir mi?
Birleşik Krallık’ın Brexit Karnesi
Birleşik Krallık’ın Brexit Karnesi
Birleşik Krallık’ın Avrupa Birliği’nden ayrılma kararını almasının üzerinden dokuz, resmen ayrılmasının üzerinden ise beş yıl geçti. Bu süreçte, AB ile ticarette ciddi kayıplar yaşanırken, küresel rekabette İngiltere’nin konumu tartışmalı hale geldi.
Ev Sahibi Olmak ya da Olmamak
Ev Sahibi Olmak ya da Olmamak
Ev sahibi olmak için ödeme yapmak da kira ödemek de Türkiye’de yaşayan bireyler için zorlayıcı oluyor.
Teknolojinin Zirvesi’nden Önemli Başlıklar
Teknolojinin Zirvesi’nden Önemli Başlıklar
Bloomberg HT Teknoloji Zirvesi, yapay zekâdan sağlıkta inovasyona çok geniş bir yelpazede fark yaratan teknolojileri ve insan hayatına etkilerini ele aldı.
Sadece Para Politikası Yetmez
Sadece Para Politikası Yetmez
Euro Bölgesi’nin yakalandığı orta teknoloji tuzağı sorununu Avrupa Merkez Bankası para politikası ile çözebilir mi?
Volkswagen Elektrikli Dünyada Hem Lüks Hem Ekonomik Segmente Oynuyor
Volkswagen Elektrikli Dünyada Hem Lüks Hem Ekonomik Segmente Oynuyor
Türkiye’de Ocak-Aralık döneminde, “tam elektrikli” otomobil satış adedi yüzde 51,7 artışla 99 bin 489 adet olarak gerçekleşirken tam elektrikli otomobillerin toplam satışlar içindeki payı önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 6,8’den yüzde 10,1’e, hibrit otomobillerin payı ise yüzde 11,1’den 18,8’e yükseldi. Türkiye otomotiv pazarının paterni Avrupa paterni ile çok paralel seviyelerde performans gösteriyor. Elektrikli otomobil pazarındaki gelişmeleri ve sektöre dair tüm detayları Volkswagen Binek Araç Genel MüdürüGino Bottaro ile konuştuk.
Yeni Nesil İhracat Hamlesi: Beyin Göçü
Yeni Nesil İhracat Hamlesi: Beyin Göçü
Türkiye son yıllarda yaşadığı yurt dışına beyin göçü ile birlikte inovasyon kapasitesini kaybediyor. Kısa vadede olumsuz görünen bu durum, parlak beyinlerin dönmesini sağlayacak politikaların uygulanması ile birlikte bu kişilerin yeni uzmanlıklar ve uluslararası bağlantılarla Türkiye’ye dönmesiyle faydalı bir hale dönüşebilir.