Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Ekonomi

Aileler Okul Alışverişi İçin 9 bin 800 TL Ayırdı
Eylül ayının gelmesiyle birlikte 20 milyona yakın öğrenci okullarına dönüyor. İhtiyaçlar arttı, evde alışveriş heyecanı başladı. Bu dönemde e-ticaret en çok tercih edilen alışveriş kanallarının başında geliyor.
  • 5 Eylül 2025 00:25
  • Burak Karagöz
Aileler Okul Alışverişi İçin 9 bin 800 TL Ayırdı

Öğrencilerin yaz tatilinden dönmesiyle birlikte okul alışverişleri en hareketli dönemlerini yaşıyor. Eskisi gibi tek tek mağaza gezmeyi istemeyen veliler için internet önemli bir alternatif durumunda. Bir yandan çok fazla çeşit olması, diğer yandan uygun fiyatlı ürünlerin daha kolay bulunabilmesi velilerin ilgisini artırdı. Okul alış verişlerinde fiyatların kategorilerine göre yüzde 20 ila 40 arttığını ifade eden Hepsiburada Ticari Grup Başkanı Ender Özgün, her bütçeye göre farklı imkânlar bulunduğunu söyledi ve devam etti: “Her aile kendi bütçesine göre markalarını belirliyor, listelerini yapıyor ve alışverişlerini tamamlıyor. Biz, bu dönemi üç ay önceden başlattığımız bir müşteri araştırmasıyla planlıyoruz. Yaptığımız araştırmanın sonuçlarına baktığımızda aileler 9 bin 800 liralık bir bütçe ayırıyorlar ve alışverişe başlamadan önce liste yapıyor. Ürünler kategori kategori belirleniyor. Listelerin başında okul ürünleri, ofis kırtasiye ürünleri geliyor. Listelerin yüzde 78’inde bu ürünlerin olduğunu görüyoruz. Listelerin yüzde 64’ünde ayakkabı, yüzde 58’inde de giyim ürünleri yer alıyor. Yaptığımız araştırmalar sonucunda okul alışverişinin hem baba hem de anneler tarafından yapıldığını görüyoruz. Babalar genelde ailenin tamamıyla alışveriş yapmayı tercih ederken annelerin yüzde 75’i tek başlarına okul alışverişini yapıyor, demek ki anneler e-ticaret üzerinden kendi başına alışverişi tamamlıyor” şeklinde konuştu.


Bu hareketli dönemdeki teknoloji ürünleri özelinde de değerlendirmede bulunan Ender Özgün; “Teknoloji ürünleri bizim en yüksek pazar payına sahip olduğumuz ürünler. Bu kategorilerde güven, orijinallik, taksit imkanları çok ön plana çıkıyor. Bu dönemde okul alışverişine yönelik özellikle tablet ve bilgisayar kategorisinin ön plana çıktığını görüyoruz. Tabi okula dönmek demek şehre de dönmek demek. Şehre dönüş döneminde de çamaşır ve bulaşık makineleri, ev ihtiyaçlarına yönelik elektronik kategoriler de ciddi bir artış gösteriyor. Bizler de dokuz taksit imkanıyla müşterilerimize destek oluyoruz” diyor.


Ender Özgün tüketicilerin internet alışverişlerinde en çok dikkat etmeleri gereken hususlara ilişkin de bilgi verdi; “Öncelikle alışverişlerini planlamalarını, bütçelerini organize etmelerini, ilgi duydukları ürün ve markaları belirlemelerini tavsiye ediyoruz ki bilinçli bir alışveriş olsun. Güvendikleri platformlardan, bildikleri mağazalardan alışveriş yapmalarını öneriyoruz. Platform üzerinde de indirimleri ve ürün karşılaştırmalarını yapıp en uygun ürünleri bulmalarını tavsiye ediyoruz. Dediğim gibi sadece fiyat değil bu dönemde taksit imkanları da ön plana çıkıyor. Alışveriş yaparken üründe kaç taksit olduğu, aile bütçesini buna nasıl organize edebilecekleri çok önemli.”


Platform üzerinde çok sayıda hayata geçirilen iş birliklerine de değinen Özgün; “100 binden fazla satıcıyla iş birliği yapıyoruz. Yaptığımız satışların yüzde 75’i iş ortaklarımızdan geliyor. Okula dönüş demek küçük ve orta ölçekli işletmeler için daha fazla satış, iş hacmi ve yeni ciro demek. Özellikle ofis, kırtasiye, teknoloji, giyim, ayakkabı ve çanta satan satıcılarımızın bu dönemde satışları iki kattan fazla artıyor. Satıcılarımız stoklarını artırarak, mağazalarını yenileyerek ve müşterilerin ilgilerini çekecek promosyonlar hazırlayarak bu indirim dönemine hazırlandı” diyerek 2-9 Eylül tarihleri arasında okula ve şehre dönüş indirimleri içerisinde satıcıların en büyük rolü oynayacağını ifade etti.


Ender Özgün, e-ticaretten beklenti artık çok yüksek diyerek; teslimatı iki günü geçen bir siparişin müşteriler tarafında şikayete döndüğünü ifade etti. Özgün; “Ürünlerimizin yüzde 85’inden fazlasını bir gün içerisinde müşterilerimize ulaştırıyoruz. Bu sene 81 ilde pazar günü de teslimatı başlattık. Müşteri beklentileri yükselttikçe biz de altyapımızı, teknolojik imkanlarımızı ve lojistik kabiliyetlerimizi buna göre organize ediyoruz. Pazartesi okula gidecek öğrencilerimize ihtiyaçlarını 81 ilde pazar günü götürüyoruz” dedi.


Okula dönüşte kırtasiye ürünleri özelinde açıklamalar yapan Tüm Kırtasiyeciler Derneği (TÜKİD) Yönetim Kurulu Başkanı Taha Keresteci ise bir okul çantasının ortalama 1980 TL’ye dolmakta olduğunu ifade ederek; “TÜKİD olarak sektörümüzü temsilen yedi bölgeden temsilcilerin katılımı ile çalışmalar yaptık ve veriler aldık. Sektörümüzün temsilcilerinden aldığımız verilere göre okula yeni başlayacak olan bir öğrencimizin çantasının dolum maliyeti 1980 TL. Geçen yıllara göre baktığımızda diğer sektörlerde yaklaşık yüzde 100’lük bir artış söz konusu iken bu oranın kırtasiye sektöründe enflasyon rakamlarının altında kaldığını görmek mümkün. Geçen yılla bu yıl arasında kırtasiye sektöründe okul ihtiyaçlarını karşılama oranı yüzde 20. Yüzde 20’lik bir artış enflasyonun çok altında. Ürünler arasında 500 TL ile 2000 TL arasında fiyatlar değişkenlik gösterebiliyor. Örneğin mataralarda 50 TL’ye de matara olduğunu, 200 TL’ye de matara satıldığını görebiliyoruz. Sektörün tamamına ve ürünlerin hepsine baktığımızda yüksek bir artış görülmüyor. Bugün bir çocuğun çantasının dolum maliyeti 1980 TL iken bu oran, 2.000 TL’ye de, 3.000 TL’ye de, 4.000 TL’ye de çıkabiliyoruz. Özel okullarda bu oran daha farklı olabiliyor. Biz, kırtasiye sektörü olarak bunun çok dışındayız. Her üründe zam oranları çok az diyebiliyoruz. Ülkemizin tüm bölgelerinde veriler aldığımız için Karadeniz’den Güney Doğu Anadolu’ya Marmara’dan Akdeniz’e kadar kırtasiye ürünlerinde çok az bir artış görülmekte” diyor.


Bu dönemde denetimlerin önemine değinen Taha Keresteci; “Yaklaşık 20 milyon öğrenci ders başı yapacak. Bu oranın yaklaşık 2 milyon kadarının okul öncesi olduğunu belirtmek isterim. Öğrencilerimizin güvenilir ürüne ulaşması gerekiyor. Gümrük Ticaret Bakanlığı ve Piyasa Denetleme Gözetleme Daire Başkanlığı ile birlikte derneğimiz olarak sektörümüzle beraber ortak yürüttüğümüz “Kırtasiyede Güvenilir Ürün” projemiz var. Biz burada bütün ebeveynlerimizi gıda ambalajlarında baktıkları gibi kırtasiye ürünleri alırken de ambalajlara, ürünün üzerinde CE belgesi olup olmadığına, üretici, ithalatçı bilgisi olup olmadığına, arkasında EN71 testinin olup olmadığına, laboratuvar süreçlerine ve bunları gösteren belgelere bakmaları gerekiyor. Ürünlerin üzerinde herhangi bir kimlik sorunu varsa, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın internet sitesi üzerinden ya da Alo 175 hattı üzerinden şikayette bulunup, bize destek olabilirler. Bu anlamda ebeveynlerimizden destek beklediğimizi söyleyebiliriz. Ülkemizde kırtasiye sektörü üzerinde uyguladığımız testler AB normlarına uygun testlerdir. Kırtasiye sektörünün büyük bir özveri ile çalıştığını görebiliyoruz. Avrupa normları Avrupa’da 3-4 yılda bir yapılırken bizim ülkemizde her yıl bu testler isteniyor ve meslektaşlarımız burada büyük bir özveri gösteriyor. Avrupa’nın çok ilerisinde olduğumuzu görebiliyoruz. Ülke olarak güvenilir ürün oranımız yüzde 97. Bu yüzde 3’lük kısım da merdivenaltı diye tabir ettiğimiz kimliksiz, etiketsiz, markasız ürünlerden kaynaklanıyor. Herhangi bir açıklaması olmayan ürünleri ebeveynlerimiz tercih etmezse yüzde 100’ü yakalamış oluruz” şeklinde konuştu.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Merkez Kaç?
Merkez Kaç?
Türkiye ekonomisi yaz mevsimini beklentileri aşan büyüme ve enflasyon rakamlarıyla geride bırakırken, siyasi risklerin de yeniden gündeme gelmesi TCMB’nin faiz indirim patikasına ilişkin beklentileri törpüledi. İkinci çeyrek büyüme verisi ilk bakışta güçlü bir görüntü sunuyor ancak detaya indikçe okuması zor bir tabloyla karşı karşıyayız.
Fon Yöneticilerinin Zor Sınavı Endeksle Yarış, Spekülasyonla Sınav
Fon Yöneticilerinin Zor Sınavı Endeksle Yarış, Spekülasyonla Sınav
BIST 100’ü ölçüt alan hisse senedi yoğun fonların neredeyse yarısının performansı endeksin altında kaldı. Anormal fiyat hareketleri ve değerlemeden kopan hisseler, performans ölçümünü zorluyor.
ABD’nin Yeni Velinimeti Scott Bessent
ABD’nin Yeni Velinimeti Scott Bessent
ABD Hazine Bakanı, dürtüsel bir başkanın ekonomik konularda uyarılarını dikkate alan bir figür haline geldi ve dünya çapındaki gergin yatırımcılar bu durumun böyle kalmasını umuyor. ABD Hazine Bakanı Scott Bessent ile özel röportaj Businessweek Türkiye’de.
Fransa’da Siyasi Kriz: Ekonomi Çıkmazın Eşiğinde
Fransa’da Siyasi Kriz: Ekonomi Çıkmazın Eşiğinde
Siyasi istikrarsızlık Fransa’yı ekonomik çıkmaza sürüklüyor. Başbakan Bayrou’nun güven oylaması öncesi piyasalar çalkalanıyor. Hisse senedi ve tahvillerde sert satış dalgası yaşandı. Bütçe açığı kontrol altına alınamıyor. Peki, bu belirsizlik ortamında Fransa’yı ne bekliyor? Macron’un hamlesi ne olacak?
Unicorn Çağı: Türkiye’nin Yeni Nesil Teknoloji Girişimleri
Unicorn Çağı: Türkiye’nin Yeni Nesil Teknoloji Girişimleri
Türkiye’nin girişim ekosistemi, artık yalnızca umut vadetmiyor, bölgesel ölçekte etkisini hissettiriyor. Bundan on yıl önce teknoloji girişimleri açısından sınır piyasası sayılan Türkiye, bugün Orta Doğu ve Kuzey Afrika’nın en dinamik ekosistemlerinden birine dönüşmüş durumda.
Devrim mi Yeni Bir Balon mu?
Devrim mi Yeni Bir Balon mu?
Yapay zeka rallisi 2000’lerdeki dot-com krizinin öncesini anımsatıyor. Piyasa uzmanları ise; güçlü finansallar, geniş kullanım alanları ve devlet destekleriyle, bugün yaşanan ralliyi dot-com balonundan ayırıyor.
Değer Odaklı Bir Dönüşüm Yolculuğu
Değer Odaklı Bir Dönüşüm Yolculuğu
Mega trendlerin daha önce hiç olmadığı kadar etkin rol oynadığı bir dönemdeyiz. Yapay zekâ teknolojik dönüşüm trendlerine öncülük ederken, iklim değişikliği ve son dönemde varlığını daha fazla hissettiren jeopolitik gelişmeler, dünyamızı dönüştürüyor. İşletmelerin bu dönüşümü kapsamlı ama bir o kadar da sorunsuz gerçekleştirmesi her geçen gün daha önem kazanıyor.
Dijital Çağda Eğitimde Kırılmalar
Dijital Çağda Eğitimde Kırılmalar
Eğitimde fırsat eşitsizliği, gençlerin zihin sağlığı sorunları ve teknolojinin getirdiği yeni sınamalar, göz ardı edilemeyecek kadar belirgin.
Futbol Ekonomisinde Yeni Gündem: Transferlerin Vergi Maliyeti
Futbol Ekonomisinde Yeni Gündem: Transferlerin Vergi Maliyeti
Gelir vergisi stopajları üzerinden gerçekleşen şartlı vergi iade müessesesi yüksek sporcu ücreti ödeyen kulüpler için avantaj sağlayabilir.
Durgunlukta Şirketlerin En Sessiz Katili: Atalet
Durgunlukta Şirketlerin En Sessiz Katili: Atalet
Kriz dönemlerinde ortaya çıkan fırsatları değerlendirmeyen ya da ekonomilerdeki dönüşüme ayak uyduramayan şirketleri “serbest düşüş” tehlikesi bekliyor.
Otomotivde Motor-Platform İş Birlikleri Hızlanıyor
Otomotivde Motor-Platform İş Birlikleri Hızlanıyor
Sektörde ortak platform kullanımı üreticiler için zaman ve maliyet tasarrufu sağlarken tüketiciler için de ikinci el değerinin korunması ve daha makul servis ücretleri gibi avantajlar sağlıyor.
Carey’den Trump’a: Amerikan İktisadi Milliyetçiliğinin Serencamı
Carey’den Trump’a: Amerikan İktisadi Milliyetçiliğinin Serencamı
Henry Carey’nin İngiltere karşısında geliştirdiği korumacı tarife politikaları günümüzde Donald Trump’ın Çin’e karşı başlattığı ticaret savaşlarıyla devam ediyor.
Otomotivde Yeni Dünyanın Keşfi
Otomotivde Yeni Dünyanın Keşfi
ABD’nin ticaret politikasının neden olduğu çalkantı göz önüne alındığında, otomobil üreticileri yeni stratejilere ihtiyaç duyarken “henüz tepki vermeyen” bir “bekle ve gör” yaklaşımını tercih ediyor.
Burning Man Festivali Hayatta Kalmak İçin Felsefesinden Vazgeçmek Zorunda
Burning Man Festivali Hayatta Kalmak İçin Felsefesinden Vazgeçmek Zorunda
Festivalin milyarder hayranları, 100’den fazla yan etkinliği ve kült bir takipçi kitlesi var. Peki, festivalin organizatörleri neden ayakta kalmakta zorlanıyor?