Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Ekonomi

Tüketici Davranışlarında Farklı Ekonomik Bakış: Üçüncü Çağ
Geçmişte, emeklilikten sonra yıllık harcamalar düşerken, artık harcamalar 75 yaş ve sonrasına kadar devam ediyor. Artık üreticiler, şirketler iki paralel bakış oluşturmaya çalışıyor
  • 18 Mart 2024 11:53
  • Koray Öztopçu
Tüketici Davranışlarında Farklı Ekonomik Bakış: Üçüncü Çağ

Dünya nüfusu hızla yaşlanıyor ve birçok insan ilerleyen yaşlarda da sağlıklı yaşıyor. Artık 50’li ve 60’lı yaşlardaki tüketicilerin nüfusu artarken, gelişen teknoloji, sağlık ve beslenme imkanlarıyla bildiğimiz emeklilik ve tüketim alışkanlıkları, emeklilik yaşının ilerlemesi ile değişiyor.


Ortalama yaşam süresi uzuyor


Bugün dünya genelinde 1,6 milyar insan 50 yaşın üzerinde ve 2050 yılına kadar bu sayının ikiye katlanması bekleniyor.


Geçmişte bir zamanlar 100 yaşına ulaşan insanlar haber değeri taşırken, sadece yüz yıl önce ortalama yaşam süresi 50 yıl iken, bu rakam İkinci Dünya Savaşı’nın sonunda 60-65 yıla, 1980 sonrası ise 70-75 yıla ulaştı. Bugün bu rakam neredeyse 80 yılı geçerken, tıp alanındaki gelişmeler, 2000 yılından sonra doğan çocukların 100 yaşına kadar yaşamasını sağlayacak gibi gözüküyor.


Üçüncü Çağ


Üçüncü çağ, çok aşamalı bir yaşam kavramını ve eski üç aşamalı kariyer modelinin (eğitim, çalışma, emeklilik) yeniden yapılandırılması gerektiğini ortaya koyuyor.


Dünyanın birçok ülkesinde geçmişte yaşlılık, emeklilik insan yaşamı açısından bitmeyi ve gerilemeyi ifade ederken, artık bu önyargılar kayboluyor. Bu durum şirketlerin ve yatırımcıların da oluşan hayatın üçüncü çağ ekonomisini artan nüfusla mercek altına almalarına imkân sağlıyor.


Hayatın yaşam aşamaları değişiyor


Hayatın yaşam aşamaları, üreticilerin tüketici davranışlarını ölçümleme açısından çok önem arz ediyor. Daha önce üç aşamadan oluşan bir insanın yaşam, ilerleyen yaşam süresiyle beş aşama olarak tanımlanmaya başladı. Başlangıç diye adlandırdığımız, okula, üniversiteye ve işe başlama; Büyüme aşaması; ile kariyer, aile ve topluluk oluşturma evresine; yeni oluşan “yeniden doğuş” diye adlandırdığımız aşama ve sağlık ihtiyaçlarının arttığı ancak ekstra yılların olduğu “bonus yıllar” aşaması da eklenmiş durumda. Aşama, küresel yaşlanma olgusunu temsil ediyor. Birçok Avrupa ülkesinde şirketler, özellikle sağlık, iş hayatından emekliliğe geçiş ve burada oluşan yeni tüketici beklentilerine odaklanıyor. Daha önceki tüketici davranış bakışları, klasik bir bakışa sahip ve artık bir geçerliliği yok; öğrenmek, kazanmak, emekli olmaya odaklılık kayboluyor. Artık 65 yaş da emeklilik yaşı olarak öngörülmüyor.


Değişen olgu yaşla değil, aşamayla ilgili; artık yeni dönemde sağlıklı olanlar 70’li veya 80’li yaşlarına kadar çalışmak ve üretmek istiyor. Yaşam koşulları da zorlarken, pek çok insan hayatının ilerleyen dönemlerinde çalışabiliyor, çalışmak istiyor ve açıkçası paraya da ihtiyaç duyuyor.


İşgücünde yaş çeşitliliği ve yeni oluşan Üçüncü Çağ ekonomisi


Birçok şirket hayatlarının bir sonraki bölümüne hem sosyal hem de ekonomik etki yaratacak yenilikler oluşturmaya odaklanan deneyimli profesyonelleri bir araya getirmeye önem veriyor.


Bu Üçüncü Çağda büyüme önemli görülüyor. 1950’de dünyamızda 65 yaş üstü yalnızca 125 milyon insan varken ve 2000 yılında 424 milyon insan oldu. 2075 yılına kadar 65 yaş üstü insan sayısının 2 milyar kadar olması bekleniyor.


Dünya çapında 22 trilyon dolar değerinde uzun ömürlü bir ekonomi oluşurken, müşterilerinin yaşlandığını fark eden ve ürünlerini buna göre tasarlayıp piyasaya süren şirketler bulunuyor. Bu yaklaşım, oluşan değer yeni kuşak ekonomilerini takip eden genç yatırımcıları da çekiyor.


Çoğunlukla yeni kuşaklara hizmet eden ürünler konusunda fikirleri olan genç şirketlere sahip genç yenilikçileri hedef alırken, ancak risk sermayesi ekosistemindeki para ve yetenek, gelişen uzun ömürlü ekonomide büyük bir fırsatı fark eden şirketlerde bu alana yatırım yapıyor. Pandemi çalışma ekonomisinde fazlasıyla etki yaratırken, evden çalışmanın artması ve yarı zamanlı çalışmanın daha fazla kabul edilmesi konusunda önemli ölçüde hızlandırıcı oldu. Esneklik çeşitliliğe yardımcı olurken, birçok şirket de yaşlı çalışanların işyerine bir düzeyde duygusal zekâ kattığının farkına vararak giderek daha fazla ücretli geri dönüş programları sunmaya başladılar. Yeniden giriş programları gibi daha fazla deneyime sahip kişilere staj imkânı sunulmaya başlandı.


3. Çağ ile tüketici beklentileri değişiyor


İnsanlık tarihinde ilk kez dünya orta yaşlı hale geliyor. Gezegendeki insanların yüzde 49’u, doğum oranlarının nüfusu koruyamayacak kadar düşük olduğu ülkelerde yaşıyor. Daha uzun ve sağlıklı yaşıyoruz, daha genç hissediyoruz ve daha uzun süre tüketiyoruz. Geçmişte, emeklilikten sonra yıllık harcamalar düşerken, artık harcamalar 75 yaş ve sonrasına kadar devam ediyor. Artık üreticiler, şirketler iki paralel bakış oluşturmaya çalışıyor. Beklentiler Üçüncü Çağ pazarının dünyadaki tüketici harcamaları büyümesinin en büyük motoru olacağı yönünde... Yüzde 33 büyüyecek ve kişi başına tüketimde ise yüzde 25 artış yaratacak olan Üçüncü Çağ pazarı Avrupa’da, 2030 yılına kadar tüketici harcamalarındaki tüm büyümenin yüzde 60’ını oluşturacak.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Arjantin’in Enflasyonla Savaşı Bu Kez Bitecek mi?
Arjantin’in Enflasyonla Savaşı Bu Kez Bitecek mi?
Javier Milei’nin enflasyonla mücadelede izlediği farklı stratejisi yarı yolda kalabilir
Şirketinizin Hikâyesi Ne?
Şirketinizin Hikâyesi Ne?
İletişimde samimiyet ve özgünlük her zaman kazandırır
Günlük İşçinin Günlüğü
Günlük İşçinin Günlüğü
Artan işsizlik ve göç, amele pazarlarında iş arayanların sayısını arttırıyor. Ancak kayıt dışı ekonomiyi büyüten ve sosyal güvence olmadan çalışan kişi sayısını artıran günübirlik işler, çalışanların geleceğini riske atarken devletin vergi kaybına uğramasına neden oluyor.
İskontoyu Kim İstiyor?
İskontoyu Kim İstiyor?
Borsamızda eşit dağıtım varsa ve düşük fiyatlandırma olgusu ile halka arzlara rekor talep her halükarda geliyorsa; iskontolar kurumsal yatırımcının talep ettiği kadar yüksek olmamalı.
Birkaç Cümle Yetebilir…
Birkaç Cümle Yetebilir…
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı...
Merkez Bankalarının Altına İlgisi Artıyor
Merkez Bankalarının Altına İlgisi Artıyor
2020 pandemi yılı ve 2022 Rusya- Ukrayna savaşının başlangıç yılı altın rezervi için yeni bir milat başlattı. Merkez bankalarının son sekiz aydır devam eden kuvvetli altın alımlarına bakılırsa, bu döngü 2024 yılında da devam edecek
Kara Kıta Geleceğini Seçiyor
Kara Kıta Geleceğini Seçiyor
Dünyanın en genç nüfus ortalamasına sahip Afrika, bu yıl büyük bir demokrasi sınavından geçiyor. Afrika ülkelerinde yapılacak olan seçimlerden ortaya çıkacak sonuç kıtanın kaderinin yeniden şekillenmesi için büyük önem arz ediyor
Microsoft Dijital Çin Seddi'nin Tuğlalarını Döşüyor
Microsoft Dijital Çin Seddi'nin Tuğlalarını Döşüyor
Şirketin arama motoru, Google ve Facebook’un yıllar önce terk ettiği bir pazar olan Çin’de iyi iş yapıyor
Apple’ın Elektrikli Araç Çıkmazı
Apple’ın Elektrikli Araç Çıkmazı
Tim Cook, Tesla’yı satın alma planlarını, geçtiğimiz 10 yılda bir hurdalık dolduracak kadar otonom sürüş tasarımı üzerinde çalışmaya başlamadan önce durdurmuştu. Hikayenin iç yüzü, kararsızlık üzerine üniversitelerde okutulabilecek bir vaka niteliğinde
Airbus Boeing Krizini Fırsata Çevirebilecek mi?
Airbus Boeing Krizini Fırsata Çevirebilecek mi?
Avrupalı havacılık devi, rakibi Boeing’in 737 Max yolcu uçağındaki kalite sorunları nedeniyle zor durumda kalması üzerine, önümüzdeki on yıllar boyunca sektöre hâkim olmak amacıyla tamamen yeni bir uçak planlamaya başladı
Wall Street’in En Meşhur İşlemlerinden Biri Geri Dönüyor
Wall Street’in En Meşhur İşlemlerinden Biri Geri Dönüyor
Hisse senetlerinde sakin bir seyre yönelik devasa miktarlarda opsiyon satan ETF’lere milyarlarca dolar akıyor
Kod Yazma İşini de Yapay Zekaya mı Bırakacağız?
Kod Yazma İşini de Yapay Zekaya mı Bırakacağız?
Yapay zekanın yetenekleri karşısında hemen hemen her meslek ve kazanılan beceriler risk altında. Nvidia CEO’sunun artık kodlama öğrenmeye gerek kalmadığını söylemesi, kazanılan mesleki yetenekleri yeniden sorgulatırken, işler için gereken becerilerin 2030’a kadar yüzde 65 oranında değişmesi bekleniyor. Milyonlarca çalışan kariyerlerinin ortasında şirket değişimi yerine meslek değişikliğine yönelmek zorunda kalabilir. Beceri ve yaratıcılık ise insan-teknoloji yarışında belirleyici olacak.
Vergiyi İkiye Katlayan İstisnalara Dokunma Zamanı
Vergiyi İkiye Katlayan İstisnalara Dokunma Zamanı
Bakan Şimşek’in çalışma yapıldığını belirttiği vergide muafiyet ve istisnalarla vazgeçilecek gelir bu yıl 2,2 trilyon lira. Bu 1,2 trilyon liralık vergi gelir hedefinin neredeyse iki katı. Bu tutarın 2026’da 3 trilyon lirayı geçeceği hesaplanıyor. Uzmanlar özellikle gayrimenkul değer artışı ve elde tutma süresiyle ilgili tanınan gelir vergisi ve KDV muafiyetlerinin kalkması halinde önemli kaynak yaratılabileceği görüşünde
Piyasaların Gözü Gevşemenin Zamanlamasında
Piyasaların Gözü Gevşemenin Zamanlamasında
Küresel ekonomilerde sıkılaşma döngüsü yerini faiz indirimlerine bırakmaya hazırlanıyor. Sıkı politikaların uygulandığı dönemde rekorlar kıran piyasalar ise, erken gelecek bir gevşemenin enflasyonu yeniden yükselişe geçirmesinden korkuyor.
Borsada Yatırımcı Çok, Çalışan Yok
Borsada Yatırımcı Çok, Çalışan Yok
Borsada son yıllarda yaşanan sert yükseliş yatırımcı sayısını 8 milyona taşıdı. Ancak sektördeki çalışan sayısı hemen hemen aynı kaldı. Kurumlar nitelikli eleman bulmakta zorlanırken, gençler tercihlerini sektörde çalışmak yerine yatırım yapmaktan yana kullanıyor.
Banka Rallisi Temettü Verimini Normalleştirdi
Banka Rallisi Temettü Verimini Normalleştirdi
Bankalar bu yıl da geçen yıl olduğu gibi kârlarının yüzde 15’ini temettü olarak dağıtabiliyor. Ancak kâr artışının hisse fiyatı artışının gerisinde kalmasıyla, geçen yılki temettü verimleri bu yıl yakalanamayacak