Yeni ÖTV düzenlemesi ve finansmana erisimdeki kısıtlamalar, otomotiv pazarında dengeleri degistiriyor. Yeni dönem finansal sorunları beraberinde getirmekle birlikte tüketici davranıslarını da etkileyecek. Yüksek kredi faizleri ve Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (BDDK) tasıt kredilerindeki vade-tutar sınırlamalarına maruz kalan tüketici sansını alternatif finansman yöntemlerinde denemeye devam edecek.
Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakas güncel ÖTV yapısının, ikinci el otomobil piyasasını dogrudan etkileyen bir düzenleme oldugunu dile getirerek; “Özellikle 650.000 TL ve üzeri matraha sahip modellerin yüzde 75-80 bandına, orta ve üst segmentlerin ise yüzde 90-100-170 ÖTV dilimlerine kayması bekleniyor. KDV ile bu durum, sıfır araç fiyatlarında yüzde 12 ila yüzde 24’lük bir artıs anlamına geliyor ki bu, segmentine göre 150 bin TL ile 300 bin TL arasında bir zam demek. Bu artıs, birçok tüketiciyi dogrudan ikinci el pazarına yönlendirecek. Orta vadede ikinci el fiyatlarında yüzde 5-8 aralıgında bir yükselis baskısı öngörüyoruz. Özellikle temiz ve uygun fiyatlı araçlar çok daha hızlı satılacak. Elektrikli araçlarda ise ÖTV oranı yüzden 25’ten baslasa da düsük matrahlar nedeniyle bazı modeller hâlâ avantajlı; bu da ikinci el elektrikli araçlara ilgiyi artırır” seklinde yeni ÖTV düzenlemesini degerlendiriyor.
Finansmana erisimde yasanan sıkıntıların da gündemde oldugunun altını çizen Karakas; “Son dönemde yüksek kredi faizleri ve BDDK’nın tasıt kredilerindeki vade-tutar sınırlamaları, tüketiciyi alternatif finansman yöntemlerine yöneltti. Krediye erisimin zorlastıgı bu süreçte, senetli sistemler, faizsiz tasarruf finansman sirketleri ve kredi kartı ile taksitlendirme gibi yöntemler ön plana çıktı. Saha arastırmalarımıza göre bugün satılan her 10 otomobilden ikisi kredi kartıyla, biri senetle, biri tasarruf finansman sirketi aracılıgıyla, biri tasıt kredisiyle, geri kalan yarısı ise nakitle alınıyor. Bu tablo, tüketicinin artık farkl ı ödeme çözümlerine yöneldigini gösteriyor” seklinde açıklamalarına devam etti.
tüketici açısından alternatif finansman yöntemlerinde en kritik konunun güvenilirlik oldugunun altını çizen Muhammed Ali Karakas; “Senetli sistemlerde patlama yasanıyor ancak tüketicilerin referansı olan, kurumsal sirketleri tercih etmesi sart oldugunu düsünüyorum. Kayıt dısı veya sorunlu yapılarla yapılan anlasmalar ciddi magduriyetlere yol açabilir. Örnegin bizim gibi yapılar tüm satıslarını faturalı, garantili ve seffaf bir sekilde gerçeklestiriyor. Aksi halde, özellikle finansmana erisim zorlastıkça, kayıt dısı yolların payı artar ve bu hem tüketici hem sektör için riskleri büyütür. Ayrıca BDDK düzenlemelerinin, özellikle yüksek fiyatlı araçlarda finansmana erisimi kolaylastıracak sekilde yenilenmesi gerekmektedir. Minimum araç kasko degerinin yüzde 70’ine kadar kredi imkânı ve 36-48 ay vadeler, sektöre ciddi bir nefes aldırır. Bu sayede hem tüketici hem satıcı tarafında kayıt dısına yönelme azalır hem de piyasa dengesi korunur” diyerek sözlerini sürdürdü.
ÖTV düzenlemesinin kısa vadede fiyatları yukarı çekecegini ikinci el pazarında ise hareketliligin artacagını ifade eden Karakas; “Ilk haftalarda egilimin bu yönde oldugunu gördük. Finansmana erisim sartları iyilestirilmezse alternatif yöntemlerin payı daha da büyüyecek ki bu bir risk. Bizim açımızdan en önemli strateji; şeffaf fiyatlama, hızlı reaksiyon ve etkin stok yönetimi olacak. Tüketici davranısları degisiyor ve bu degisime ayak uyduran firmalar öne çıkacak. Artık tüketiciler 360 derece hizmet verebilen ve sattıgı ürünün arkasında duran sirketleri tercih ediyor” dedi.