Almanya’nın otomobilin geçmişine baktığımızda, 1885’te dünyaya ilk başarılı içten yanmalı motorlu otomobilini kazandıran bir markayı görebiliyoruz. O, bir otomobildi ama çok farklıydı, uzun tel tekerlekleri olan ve bir dümenle yönlendirilen bir üç tekerlekli bisikletti. Ancak on yıldan biraz fazla bir sürede konsept, hâlâ şık ve tanıdık görünen bir tasarıma dönüştü. Almanya’nın otomotiv endüstrisi adımları böyle atıldı.
At üstünde seyahatten elektrikli motora giden yolda Stuttgart’ın önemli bir yeri var. 1834’te otomobil tarihinin öncüsü, dünyayı altüst edecek buluşunu burada yarattı.
Otomobilin icadı, 1880’ler olarak kabul edilir. 1886’da, Mannheim’dan bir mucit, üç tekerlekli motorlu arabası için patent başvurusunda bulundu. Sonrasında dünyanın ilk dört tekerlekli motorlu arabasını geliştirdiler. Başlangıçta birbirleri hakkında hiçbir şey bilmeseler ve hiç tanışmasalar da dünya tarihinin en önemli icatlarından birini neredeyse aynı anda yaptılar.1926’da birleşerek, otomobilin iki babası başarıları tek bir şirkette bir araya getirildi. Bu miras sayesinde, Almanya’nın önemli sanayi merkezlerinden biri olan Stuttgart, bugün hala Almanya’nın en önemli otomotiv üretim merkezlerinden biri konumunda.
Almanya’nın sanayi üretimi, otomobil üretimindeki düşüş nedeniyle Aralık ayında beklenenden daha kötü bir şekilde yüzde 2,4 düşmüştü. Yüksek enerji fiyatları, Çin’den gelen zayıf talep ve iş gücü kesintileriyle karşı karşıya kalan otomotiv endüstrisi, 2024 yılı için üretimdeki yüzde 4,5’lik genel düşüşe etki etmişti. ABD, Almanya’nın mal ihracatının başlıca hedefi olduğundan, sanayi sektörü önerilen ABD tarifelerinin etkilerinden dolayı daha da yavaşlama yaşayabilir tartışmaları halen birçok sektör gibi otomotiv endüstrisinde de gündemde yer alıyor. Otomobil üretimi açısından Almanya, 2024 yılında 4,07 milyon otomobil üreterek Avrupa’nın lider üretim merkezi olurken, yeni otomobil tescilinde ise Almanya, 2024 yılında Avrupa’daki tüm tescillerin 2,8 milyonunu veya yüzde 22’sini oluşturarak yeni binek araç tescillerinde bir numara oldu.
2025’de durum
Almanya’nın yeni otomobil pazarı, Ağustos ayında üst üste ikinci kez büyüme kaydetti. Elektrikli araçlar bu olumlu ivmeyi desteklerken, 207 bin 229 adet yeni otomobilin teslim edilmesiyle, Almanya’nın yeni otomobil pazarının Ağustos ayında yıllık bazda yüzde 5 büyüdüğünü gördük. Temmuz ayındaki yüzde 11,1’lik toparlanmanın ardından gelen büyüme ve özellikle elektrikli araçlar için artan ivme bize yeni bir çıkışı vurguluyor. Ağustos ayındaki artış 2025 Mayıs ayında kaydedilen yüzde 1,2’lik artış sonrasında 2025’te şimdiye kadarki üçüncü pozitif ay olurken, Ocak, Şubat, Mart ve Nisan aylarında tek haneli düşüşler görüldü. Haziran ayında ise tescillerde yüzde 13,8 düşüş yaşanmıştı.
Değişim Ar-Ge ve yeni yatırımları da dönüştürüyor
Alman otomotiv üreticisi, araçların ve inovasyonun piyasaya sürülmesini hızlandırırken verimliliği de artıracak yapay zeka teknolojisine güvenerek, 2030 yılına kadar yapay zeka yeteneklerini genişletmek için 1 milyar euro kadar yatırım yapacak. Alman otomobil grubu S yaptığı açıklamada, yapay zeka destekli araç geliştirme, endüstriyel uygulamalar ve yüksek performanslı bilgi teknolojisi altyapısının genişletilmesine odaklanacağını söyledi. Yapay zeka, araç geliştirmeden üretime kadar tüm değer zincirinde daha yüksek hız, kalite ve rekabet gücünün anahtarı olarak belirlendi.
Şirket, yapay zekayı tüm otomotiv faaliyetlerine entegre ederek, verimlilik kazanımları ve maliyetten kaçınma fırsatları sayesinde 2035 yılına kadar 4 milyar Euro seviyesinde tasarruf sağlayabilmeyi de hedefliyor.
Yazılım daha da önemli hale geliyor, araç dizaynından yazılıma artan trend
Yazılım konusunda Alman otomobil şirketleri teknoloji devlerine karşı güçlerini birleştiriyor. 2025 Otomotiv Elektroniği Kongresi’nde, büyük otomobil üreticileri açık kaynaklı yazılımların ortak geliştirilmesi için bir mutabakat anlaşması imzaladı. Bu anlaşma, teknoloji şirketlerinin pazara giriş girişimlerine karşı bir önlem niteliğinde iken, veri işleme, modern araçların vazgeçilmez bir parçası haline geldi. Artan karmaşıklık ve sistemlere bağımlılıkla birlikte yazılım giderek daha fazla önem kazanıyor. Uzun zamandır, önde gelen Alman otomobil üreticileri de yenilikçi gelişmeleri hızlandırmak ve bu alanda iş birliği yapmak için adım atarken proje, internet devi şirketinin de sisteme dahil olmak istemesi ve önde gelen araç üreticileriyle iş birliği yapmasıyla önem kazanıyor.
29. Uluslararası Otomot i v Elektroniği Kongresi’nde toplam 11 tanınmış otomobil üreticisi ve tedarikçisi, gelecek nesil araçlar için açık yazılım geliştirme ve uygulama konusundaki istekliliklerini beyan ettikleri bir niyet metni imzaladı. Alman Otomotiv Sanayii Derneği, bu adımı açık ve iş birliğine dayalı bir ekosistemin temeli olarak tanımlarken, esasında amaçlanan, bu şekilde yazılım geliştirmenin hızını, verimliliğini ve güvenliğini artırmak.
Otonom sürüşe doğru
Ülkeler otonom sürüş için bir platformun seri geliştirilmesini sağlayacak bir yazılım kapsamı üzerine çalışmalarını yoğunlaştırırken, yazılım kapsamının, ayrıntılı olarak uyarlanması veya desteklenmesi gerekecek ve seri geliştirme için endüstrinin kullanımına sunulması tüm ülke otomotiv sektörü için üreticiler ve tedarikçiler temel bileşenler ortaklaşa korunarak, farklılaşan işlevlere odaklanabilmeleri hedef olacak. Bu, temel farklılıklar üzerinde çalışmak için kaynak sağlayan ülkeler, uzun vade de otomotiv ekosistemini de şekillendirerek ülkelerini daha yüksek seviyeye çıkaracaklar.
İstihdamın kaynağı, otomotiv endüstrisi
Özellikle Çin elektrikli araç fırtınası tüm Avrupa ülkelerini etkilerken, yapılan çalışma, tehlikenin ne kadar büyük olduğunu açıkça ortaya koyuyor. Çalışmaya göre, mevcut elektrikli araç trendi devam ederse, 2035 yılına kadar Almanya’da 2019’a kıyasla yaklaşık 186 bin daha az otomobil üreticisi iş imkanı olacak. 2019 ile 2023 yılları arasında sektör yaklaşık 46 bin iş kaybetti ve 2035 yılına kadar 140 bin kişinin daha işsiz kalması muhtemel olarak görülüyor.
Alman sanayisinin istihdam rakamlarındaki istikrarlı düşüş devam ediyor ve ülkenin değerli otomotiv endüstrisi bu düşüşte başı çekiyor. Son bir yıl içinde otomotiv endüstrisinde yaklaşık 51 bin 500 iş kaybı kaydetti; bu, sektörün toplam iş gücünün yüzde 6,7’sine denk geliyor. Bu, aynı dönemde kaybedilen 114 bin endüstriyel işin neredeyse yarısını oluşturuyor. 2019 yılından bu yana, Almanya’da yaklaşık 112 bin otomotiv üretimi işi kaybedildi; bunların neredeyse yarısı son 12 ayda gerçekleşti.
Münih IAA 25 sonrası Almanya otomotiv sektörü
Alman otomobil üreticileri model serilerini tamamen elektrikli hale getirmenin gerekliliğine inanarak elektrikli spor otomobillerden, güçlü elektrikli araç modellerine satışlar ile Almanya’daki uzun vadeli eğilim açıkça elektrikli olarak gözüküyor. Değişim anahtarı olan elektrikli araçlar, yazılım ve otonom üçlüsünün ekosistemini gören Alman otomotiv endüstrisi bu alanda ki gelişimi tekrar yakalayacak gibi gözüküyor.