Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Sektör 2030’a Hazırlanıyor: Otomotivde Dönüşümünün Beş Temel Stratejisi
2030 stratejileri otomotiv sektöründeki birçok yoğunlaşmayı ve coğrafi hâkimiyeti etkilerken bu stratejileri uygulayabilen şirketler öne çıkacak.
  • 11 Aralık 2025 23:57
  • Koray Öztopçu
Sektör 2030’a Hazırlanıyor: Otomotivde Dönüşümünün Beş Temel Stratejisi

Otomotiv sektörü, yaşanan büyük dönüşümle birlikte üreticiler açısından zorlu ve belirsiz bir geleceğe doğru hızla ilerliyor. Teknolojik yenilikler, pazara giren yeni oyuncular ve sürekli değişen tüketici beklentileri sektörde önemli bir belirsizlik yaratıyor.


Ancak bu belirsizlik beraberinde ciddi fırsatlar da sunuyor. Otomotiv mobilitesine yönelik planları yeniden şekillendirerek daha sağlıklı bir büyüme modeli oluşturma potansiyeli giderek güçleniyor. Bunu başarmak için şirketlerin bu sürekli değişen ortamda hızlarını koruması büyük önem taşıyor.


Uzun vadeli ve kârlı büyüme hedefleyen üreticiler, tedarikçiler ve perakende ile servis sağlayıcıları arasındaki geleneksel iş birliği modelleri artık yeterli görülmüyor. Otomotiv ekosistemi değiştikçe, bu stratejilerin yeni paydaşları da içine alması kaçınılmaz hale geliyor.


Bugün büyük otomotiv pazarlarının tamamında faaliyet gösteren üreticiler, özel ve deneyimli ekiplerle çalışarak geleceğe yönelik sürdürülebilir bir perspektif oluşturmak için kendilerine 2030 yılını hedef olarak belirliyor.


Otomotivde beş önemli strateji neler?


Araçların elektrifikasyonundan, yeni elektrikli araç üreticileriyle rekabet edebilmek için güçlü stratejiler geliştirmeye; değişen tüketici beklentilerine uyum sağlamak adına iş modellerini yeniden kurgulamaktan sektördeki dönüşümün getirdiği zorlukları aşmaya kadar, otomotiv dünyası kapsamlı bir değişim döneminden geçiyor.


2026 yılına doğru ilerlerken, otomotiv pazarında elektrikli, hibrit ve içten yanmalı motorlu araçların bir süre daha birlikte var olacağı hibrit bir dönem bizi bekliyor. Küresel tercihler coğrafyaya göre farklılık gösterse de, araştırmalar mevcut elektrikli araç sahiplerinin yüzde 96’sının yeniden bir elektrikli araç satın almak istediğini ortaya koyuyor.


Dünya genelinde elektrikli araç satın alma eğilimi yüzde 60’lar seviyesinde. Bu oranın oluşmasında Çin’in etkisiyle Asya’da oran yüzde 85’e kadar yükselirken, Avrupa pazarlarında yüzde 46 seviyesinde seyrediyor. Tüm bölgelerdeki en kritik gösterge ise Z kuşağının tercihlerinde elektrikli araçların yüzde 70 gibi yüksek bir paya sahip olması. Bu da geleceğin tüketici profilinin elektrifikasyona güçlü bir yönelimle şekillendiğini gösteriyor.


Öte yandan plug-in hibrit araçlar, özellikle Avrupa’daki üretim ve regülasyon stratejilerinin etkisiyle, bölgede tüketicilerin yüzde 50’si tarafından tercih edilmeye devam ediyor.


Tüketici tercihleri değişiyor: Tüketiciye özel teklifler önde olacak


Her müşteri segmentine özel teklifler sunmak, otomotiv sektöründe artık kritik bir gereklilik hâline geliyor. Bugün yapay zekâ, araç alım sürecinin ilk aşamalarında kullanıcıya güven veren bir destek sunuyor; ancak satın alma kararını nihai olarak sonuçlandırma aşaması hâlâ büyük ölçüde insan eliyle yürütülüyor.


Otomotiv üreticileri dijital araçlarla ürün araştırma süreçlerini geliştirmeye odaklanırken, bayiler de satışları güvence altına almak ve rekabet gücünü korumak için satış kanallarını güçlendirmeyi sürdürüyor. Yapay zekâ, özellikle bilinçli alıcılar için cazip bir seçenek hâline gelmiş olsa da, tüketicilerin yüzde 85’e yakını satın alma işlemlerini hâlâ fiziksel bir bayide tamamlamayı tercih ediyor. Bunun temel nedeni, yüz yüze satış deneyiminin hâlâ öncelikli olması. Avrupa’da tüketicilerin yaklaşık yüzde 55’i yapay zekâ destekli sanal satış danışmanlarını olumlu değerlendirirken, bu oran Çin’de yüzde 80’e kadar yükseliyor.


Yapay zekâ, otomotivde önemli bir adım olacak


Araç eşleştirme, finansman seçeneklerinin karşılaştırılması, arıza oluşmadan bakım önerileri, müşteri hizmetleri süreçleri ve servis sözleşmeleri; otomotivde müşteri sadakatini artıran en önemli unsurlar arasında yer alıyor. Günümüzde müşteriler, özellikle satış sonrası hizmetlerde çok daha fazla şeffaflık talep ediyor.


Küresel ölçekte bakıldığında, Y ve Z kuşaklarının ön ödemeli bakım planlarına ve uzatılmış garanti seçeneklerine son derece olumlu yaklaştığı görülüyor. Değişen tüketici beklentileri ve yeni kuşakların etkisiyle, müşterilerin yüzde 70’e yakını, araç güvenilirliğini artırmak ve servis kararlarını doğru yönlendirmek amacıyla yapay zekâ destekli, arıza oluşmadan sunulan bakım önerilerini değerli buluyor. Ayrıca tüketicilerin yüzde 90’a yakın bir bölümü, sürpriz masrafları ortadan kaldıran paketlenmiş ve ön ödemeli servis planlarını tercih ediyor.


Yeni markaların pazar payı artacak


Kalite ve hizmet konusundaki soru işaretlerine rağmen, Çinli markalara yönelik ilgi hızla artıyor. Yeni kuşakların tercihleriyle birlikte tüketicilerin yüzde 45’i, piyasaya yeni giren bir elektrikli araç markası veya modelini satın almaya istekli görünüyor. Geleneksel markalara duyulan bağlılık azalırken, alıcıların yüzde 80’e yakını yeni ve yükselen markaların geleceğine açık bir tutum sergiliyor.


Ayrıca, otomotiv üreticilerinin yüzde 60’ı, artan rekabet nedeniyle önümüzdeki dönemde bazı yerleşik markaların piyasadan çekilebileceğini öngörüyor.


Yaklaşan gümrük vergileri ve değişen satın alma tercihleri


Değişen otomotiv ekosistemi, özellikle büyük Avrupalı üreticileri etkilemeye devam ediyor. ABD’ye yapılan ihracatta yükselen gümrük vergileri, üreticileri Avrupa içinde satış artırmaya ve yeni ortaklıklara yönelmeye zorluyor. Öte yandan Güneydoğu Asya ülkeleri, bileşen üretimi ve montaj için gümrüksüz bölgeler sundukları için yatırım çekiyor. Latin Amerika ise Kuzey Amerika pazarına yakınlığı sayesinde elektrikli araç bileşenleri için potansiyel bir üretim merkezi olarak öne çıkıyor.


Artan gümrük vergileri tüketicilerin fiyat hassasiyetini de belirgin şekilde artırıyor. Farklı coğrafyalardaki tüketiciler artık otomotive farklı maliyet seviyeleriyle ulaşırken, tüketicilerin yüzde 40’a yakını yaklaşan vergilerin marka ve model seçeneklerini doğrudan kısıtlayacağını düşünüyor. Bu beklenti, gümrük vergilerinin araç çeşitliliğini azaltarak rekabet ortamını yeniden şekillendirebileceği riskine işaret ediyor.


Ayrıca tüketicilerin yüzde 75’e yakını, gümrük vergilerinin tüm alıcılar için araç fiyatlarını yükselttiğine ve hem algıları hem de marka tercihlerinin şekillenmesinde önemli bir etkisi olduğuna inanıyor.


Bu stratejiler otomotivde neleri değiştirecek


2024 yılında 4,8 milyar dolar değerinde olan ABD otomotiv pazarının, 2033 yılına kadar 13,8 milyar dolara ulaşması bekleniyor. 2023 yılında motorlu taşıtlar ve yedek parça sektörü, yaklaşık 27,72 trilyon dolarlık ABD GSYİH’si içinde 750 milyar dolarlık bir büyüklüğe sahipti; bu da ekonominin yaklaşık yüzde 2,7’sine karşılık geliyor.


Uluslararası Otomobil Üreticileri Örgütü, ABD’yi yıllık motorlu taşıt üretiminde Çin’in ardından ikinci en büyük üretici olarak konumlandırıyor. 2023 yılında ABD toplam 10,61 milyon binek ve ticari araç üretti. Binek otomobil üretiminde ise 1,74 milyon adetle dünyada sekizinci sırada yer alıyor. ABD otomotiv sektörü 2,8 milyondan fazla kişiyi istihdam ediyor ve çalışanlara yıllık yaklaşık 130 milyar dolar maaş ödüyor. Bu nedenle otomotiv iş gücünün ekonomi üzerinde önemli bir etkisi bulunuyor.


AB açısından bakıldığında, ACEA verilerine göre ABD, Birleşik Krallık’tan sonra yeni AB araç ihracatında ikinci en büyük pazar olmaya devam ediyor. Değer bazında ABD, 2024 yılında AB ihracat pazarının yüzde 22’sini oluşturuyordu. Avrupalı ve diğer uluslararası otomobil üreticileri ABD’de önemli bir üretim varlığına sahip ve yüz binlerce Amerikalıya istihdam sağlıyor. AB araç ihracatının beşte birinden fazlası ABD’ye giderken, ABD araç ihracatının yüzde 9’u AB’ye yöneliyor. AB’den ABD’ye yapılan otomobil ihracatının neredeyse yüzde 15’i elektrikli araçlardan oluşuyor. Avrupa merkezli şirketler ABD’deki toplam üretime yaklaşık 830 bin araç katkıda bulunuyor ve ürettikleri araçların yüzde 50 ila yüzde 60’ını ihraç ediyor.


Bütün bu bilgiler ışığında, 2030 stratejileri otomotiv sektöründeki birçok yoğunlaşmayı ve coğrafi hâkimiyeti etkileyecek; bu dönemde bu stratejileri uygulayabilen ve tehditlerle fırsatları etkin şekilde yönetebilen ülkeler ile şirketler öne çıkacak.



Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Sağlık Sigortasında Kurallar ‘Sil Baştan’
Sağlık Sigortasında Kurallar ‘Sil Baştan’
2026’da yürürlüğe girecek Özel Sağlık Sigortaları Yönetmeliği ömür boyu yenilemeden, bekleme sürelerine ve geçiş haklarına kadar kuralları sigortalı lehine yeniden belirliyor. Yönetmelikle sigortalı yeni tüm haklarda kayıp olmadan şirket değiştirilebileceği için rekabetin artması bekleniyor. 2018’de grup-bireysel ve yatarak-ayakta poliçe ayrımı yapılmadığında 2.344 TL olan özel sağlık sigortası ortalama primi Ekim 2025’te 35 bin TL’ye ulaştı. Tamamlayıcı sigorta ise 2018’de 581 TL iken 2025’te 12 bin TL oldu. Ömür boyu yenileme garantisi sisteme ilk giriş yaşı 60’ın altında olanlara zorunlu hale gelirken, bu yaşı geçenlere sunulursa ek fiyat uygulanabilecek.
Merkez İndirimde Tekrar Vites Yükseltti
Merkez İndirimde Tekrar Vites Yükseltti
Eylül ve Ekim aylarında yüksek gelen enflasyon sonrası faiz indirim hızını düşüren TCMB, pozitif sürpriz yapan Kasım verisi sonrası faiz indirimlerini tekrar hızlandırdı.
Banka Hisseleri Kararı Değil Beklentiyi Fiyatlıyor
Banka Hisseleri Kararı Değil Beklentiyi Fiyatlıyor
Bankacılık endeksi 2024–2025 döneminde para politikasına en duyarlı sektörlerden biri olurken, faiz indirimi yapılan altı toplantının öncesinde ortalama yüzde 3,4 yükseliş kaydetti. Karar sonrası fiyatlamalar ise daha sınırlı ve dağınık bir tablo sundu.
Finansmana Sıkışan Firmalar Direksiyonu Borsaya Kırdı
Finansmana Sıkışan Firmalar Direksiyonu Borsaya Kırdı
Yüksek faiz ortamında finansmana ulaşmakta güçlük çeken küçük ve orta ölçekli şirketler kaynak temin etmek için halka arza yöneldi. SPK verilerine göre halka açılmak için sırada bekleyen 127 şirket bulurken, başvuru sürelerinin iki yılı aşması dikkat çekiyor. Yabancı ilgisinin düşük olması ve büyük şirketlerin değerlemelerini karşılayacak piyasa derinliğinin bulunmaması ise büyük oyuncuları halka açılmaktan uzak tutuyor.
Avrupa Merkez Bankası’nda Şahin Dönüş
Avrupa Merkez Bankası’nda Şahin Dönüş
Avrupa Merkez Bankası’na yönelik faiz artışı beklentileri hızla güç kazanırken, piyasalardaki bu şahin hava ekonomistlerin uyarılarıyla çelişiyor. 2026’ya doğru, Euro Bölgesi hem dezenflasyon baskıları hem de güçlü euro riski arasında sıkışan bir para politikası yolculuğuna hazırlanıyor.
Enflasyon Bitmeden Enflasyon Muhasebesi ile Vedalaşmak
Enflasyon Bitmeden Enflasyon Muhasebesi ile Vedalaşmak
Enflasyon muhasebesi; belirsiz, anlamsız ve hedeflediği amaçtan uzak, ilave iş yükü doğuran bir müessese görünümüne büründü.
Rus Varlıklarında Son Perde: AB’nin Planı Ne, Risk Kimde?
Rus Varlıklarında Son Perde: AB’nin Planı Ne, Risk Kimde?
Avrupa Birliği, Ukrayna’nın savaşla yıpranan bütçesini 210 milyar euroluk dondurulmuş Rus varlıklarıyla mı yoksa kendi kasasından mı finanse edecek? Belçika, Euroclear üzerinden tek başına risk üstlenmek istemezken, Brüksel’in önünde kritik sorular duruyor: AB, Moskova’ya hangi mali silahı doğrultacak, bu plan hukuki ve finansal olarak nerede patlayabilir ve Kremlin, Avrupa’nın “Rus parasıyla Ukrayna’yı fonlama” hamlesine nasıl bir misilleme hazırlıyor?
Made in Europe: Stratejik Bir Sanayi Politikası ve Türkiye İçin Bir Eşik
Made in Europe: Stratejik Bir Sanayi Politikası ve Türkiye İçin Bir Eşik
Küresel rekabet artık yalnızca fiyat ve verimlilik üzerinden değil, dayanıklılık ve stratejik kapasite üzerinden tanımlanıyor.
Amerikan Rüyası Artık Çok mu Pahalı?
Amerikan Rüyası Artık Çok mu Pahalı?
Amerikan Rüyası uzun yıllar net bir vaat sundu: Çok çalışırsan karşılığını alırsın. Bir ev, güvenli bir iş, çocuklar için daha iyi bir gelecek… Bugün hâlâ bu anlatı ABD kültürünün merkezinde yer alıyor. Ancak günlük hayatın rakamları, bu rüyanın artık giderek daha pahalı hâle geldiğini gösteriyor. Soru basit ama rahatsız edici: Amerikan Rüyası hâlâ erişilebilir mi, yoksa orta sınıf için artık bir ayrıcalık mı?
Yapay Zekanın (Öz) Güven Sorunu
Yapay Zekanın (Öz) Güven Sorunu
Günümüzde bilgi kapısı haline gelen yapay zeka asistanlarının yüksek özgüvenle eksik ya da yanlış bilgi üretmesi, kullanıcılarda doğruluk yanılsamasına yol açıyor. Hataları görünmez hale getiren bu durum, toplumsal kutuplaşmayı derinleştireceği gibi kurumlara olan güveni de aşındırıyor.
Yapay Zeka ile Tek Kişilik Dev Kadrolar Mümkün mü?
Yapay Zeka ile Tek Kişilik Dev Kadrolar Mümkün mü?
Bence asıl soru şu: Zaten aramızdalar da, biz hâlâ onları “çalışan” diye mi görüyoruz?
Tüketicinin Yeni Yorgunluğu ve Gelecek
Tüketicinin Yeni Yorgunluğu ve Gelecek
Markalar tüketici davranışlarının değiştiğini görüyor ama nedenini anlamlandıramıyor.
Yeni Neslin Sanayiye Getirdiği Beş Değer
Yeni Neslin Sanayiye Getirdiği Beş Değer
İş süreçlerinde her kuşağın katkısı farklı ama birbirini tamamlıyor.
Enerji Depolamanın ‘Altın Çağı’ Başladı
Enerji Depolamanın ‘Altın Çağı’ Başladı
Küresel enerji depolama pazarı 2025’te 247 GWh kurulum kapasitesine ulaşarak tarihi bir sıçrama yaşamak üzere. Lityum-iyon batarya fiyatlarının bu yıl ortalama kWh başına 108 dolara kadar gerilemesiyle birlikte, veri merkezlerinden elektrik şebekelerine uzanan geniş bir yelpazede batarya sistemleri kritik altyapı bileşeni haline geldi. Türkiye, yaklaşık 34 GW ön lisanslı kapasite ve 2053’e kadar 30 GW/120 GWh hedefiyle bu dönüşümde önemli bir oyuncu olma yolunda emin adımlarla yürüyor.
Valizi Küçük Harcaması Büyük
Valizi Küçük Harcaması Büyük
Türkiye fuar ve kongre turizminde pandemi sonrası güçlü bir toparlanma yakalayarak yüksek katma değerli ziyaretçileri çekme kapasitesini hızla artırıyor. Kişi başı harcamanın, klasik turizmin birkaç katına çıktığı bu segment, şehir ekonomilerine güçlü bir çarpan etkisi sağlıyor. Artan fuar sayısı, yükselen yabancı ziyaretçi trafiği ve sektörün hızlı toparlanması Türkiye’nin turizmde rekabet gücünü belirgin şekilde artırıyor.
Otomotivde Rekora Doğru
Otomotivde Rekora Doğru
2025 yılında otomobil pazarı beklenmedik bir ivme yakalarken Kasım ayı bu ivmenin yıl sonuna doğru hız kesmek bir yana güçlenerek devam ettiğini gösteriyor. İkinci el pazarındaki durum ise düşen kârlılıklarla beraber sıfır araçtaki ivmeyi yakalıyor.
Gece Yarısı Yargıçlarından Hegemonik Çatlağa: Amerikan Hukuk Sisteminin Yükselişi ve Gerileyişi
Gece Yarısı Yargıçlarından Hegemonik Çatlağa: Amerikan Hukuk Sisteminin Yükselişi ve Gerileyişi
ABD’nin küresel hegemonyası, yalnızca askeri ve ekonomik kapasiteye değil, hukuku evrensel bir norm üreticisi olarak konumlandıran anayasal güven mimarisine de dayanmaktaydı. Bugün bu siyasi-anayasal mimari, hem içerideki partizan kutuplaşma hem de dış dünyadaki tektonik jeo-ekonomik güç kaymasıyla birlikte çatırdamaktadır.
Trump’ın DSÖ’ye Yönelik Saldırısı Radikal Reformu Zorluyor
Trump’ın DSÖ’ye Yönelik Saldırısı Radikal Reformu Zorluyor
Ebola’dan diğer sağlık acil durumlarına kadar uzanan krizlere müdahale eden BM kurumu çalkantıda. Ancak yöneticileri, bu süreçten daha güçlü çıkabileceklerini söylüyor.
Çocuklar İçin Yapılan “AI Slop” YouTube Videoları Eğitici Görüntüsü Veriyor
Çocuklar İçin Yapılan “AI Slop” YouTube Videoları Eğitici Görüntüsü Veriyor
Platformda daha fazla zaman geçiren çocuk yaşları giderek küçülürken, beyinlerinin eğiticiymiş gibi görünen yapay zekâ üretimi videolar tarafından şekillendiğine dair kaygılar büyüyor.
Popüler Oyun Shovel Knight’ın Yaratıcısı ‘Tamam mı Devam mı’ Anında
Popüler Oyun Shovel Knight’ın Yaratıcısı ‘Tamam mı Devam mı’ Anında
Yacht Club Games’in yeni oyunu Mina the Hollower’ın mutlaka başarılı olması gerekiyor.