Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

İş Dünyası

Tüketici İçin Belirsizlik Bitti, Peki Nasıl?
Tüketici ‘artık başıma neyin geleceği konusunda bir soru işaretim kalmadı onun için daha hazırlıklıyım’ diyor.
  • 7 Haziran 2024 10:51
  • Akan Abdula
Tüketici İçin Belirsizlik Bitti, Peki Nasıl?

Nisan sonu tamamladığımız Türkiye temsili örneklemeli “2024 Tüketici Davranışları” araştırmamızın sonuçları hakkında bilgi paylaşmak isterim.


Türkiye’nin ekonomisi geçen seneye göre daha kötü olacak diyenlerin oranı yüzde 79’larda. Ekim 2023 tarihinden beri bu oran bu civarlarda, değişmiyor. Ne düşüyor ne de yükseliyor.


Asıl beni şaşırtan hane ekonomisi ile ilgili tüketicinin bize söyledikleri oldu.


Ülke ekonomisi hakkında hayli olumsuz düşünen tüketici, hane ekonomisine gelince daha makul konuşuyor.


Hanenin ekonomisi geçen seneye göre daha kötü olacak diyenlerin oranı yüzde 63’lerde. Bu oran Ekim 2023 tarihinde yüzde 72 idi. Yani hane ekonomisinde algısal bir toparlanma var.


Peki ne oldu da tüketici hane ekonomisinde algısal bir düzelmeye gitti?


Tüketici için hanesiyle ilgili belirsizlik gittikçe azaldı.


Bunu pozitif anlamda söylemiyorlar.


Tüketici aslında “başıma geleceklerin artık farkındayım ve buna hazırlanıyorum” demeye başladı.


Kriz başladığından beri sürekli harcamaya odaklanan tüketici, ilk defa bu tutuma geçmiş oldu.


Bu durum veride iki farklı tüketici tutumuna da yansımış oldu.


Birincisi “gelecek ekonomik açıdan beni endişelendiriyor” diyenlerin oranı Ocak 2024’te yüzde 60 iken, Nisan 2024 sonunda yüzde 54’lere geriledi.


İkinci ifade ise “Türkiye’de yaşanan ekonomik dalgalanma nedeniyle geleceğimi öngöremiyorum” diyenler Ocak 2024 ayında yüzde 59 iken, Nisan sonunda bu oran yüzde 52’ye geriledi.


Yani tüketici artık başıma neyin geleceği konusunda bir soru işaretim kalmadı onun için daha hazırlıklıyım diyor.


Anlayacağımız belirsizlik bitti.


Bu belirsizliği azalan tüketici verisini perakende için negatif okumak gerekiyor maalesef.


Tüketici sonunda ne yapmam gerektiğini anladım diyor. Bu da tasarruf önlemleri demek.


“Ev ekonomisini idare etme noktasında geçmişe kıyasla daha çok zorlanıyorum” diyenlerin oranı Ocak ayında yüzde 54 idi. Nisan ayında bu oran yüzde 48’lere geriledi.


Peki nasıl oldu bu?


Market alışverişi yaparken ürünün fiyatlarına artık daha çok dikkat ediyorum diyenlerin oranı yüzde 62’lere ulaşarak oldu.


Alışverişimizde daha önce hiç kullanmadığım bazı markaları, sırf daha ucuz oldukları için denemeye başladım diyenlerin oranı yüzde 39’lara ulaşarak oldu.


Ocak ayında yüzde 35’lerde olan stoklama arzusu, Nisan ayında yüzde 27’lere düştü. Stoklamaya da para artık yetmiyor. Kriz başladığından beri stoklama arzusunda düşüşü ilk defa görüyoruz.


Tam da bu dönemde perakendecilerin indirim iletişimlerini nasıl kullanabilecekleri ile ilgili devletin yeni çıkardığı kararnameler tüketiciyi daha da tasarrufa yönlendirecek gibi görünüyor. Tümüyle indirim algısı bozulmuş tüketiciler büyük indirim oranlarına tav oluyordu, artık olamayacaklar.


Artık başına geleceği kabullenmiş olan tüketicilerden, çok stresliyim diyenlerin oranı Ocak ayında yüzde 50 iken şimdi yüzde 45’e düşmüş gibi görünüyor. Belirsizlik büyük stres. Azaldıkça stres de azalıyor.


Özetle perakende soğumaya başladı.


Bazı perakendeciler fena donacak, bazıları atacakları stratejik adımlarla ise büyümelerini devam ettirecekler.


Görelim yıl sonuna kadar nasıl vakalar göreceğiz.


Her vaka bir öğrenme fırsatı…


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Borsada İşlem Vergisi Hacmi Etkiler mi?
Borsada İşlem Vergisi Hacmi Etkiler mi?
Borsa İstanbul’da hisse senedi işlemlerinden vergi alınması 14 yıl sonra yeniden gündeme geldi. Alım satım üzerinden işlem vergisi alınması öngörülürken, işlem vergisinin oranının ne olacağı belirsizliğini koruyor.
Malın Krallığı Bitiyor
Malın Krallığı Bitiyor
Para politikasının tasarrufu imkansız kıldığı dönemde “rasyonel getiriyi” arayan herkes “mala girdi.” O dönemde fiyatı uçan konut, otomobil gibi ürünlerin de, şirketlerin fazlasını yatırmayı tercih ettiği stoklar da şu anda yükselen alternatif getiri karşısında el yakıyor. “Mala girenin kazandığı” dönemin yerini “paraya geçenin” kazandığı dönem aldı.
Takip Edilecek 10 Yatırımcı
Takip Edilecek 10 Yatırımcı
Finansın geleceğini şekillendiren yatırımcıları, para yöneticilerini, yöneticileri ve stratejistleri tanıyın
Yeşil Merkez Bankacılıktan, Kalkınma Bankalarına Uzun - İnce – Yeşil Bir Yol
Yeşil Merkez Bankacılıktan, Kalkınma Bankalarına Uzun - İnce – Yeşil Bir Yol
İklim kriziyle mücadelede “kurtarıcı” aradığı için, tüm gözler merkez bankalarına çevrilmiş durumda.
Güçlü Ekonomi Biden’ı Yüksek Fiyatlar Konusunda Aklamayacak
Güçlü Ekonomi Biden’ı Yüksek Fiyatlar Konusunda Aklamayacak
ABD’de enflasyon yavaşlamış olsa da gıda ve enerji, Biden’ın görev süresinin başında olduğundan çok daha pahalı ve çok sayıda seçmen bu konuda oldukça öfkeli.
Otomobilde 7 Temmuz Beklentisi
Otomobilde 7 Temmuz Beklentisi
GSR II regülasyonu dışında kalan araçları 7 Temmuz’dan sonra satamayacak olan otomotiv bayileri kampanyalar ile stokları eritmeye çalışıyor. Peki bu sıkışıklıktan bir fırsat çıkar mı?
IMF, Büyük Seçim Yılı’nın Maliye Politikalarına Zarar Verebileceği Konusunda Uyarıyor
IMF, Büyük Seçim Yılı’nın Maliye Politikalarına Zarar Verebileceği Konusunda Uyarıyor
Uluslararası Para Fonu, dünya nüfusunun yaklaşık yarısına ev sahipliği yapan ülkelerin 2024’te seçime gideceğine dikkat çekerek seçim dönemlerinde geleneksel olarak artan harcamaların kamu maliyesine zarar verebileceği uyarısında bulundu
ABD Seçimleri Yaklaşırken Tırmanan ABD-Çin Gerginliği: Ticaret Savaşlarından Ekonomik Savaş ve Topyekun Çatışmaya Doğru
ABD Seçimleri Yaklaşırken Tırmanan ABD-Çin Gerginliği: Ticaret Savaşlarından Ekonomik Savaş ve Topyekun Çatışmaya Doğru
ABD’nin Çin’den ithal edilen ürünlere getirdiği yeni tarifeler, sadece Çin-ABD arasındaki ticaret savaşlarını değil tüm küresel ekonomik dengeleri ve ticaret ilişkileri etkileyebilecek boyutlar taşıyor.
Sanayi Kırılma Noktasında
Sanayi Kırılma Noktasında
Son bir yılda ekonomide atılan sıkılaşma adımlarına rağmen sanayi sektörü canlılığını korumuştu. Ancak son iki ayda tablo net bir şekilde terse dönmeye başladı. Üstelik dış talep de bu süreçte sanayiciye yardımcı olmuyor.
Çılgın Kalabalığın Ortasında Seçim
Çılgın Kalabalığın Ortasında Seçim
Hindistan, Meksika ve Güney Afrika 2024’ün ilk yarısı bitmeden “sarsıcı” seçim sonuçları ile dünya gündeminde kendine yer buldu
Walmart Mağaza Müdürleri Gerçekten Yılda 500 Bin Dolar Kazanabilir
Walmart Mağaza Müdürleri Gerçekten Yılda 500 Bin Dolar Kazanabilir
Perakende devi, yöneticilerini elde tutma oranını artırmak amacıyla, her biri yüzlerce çalışanı olan ve yıllık satışları 100 milyon doları aşabilen mağaza şeflerinin ücretlerini ve hisse senedi teşviklerini artırdı.
ABD’de “Şimdi Al Sonra Öde” Sistemi Wall Street’i Rahatsız Ediyor
ABD’de “Şimdi Al Sonra Öde” Sistemi Wall Street’i Rahatsız Ediyor
Tüketiciler, alışverişlerini taksitle ödemelerine olanak tanıyan ‘Şimdi Al, Sonra Öde’ ürünlerini benimsedi, ancak bu kredilerden kaç tane olduğu belli değil.
Türkiye’nin Yabancı Yatırımcıları Çekme Stratejisi ve Yerli Yatırımcıların Vergilendirilmesi
Türkiye’nin Yabancı Yatırımcıları Çekme Stratejisi ve Yerli Yatırımcıların Vergilendirilmesi
Hisse senedine vergi getirilirken yerli ve yabancı yatırımcı arasında eşitliğin ve adaletin sağlanması sermaye piyasalarının gelişimi için önemli.
LGS’ye Mahkum Ettiğimiz Gençlerden Bir Gazi Yaşargil Daha Çıkarabilir miyiz?
LGS’ye Mahkum Ettiğimiz Gençlerden Bir Gazi Yaşargil Daha Çıkarabilir miyiz?
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
AR Teknolojisi ve Yapay Zeka ile Geleceğin Sınıfları
AR Teknolojisi ve Yapay Zeka ile Geleceğin Sınıfları
Spacetop G1 ve GPT Edu, eğitim sürecini daha interaktif, erişilebilir ve kişiselleştirilmiş hale getirerek, hem öğrencilere hem de öğretmenlere büyük avantajlar sunuyor.
Otomotivde Yapay Zekanın Gücü
Otomotivde Yapay Zekanın Gücü
Üreticiler ve diğer otomotiv oyuncuları, yapay zekanın otomobil değişimini yönlendirme gücü hakkında daha fazla bilgi edinerek yeni bir performans çağına girecek