Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Özel Dosya

Otomotiv Endüstrisinde Neler Değişiyor, Tüketiciye Etkisi Ne Olacak?
Otomotivde yaşanan devrimi nelerin yönlendirdiğini izleyen değil, şekillendiren şirket ve ülkeler önümüzdeki dönemde bir adım öne çıkacak.
  • 5 Haziran 2025 20:58
  • Koray Öztopçu
Otomotiv Endüstrisinde Neler Değişiyor, Tüketiciye Etkisi Ne Olacak?

Otomotiv dünyası, Henry Ford’un bir asır önce üretimi endüstrileştirmesinden bu yana en önemli değişimi yaşıyor. Mevcut dönüşümün yalnızca teknolojik gelişmelerle değil, aynı zamanda toplumsal taleple de tetiklenmesi dikkat çekici. Görünüşe göre geleceğimiz tamamen erişilebilir mobiliteyle ilgili olacak: Mobilite çözümleri daha esnek, kişiselleştirilmiş ve uyumlu olacak.


En son otomotiv endüstrisi trendlerine genel bakış


Günümüz otomotiv endüstrisi yenilikçi fikirlerden etkileniyor ve hızla dönüşmeye ve gelişmeye hazır. Güncel otomotiv trendleri, otomotiv üreticilerini tüketicilere dört tekerlekli metal bir kutudan çok daha fazlasını sunmaya teşvik ediyor. Geçtiğimiz yüzyılda, otomobil üreticileri üretimi ölçeklenebilir ve daha verimli hale getirmeye odaklanmışken; bugün odak, aracın rolünü yeniden tanımlamaya kaymış durumda. Artık yalnızca bir ulaşım aracı olmaktan çıkıp tekerlekli bir akıllı telefon veya bilgisayar işlevi gören dijital platformlar haline geliyorlar.


Otomotiv endüstrisindeki yeni teknolojiler, yeni fırsatlar yaratıyor. Yapay zekâ, Nesnelerin İnterneti ve 5G; ürün inovasyonu ve üretim verimliliğinin temel itici gücü haline geldi ve bu da müşteri deneyiminde devrim niteliğinde değişikliklere yol açtı.


Günümüzde artan ekolojik farkındalık ve ekonomik baskılar, mobilite çözümleri finansmanı sektöründe köklü dönüşümleri tetikliyor. Müşteriler, sürdürülebilirlik odaklı tercihlerle davranışlarını yeniden şekillendirirken; sektör de dijital çağın sunduğu olanakları çabuk benimseyerek dönüşümü hızlandırıyor. Bu süreç, mobilite alanında yenilikçi iş modellerinin ve uygulamaların önünü açıyor.


Elektrifikasyon, otonom ve bağlantılı araçlar, sürdürülebilirlik, mobilite servisleri, gelişmiş sürüş güvenliği sistemleri gibi konular uzun vadeli trendler arasında yer alıyor. Bu eğilimlerin yakın gelecekte otomotiv endüstrisini şekillendirmeye devam etmesi bekleniyor. Araç satın alma süreci de dönüşüyor; geleneksel bayilik modelinin ötesine geçilerek otomotiv firmaları kendilerini artık birer yaşam tarzı ve teknoloji markası olarak konumlandırıyor. Kullanıcı deneyimi bu dönüşümün merkezine yerleşiyor. Artık arabaların yüksek çözünürlüklü ekranlar, gelişmiş ses sistemleri ve entegre dijital çözümlerle adeta yüksek teknolojili yaşam alanlarına dönüştüğünü göreceğiz. Özetle, 2030 yılına kadar, elektrikli araçlar ve yazılım entegrasyonu, otomotiv endüstrisi üzerinde dönüştürücü bir etki yaratacak.


Elektrikli araçlarda şarj sorun olmaktan çıkacak


Son yıllarda dünya genelinde elektrikli araçlara geçiş, otomotiv endüstrisindeki en belirgin trendlerden biri haline geldi. Çevresel kaygılar sıfır emisyonlu araç teknolojisinin gelişimini hızlandırırken; daha temiz ve çevre dostu seçenekler sunan tamamen elektrikli ve hibrit araçların popülaritesi giderek artacaktır.


Elektrikli araçlar için gereken batarya teknolojisi ve şarj altyapısı gelişirken, lityum iyon bataryaların yerini de yüksek enerji yoğunluğuna sahip, daha güvenli, daha kararlı ve uygun maliyetli katı hal bataryalarının alması bekleniyor.


Şarj ve yakıta erişim, bir asır önce de endişe konusuydu. 1920’lerde Amerikalılar ülkeyi otomobille keşfe çıkmak istiyordu ancak birçok kırsal ve banliyö bölgesinde elektrik yoktu. Başkan Franklin D. Roosevelt’in 1936’da başlattığı tüm ülkeyi elektriklendirme hamlesi sayesinde, ülke genelinde elektrik erişimi yaygınlaştı ancak son çiftliklerin şebekeye bağlanması 1970’lerin başını buldu. Bu da elektrikli araçların yaygınlaşmasını uzun yıllar boyunca sınırlandırdı.


Günümüzde ilk elektrikli arabalar piyasaya sürülmeden bir asırdan fazla bir süre önce, New York sokaklarında elektrikle çalışan araçlar o kadar popülerdi ki, 1897’de şehrin taksilerinin yaklaşık üçte biri elektrikliydi. Ancak bu ilk nesil elektrikli araçlar, kısa sürede daha ucuz ve yakıt ikmali daha pratik olan içten yanmalı Model T gibi yeni bir araba sınıfına karşı gerilemeye başladı. 1920’lerde vergi teşvikleriyle desteklenen petrol endüstrisi patlama yaşadı ve benzinle çalışan arabalar, günümüze kadar da parlatıldı.


Otomotiv endüstrisinde neler değişiyor?


Otomotiv sektöründeki bu dinamik dönüşüm sürecinde, otomotiv endüstrisinin devleri de aktif bir şekilde yer almaya çalışıyor. Büyük otomotiv şirketlerinin birleşmesi ve markaların kendi finans kuruluşlarını yeniden yapılandırmaları gibi gelişmeler, bu dönüşüm dalgasına karşı sergilenen proaktif uyum çabalarının somut örnekleri. Bu adımlar, yalnızca tepkisel hamleler değil; aynı zamanda sürekli değişen müşteri beklentilerini karşılamayı ve son derece rekabetçi bir pazarda sürdürülebilir değer yaratmayı amaçlayan stratejik tercihler olarak yorumlanabilir. Mobilite sektöründeki en büyük finansal hizmet sağlayıcıların da bu değişimde önemli rol üstlenecekleri bir döneme giriyoruz.


Yazılım şirketleri ve yazılımla şekillenen yeni nesil araçlar


Yazılımla şekillenen elektrikli araçlar, artık araç frenleme, sürüş, direksiyon, araç içi bilgi-eğlence sağlama gibi temel fonksiyonlarda yazılımı giderek daha da fazla kullanıyorlar ve kullanacaklar. Yazılım artık otomobillerde donanım kadar önemli.


Bugün artık bir teknoloji firmasının otomobil üretmesi, bir otomobil üreticisinin teknoloji şirketine dönüşmesinden daha kolay hale gelmiş durumda. Bu durum, mobilite ekosisteminde yazılımın belirleyici rolünü pekiştiriyor. Örneğin sadece mobilite servisleri yazılım pazarı geliri 2024 yılında 5,1 milyar dolar ve 2033 yılına kadar bu rakamın 15,8 milyar dolara çıkacağı öngörülüyor. Otomotiv yazılım pazarının ise 2030’a kadar 19 milyar dolar seviyesinden 32,3 milyar dolara yükselmesi bekleniyor.


Bu yazılımlar, kullanıcıların en güncel teknolojik gelişmelerden faydalanmasını ve araç performansını artırmasını sağlarken, düzenli olarak da güncellenecekler. 2030’a kadar bu trendin ivme kazanmasıyla birlikte yazılım tabanlı elektrikli araç sektörün odağına yerleşecek ve otomotiv üreticileri önümüzdeki yıllarda daha fazla bu araçlardan üretecek. Veri toplama ve yazılım güncellemelerini iyileştirmek ve böylece yazılımın daha da fazla kullanılmasıyla bu geçişi hızlandırmak için yazılım şirketleri ile ortaklıklar kuracaklar.


Mobilitenin finansmanı öne çıkacak


Her şeyden önce, çevrimiçi bankacılıktan farklı olarak, araç finansmanı, müşteri yolculuğunun bir noktasında fiziksel etkileşim gerektiren bir süreç. Bu etkileşim, aracın bir showroom’da test edilmesi kadar erken bir aşamada ya da en son noktada, teslimat anında gerçekleşebilir. Bu fiziksel etkileşim her müşteri için aynı aşamada olmak zorunda değildir. İşte bu noktada hibrit katılım modeli devreye girer. Dijital kanalların sağladığı hız ve verimlilik, geleneksel yöntemlerin kişiselleştirilmiş dokunuşlarıyla birleştiğinde, işletmeler, müşterilerine çok daha esnek ve sorunsuz bir deneyim sunabilir.


Genellikle, araç satın alımında finansmanının rolü, dünya genelinde yüzde 80’lerin üzerinde. Burada günümüzde daha da öne çıkacak konu, bayide veya showroom’da finansmanın dijitalleşmesi gerektiği ve hatta tüketicilerin evlerinin konforunda veya hareket halindeyken dahi araç finansman işlemlerini gerçekleştirmeyi beklemesi olacak gibi gözüküyor. Bu beklentilere yanıt vermek giderek daha fazla önem kazanacak.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Tescilin Adı Var Tadı Yok
Tescilin Adı Var Tadı Yok
Türkiye zengin mutfak kültürü ile coğrafi işaretli ürünlerde çok büyük bir potansiyele sahip. Ancak alınan tescillerin gereğinin yerine getirilmemesi tescilin sağlayabileceği katma değeri düşürüyor.
Borç Yiğitleri Kamçılıyor
Borç Yiğitleri Kamçılıyor
Son dönemde tahvil piyasalarında yaşanan sert hareketler, küresel ekonomide yükselen bir gerilimi gözler önüne seriyor. Uzun vadeli devlet tahvillerine olan talep zayıflarken, faiz oranları kritik eşiği aşarak son yılların en yüksek seviyelerine ulaştı. Yatırımcılar, artık hükümetlere borç verirken çok daha temkinli. Bu durum, yalnızca finansal piyasaların değil, siyaset kurumlarının da yeniden şekillenmesine neden olabilir.
12 Ayda Enflasyonu Yenebilecek Hisseler
12 Ayda Enflasyonu Yenebilecek Hisseler
2025 yılı ilk çeyrek bilanço döneminin ardından analistlerin araştırma kapsamındaki şirketler için hesapladıkları hedef fiyatlar cazip getiri potansiyeli sunuyor. 12 aylık dönem için hesaplanan hedef fiyatlara göre araştırma kapsamındaki 56 şirketin 51’i enflasyonun üzerinde getiri potansiyeli sunuyor.
Ufuk Akçiğit’ten Kaliteli Büyüme İçin Çözüm Önerileri
Ufuk Akçiğit’ten Kaliteli Büyüme İçin Çözüm Önerileri
Şirketlerin verimliliği ve sürdürülebilir büyüme ile ilişkisini geçmişten bugüne verilerle ortaya koyan Akçiğit, ülkelerin izlediği yol haritasını ve Türkiye’nin çıkarması gereken dersleri anlattı.
Doğudan Batıya Aşırı Sağ Dalga: Avrupa Siyaseti Sağa Çekiyor mu?
Doğudan Batıya Aşırı Sağ Dalga: Avrupa Siyaseti Sağa Çekiyor mu?
Polonya, Portekiz ve Romanya’da gerçekleştirilen seçimler, aşırı sağın Avrupa’da artık sadece bir uyarı değil, iktidar adayı olduğunu gösterdi. Peki bu yükselişin nedeni ne ve Avrupa siyaseti nereye gidiyor?
Orada Bir Ev Var Uzakta
Orada Bir Ev Var Uzakta
Konut piyasası son dönemlerin en sakin zamanlarını yaşıyor, yüksek enflasyona kıyasla fiyatlar yerinde sayarken konut satışları yavaş seyrini sürdürüyor, stok büyüyor. Buna karşı konut satın almak halen daha varlıklı bir azınlığın özeline sıkışıp kalmış durumda. Özellikle genç kesimin kendi evinde oturma ihtimali düşüyor.
Yeni Dünyada Hayatta Kalmanın Basit Rehberi
Yeni Dünyada Hayatta Kalmanın Basit Rehberi
Mağaradan çıkan insanlık nasıl ateşin etrafında bir araya geldiyse, bugün de yapay zekâ etrafında toplanarak insanlık değerlerini yeniden tanımlamak zorunda.
Kuşak Farklılıklarını Anlamak - 1
Kuşak Farklılıklarını Anlamak - 1
Araştırmacılar, pazarlama ve iletişim dünyası için farklı kuşakların özelliklerini geniş ve genelleyici ifadelerle tanımlama cazibesi, günümüzde oldukça güçlü. Bu sayede tüketicilerin ilgisini çeken güçlü hikayeler sunabiliyoruz. Ancak 15 yıllık bir dönemde doğan herkesin ortak değerler ve davranışlara sahip bir kategori olarak doğru şekilde tanımlanabileceği varsayımı ne kadar doğru?
Yeni Dengelerin Eşiğinde: Katar Forumu, ABD Tarifeleri ve Türkiye’yi Bekleyen Dönüşüm
Yeni Dengelerin Eşiğinde: Katar Forumu, ABD Tarifeleri ve Türkiye’yi Bekleyen Dönüşüm
Tüm dünyada gün geçtikçe artan değişim talebi artık daha hızlı bir biçimde somut sonuçlar üretiyor. İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana ekonomik düzenin lideri olan, bugünse bu pozisyonu tartışılan ABD, dönüşüm treninin son yolcularından oldu. Yeni dünya düzeninde daha güçlü bir koltuk sahibi olmak isteyen Türkiye ise varoluş nedenini güncelleyerek, “köprü vazifesi”nden “stratejik tasarlayıcı”ya dönüşmeli.
Sektör Liderleri Sürdürülebilir Tarım ve Gıda Zirvesi’nde Buluşuyor
Sektör Liderleri Sürdürülebilir Tarım ve Gıda Zirvesi’nde Buluşuyor
12 Haziran 2025 tarihinde gerçekleşecek Bloomberg HT Sürdürülebilir Tarım ve Gıda Zirvesi’ne, T.C. Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı’nın yanı sıra sektörlerinin uzman ve lider isimleri katılacak. Gıda güvencesi ve kalite, sürdürülebilir tarım uygulamalarının finansmanı, ekosistemde dönüşüm ve iş birlikleri gibi konuların ön planda olacağı zirvede; kamu, özel sektör ve sivil toplum temsilcileri sürdürülebilir tarım politikalarının geliştirilmesi adına görüş alışverişinde bulunacak. Zirve Yirmidört İletişim danışmanlığında gerçekleştirilecek.
Citroën C3 Serisi İle Elini Güçlendiriyor
Citroën C3 Serisi İle Elini Güçlendiriyor
Yüzde 100 elektrikli yeni Ë-C3 ve C3 Aircross modelleri ile yaza hızlı giren Citroën segmentinde kendine iyi bir yer edinebilir.
Bölgesel Ticaret Anlaşmaları ve Tercihli Ticaret: Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok?
Bölgesel Ticaret Anlaşmaları ve Tercihli Ticaret: Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok?
Son 12 yılda dünya ticaretinde bölgesel ticaret anlaşmalarının sayısı ve kapsadığı ticaret hacmi belirgin biçimde arttı. Bu anlaşmalara taraf olan ülkeler arasındaki ithalat hacmi ise aynı ölçüde gelişmedi.
FDA’nin Opioid Krizini Ateşlemedeki Anlatılmamış Rolü
FDA’nin Opioid Krizini Ateşlemedeki Anlatılmamış Rolü
Ajansın bağımlılık yapan ilaçları onaylamak için kendi kurallarını defalarca ihlal etmesine ve halk sağlığı krizini dizginlemedeki süregelen başarısızlığına ilişkin bir soruşturma.
Yapay Zeka Her Şirketi Değiştirecek
Yapay Zeka Her Şirketi Değiştirecek
Microsoft CEO’su Satya Nadella, bir yandan gergin müşteriler ve OpenAI ile yürüttüğü volatil ortaklık arasında bir denge noktası bulmaya çalışırken diğer yandan da yapay zeka çağında şirketi nerede konumlandıracağını bulmaya çalışıyor.
ABD’de Tarife Öncesi Araba Satın Alma Çılgınlığı Yaşanıyor
ABD’de Tarife Öncesi Araba Satın Alma Çılgınlığı Yaşanıyor
Trump’ın ticaret politikaları nedeniyle araçlarını değiştirmek için acele eden tüketiciler, yıllar sürebilecek maliyetli bir finansal akşamdan kalma riskiyle karşı karşıya.