Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

İş Dünyası

Mavi Milyar Dolarlık Şirket Olma Yolunda
Yılda 1,3 milyon yeni müşteri kazanarak büyüyen Mavi, Kuzey Amerika operasyonunun da desteği ile milyar dolarlık şirket olmanın eşiğinde
  • 22 Mart 2024 09:51
  • Sinan Koparan
Mavi Milyar Dolarlık Şirket Olma Yolunda

Türkiye’nin tekstil ve perakende tarafında çıkardığı sayılı güçlü markalardan biri olan Mavi, hızlı büyüme trendini sürdürüyor. 2023 yılında bir önceki yıla göre yüzde 12 artışla toplam 14 milyon jean satan marka, geçen yıl 53 milyon ürün sattı. Üstelik marka her gün 3 bin 500 yeni müşteri kazanarak bir yılda 1,3 milyon yeni müşteriye ulaşmanın tadını çıkardı. Elbette bu satış grafiği, yüzde 70’i halka açık olan markanın bilançosuna da yansıyor. Mavi, 2023 yılında konsolide gelirlerini enflasyon muhasebesine göre yüzde 25, TMS 29 düzeltmeleri öncesi verilerine göre yüzde 91 oranında artışla 26 milyar 293 milyon TL’ye taşıdı.


800 milyon doların üzerinde cirosu bulunan Mavi, başlattığı “Next” dönemi ile milyar dolarlık şirket olma yolunda ilerliyor. Şirket, yeni yatırımlarla yurt içindeki pazar payını genişletirken yurt dışında, özellikle Kuzey Amerika pazarındaki varlığını güçlendirerek bu hedefe ulaşmayı planlıyor. Dünyada 37 ülkede 471 mağaza ve yaklaşık 3 bin 500 satış noktasına ulaşan şirketin gelirlerinin yüzde 68’i perakende, yüzde 22’si toptan satış ve yüzde 10’u e-ticaretten geldi.


Hızla büyüyen marka, jean ve diğer ürünler için kullandığı tekstil ürünlerinin neredeyse tamamını yerli üreticilerden tedarik ederek sektör için de önemli bir rol oynuyor. Marka, t-shirt, mont, bere, çorap gibi diğer tüm ürün kategorilerinde yüzde 86 yerel tedarik oranına sahip. Jean kumaşları ise yüzde 100 Türk üreticilerden sağlanıyor. Mavi CEO’su Cüneyt Yavuz, “Türkiye’nin üretim gücü ve kalitesine güvenimiz sonsuz. Tedarikçimizle birlikte, sadece Mavi’nin geleceğine değil, aslında Türkiye’ye yatırım yapıyoruz” diyor.


Ancak Mavi’nin güçlü büyümesinde önemli rol oynayan Türk tekstil sektörü, zor günler geçiriyor. Artan enerji ve işçilik maliyetlerini fiyata yansıtan tekstil üreticileri, uzak doğulu üreticiler karşısında rekabet güçlerini kaybediyor. Cüneyt Yavuz, “Biz perakendeciyiz ama diğer taraftan bu üretim bandına bağlıyız. Buradaki sıkıntıları takip ediyoruz. Her şeyden önce bir üreticiye sipariş veriyorsak onun ayakta kalması lazım. Bu üretici ağı bizim için çok değerli. Ama elbette tek başına Mavi o üreticiye yetmez” diyor.


Hal böyle olunca pek çok tekstilci soluğu işçiliğin ucuz olduğu Mısır gibi ülkelerde alıyor. Tekstil sektöründe yaşanan bu yaprak dökümü içinse ekonomi yönetiminin elindeki enstrümanlar mevcut durumda oldukça sınırlı. “Benim gördüğüm kadarıyla izlenecek politika daha çok Eximbank kredileri ile devam edecek. Kur tarafında hükümet biraz daha temkinli. İşçilik Mısır’da 150 dolara geliyor. Türkiye’de ise bu 1000 dolar civarında. Ekonomi yönetimi aradaki farkı kurla kapatayım derse enflasyon sarmalından çıkamayacağız. Benim tahminim bu konuyu kurla değil desteklerle çözecekler” diyor Cüneyt Yavuz.


Diğer taraftan marka kötü senaryoya da kendini hazırlıyor. Yurt dışındaki ürünler için de yerli üretim hammadde kullanan Mavi, rekabet gücünü kaybetmemek için hammadde tedarikinin bir kısmını yurt dışına kaydırabilir. Cüneyt Yavuz, “Olası bir risk durumunda alarm planına geçeriz; Peru’da t-shirt üret, Mısır’da denim üret diyebiliriz. 800 milyon dolar ciro yapan büyük bir işimiz var. Risk oluşursa üstesinden geliriz” diyor.


EDITÖRÜN NOTU: Yılda 53 milyon ürün satan Mavi arkasındaki güçlü tekstil ekosistemi ile dünyada ve küresel pazarlarda büyüyor. Büyümenin devamı içinse tedarik zincirinde bir kırılma yaşamaması gerekiyor.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Büyük Balık, Küçük Balığı Yer
Büyük Balık, Küçük Balığı Yer
Dünyanın her yerinde artık para pahalı. Nakdi bol olanlar satın alacak şirket bakarken nakdi az olanları zor günler bekliyor.
Faiz Kararı Sonrasında Ne Olacak?
Faiz Kararı Sonrasında Ne Olacak?
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
ABD Savunma Sanayi Çin Karşısında Rekabet Gücü Kaybediyor
ABD Savunma Sanayi Çin Karşısında Rekabet Gücü Kaybediyor
CSIS Raporu Çin’in savunma endüstrisi giderek artan etkinliği karşısında ABD’nin neler yapabileceğini ortaya koyuyor
ABD’de TikTok Savaşı
ABD’de TikTok Savaşı
Kişisel veri gizliliği savunucularına göre Facebook, X, Instagram ve diğer platformların daha sıkı veri düzenlemelerine ihtiyacı var
Yapay Zeka Köleniz mi, Eşitiniz mi Olacak ?
Yapay Zeka Köleniz mi, Eşitiniz mi Olacak ?
Gelişmiş ülkeler yapay zekanın hukuki sınırlarını belirlemek için çalışmalara başladı. Ancak yapay zekanın hukuki statüsüne ilişkin yanıtı bulmak çok kolay görünmüyor. Gerçek kişi mi, tüzel kişi mi, elektronik kişi mi, serf mi, köle mi ya da şu an öngöremediğimiz başka bir şey mi olacak?
Yayıncılıkta Korsanın Hakimiyeti Artıyor
Yayıncılıkta Korsanın Hakimiyeti Artıyor
Yeni ceza kanunu tartışmaları sürerken, şifreli veya şifresiz yayın yapan kuruluşların bu yayınlarını illegal bir şekilde kullanan ve kullandıranların cezalandırılmasına dair tartışmalar, Türkiye Süper Ligi'nin yayın ihalesi süreci de göz önüne alındığında son dönemde artmış durumda. Yapılan değişiklikler bu alanda yeni bir hüküm getirmese de Bloomberg Businessweek Türkiye olarak kaçak yayın ve IP TV kullanımının küresel ve Türkiye’de hangi boyuta ulaştığını, nasıl erişim sağlandığını, neden tercih edildiğini, cezai yaptırımlarının neler olduğunu, resmi yayıncıların maddi zararının ne olduğunu ele aldık.
1 Milyon Liralık Kazağın Hikayesi
1 Milyon Liralık Kazağın Hikayesi
Moda evi Loro Piana’ya 30 yıldır dünyanın en iyi yününü sağlamak, Peru And Dağları’nın yerli halkına neredeyse hiçbir fayda sağlamadı.
Çikolatanın Tadı Kaçtı
Çikolatanın Tadı Kaçtı
İklim krizinin de etkisiyle kakao çekirdeği arzında yaşanan sorun çikolatanın fiyatını rekor seviyelere getirdi. Kakao yağı fiyatının kısa sürede 3 kat artması nedeniyle mutluluk veren besinler listesinin üst sırasında yer alan çikolatanın fiyatının bu yıl yüksek kalması bekleniyor.
Dünyada Değişen Aile Büyüklüğünün Etkisinde Tüketici Davranışı ve Otomotiv
Dünyada Değişen Aile Büyüklüğünün Etkisinde Tüketici Davranışı ve Otomotiv
Dünyada doğum oranlarının azalmasıyla birlikte aile yapıları küçülüyor. Genç nesilde de alım gücü düşüyor. Bu yeni döneme uygun üretim modelleri ve ürünler geliştirmek eskisinden çok daha önemli hale geliyor
Sanatta Enflasyon Etkisi
Sanatta Enflasyon Etkisi
Enflasyon ve siyasi istikrarsızlık ortamı sanat piyasasını da etkiledi. Yüksek değerli satışlar geçen yıl büyümeye en az katkıyı yaparken, sanat pazarında satışlar yüzde 4 düşüşle 65 milyar dolara geriledi. Ekonomik belirsizlik sanatta trendleri belirlerken, artan kredi maliyetleri koleksiyonerlerin satın alma tercihlerini değiştirdi. Brexit sonrası Londra’da birçok galeri kapanırken, Orta Doğu ise son dönemin yıldız pazarlarından…
Yapay Zeka Destekli Şirketlerin Peşinde
Yapay Zeka Destekli Şirketlerin Peşinde
Yatırım yaptığı şirketleri yurt dışına taşıyarak büyüten Revo Capital üçüncü fonunda belirlediği alanların yanı sıra özellikle yapay zeka alanında öne çıkan şirketlere yatırım yapacak
Anne Olmanın Cezası Var mı?
Anne Olmanın Cezası Var mı?
Anne olmanın, çocuk doğurmanın, birine hayat vermenin cezası olur mu? Anne olan kadın için ne yazık ki olur, hem de dünya üzerinde hangi ülkede olursa olsun. Üstelik kadının yaşadığı ülke ne kadar zengin ve gelişmişse, o kadar fazla olur!
Seçkinlerin Yemeğinin Hesabını Başkaları Öder
Seçkinlerin Yemeğinin Hesabını Başkaları Öder
Yanlış kararların hesabı büyük olur ve mutlaka ödenir, ancak maalesef masumlar ödemek zorunda kalır
Doların Süper Güç Konumu Risk Altında
Doların Süper Güç Konumu Risk Altında
“Kağıttan Askerler” kitabına göre, ABD’nin yaptırımları agresif bir şekilde kullanması ve Washington’da doruğa ulaşan partizanlık, yabancıların ABD para birimine olan inancını sarsıyor.
Merkez Bankası “Rest” Dedi
Merkez Bankası “Rest” Dedi
Merkez Bankası inatçı iç talep, artan kur, rezerv erimesi ve kontrol için atılmak zorunda kalınan adımlar nedeniyle yitirme riski gördüğü kredibiliteyi yeniden inşa için faiz artırımına gitti. Sıkılaşma için dilediğinde kullanabileceği 3 puanlık marj yaratan, gerekirse daha fazla sıkılık mesajını da veren TCMB, piyasaya “rest” çekti.