Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Ekonomi

Satın Almada Renklerin Rolü ve Otomotiv
Tüketiciler, belirli bir aracı satın alma konusundaki nihai kararlarını başka müşterilerin tepkisine veya renk hakkındaki algısına göre veriyor.
  • 9 Nisan 2024 14:03
  • Koray Öztopçu
Satın Almada Renklerin Rolü ve Otomotiv

Araştırmalara göre tüketiciler bir mağazaya girdikten sonra 90 saniye içinde bir ürün hakkında karar verirken veya izlenimlerin yüzde 62 ila yüzde 90’ı renk üzerine oluşuyor. Diğer taraftan da renkli basılan reklamlar siyah beyaz basılan reklamlara göre yüzde 42’ye kadar daha fazla okunuyor. Renkler, insanlarda duyguları kelimelerden veya resimlerden daha ince bir şekilde uyandırırken, bu da onları ticari pazarlamanın önemli bir parçası haline getiriyor. Renk, tüketicilerin herhangi bir metin veya görseli işlemeden önce fark edeceği ilk şey olduğundan ambalaj ve reklamın en önemli unsurudur.


Ürün tasarlarken renkleri birleştirmek, aynı rengin çok fazla kullanılması tüketiciyi uzaklaştırırken, araştırmalar tüketicilerin yüzde 52’sinin üründe renk estetiğini beğenmediği takdirde o ürünü satın alma davranışından uzaklaştığını gösteriyor.


Ürünlerde ve reklamlarda renklerin kullanımı


Mağazalarda ve afişlerde, bir satışı belirtmek için kırmızı renk ağırlıklı kullanılır. Tüketiciler davranış olarak kırmızıyı gördüğümüzde daha hızlı harekete geçer. Araştırmalar, kırmızı görmenin kalp atış hızımızı artırdığını, bunun da kan basıncınızı ve metabolizmanızı yükselttiğini göstermiştir. Yeşil renkler bizi doğaya bağlar ve rahatlatıcı duygular uyandırır. Lüks markaların logolarında ve mağazalarında bu renkleri kullanmasına neden olur.


Dünyada artık çoğu otomobil üreticisi, renklerin hemen hemen her tonunu kapsayan geniş bir renk yelpazesi sunmaya çalışıyor. Bununla birlikte, şu anda otomotiv üreticileri tarafından sunulan renklerin arttığı bir dönemde, bir arabanın rengi yüzeysel bir seçimden daha fazlasıdır; kişiliğin, kültürel etkilerin ve toplumsal eğilimlerin bir yansıması olduğunu söylemek yanlış olmaz. İster kırmızının tutkusu, ister mavinin güvenilirliği, ister siyahın gelişmişliği olsun, her renk bir hikaye anlatır ve genel otomotiv deneyimini şekillendirir.


Otomotiv endüstrisinde rengin evrimi


Otomotivde yapılan pahalı satın alma eylemi, tüketici tarafından statü ve kendini ifade etme anlamına geliyor. Son 75 yılda otomobilin türü, üstünün açılır kapanır olması, spor veya ticari araç olması ya da markası dışında, bireylerin satın alma davranışını etkileyen en önemli faktör otomobilin rengi oldu.


Otomobilin emekleme döneminde, yani 1890’lardan 1900’lerin başına kadar, otomobil üreticileri için renk önemli bir konu da değildi. Otomobil ilk gelişim aşamalarındaydı ve bir otomobile sahip olmanın yeniliği, bir araba almaya gücü yeten tüketici için yeterliydi, ayırt ediciydi. İlk arabalar boyasızdı; boyalıysa genellikle koyu gri veya en ucuzu olduğu için öncelikle siyahtı.


Otomobiller, 1910’da çoğunlukla koyu tonlarda olmak üzere kırmızı, yeşil, gri ve siyah gibi birkaç renk seçeneğiyle sunulurken, otomobilin rengi ortalama tüketici için pek bir önem taşımıyordu.


1908’den sonra üretilen otomobiller daha koyu tonlarda 4-5 çeşit farklı renge boyanırken, 1920’ler kişisel zevki yansıtan ilk renk kullanımına tanık oldu. Otomobillerin yollarda sıkça görülmesiyle birlikte üreticilerin, farklı renklerin de bulunduğu rekabetçi ve uygun fiyatlı otomobilleri piyasaya sürmeye başlamasıyla tüketiciler ilk kez arabalarını kişiselleştirme imkanına kavuştu. 1930’lar ve 1940’lar otomotiv tarzında çarpıcı bir değişime ve buna eşlik eden renklerin genişlemesine tanık olurken, Büyük Buhran’ın etkileri ile renklerin bolluğu biraz azaldı.


1940’ların ortalarında İkinci Dünya Savaşı ile yavaşlayan üretim, 1950’lerde, bol miktarda kromun yanı sıra mavi, kırmızı, yeşil ve altınla beraber beyaz ve siyahın birçok tonunda parlak renkler içermeye başladı. O dönemde iki tonlu boyama ile arabanın gövdesi ve tavanı farklı, alt tarafın bir kısmı gövdenin diğer kısmından farklı bir renge boyanıyordu. Modanın etkileri araba renklerinde de önemli rol oyarken, üreticiler, farklı akımlarla bir arabanın renklerini eşleştirme konusunda ilham aldılar ve 1950’lerdeki reklamlar genellikle bu otomotiv modası bağlantısına dayanmaya başladı.


1960’lar performansa olan ilginin artmasıyla güçlü araba çağına sahne oldu. Her otomobil üreticisi, mümkün olan en güçlü motorlara sahip otomobiller üretmeye çalıştı. 1980’li yıllar ise renk konusunda daha geleneksel bir yaklaşımın yükselişe geçtiği yıllardı; dönemin en çok tercih edilen renkleri siyah ve parlak kırmızıydı.


21. yüzyılda, en çok tercih edilen renk gümüştü. Bu tercihi etkileyen neden ise teknolojiye olan ilginin artmasıyla açıklanabilir. Ayrıca mavimsi tonlara sahip kırmızı renklerin yanı sıra metalik inci beyazına ve metalik siyah renklere de ilgi arttı. Geçmişte otomobillerde tek renk olan siyah, günümüzde özellikle de lüks modeller için en popüler 3. Renkten biri haline geldi.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Yapay Zekâya Karşı İşi En Güvende Olanlar Çiftçiler, İnşaatçılar Ve Temizlikçiler
Yapay Zekâya Karşı İşi En Güvende Olanlar Çiftçiler, İnşaatçılar Ve Temizlikçiler
Yapay zekânın giderek gelişmesi ve üretimde daha aktif hale gelmesiyle birlikte en fazla tartışılan konuların başında istihdama etkileri geliyor. Yapay zekânın istihdamı en olumsuz etkileyeceği alanın ofis işleri olması bekleniyor. İşsiz kalanların yeniden iş bulma süresi 10 aya ulaşabilir.
Dünyanın Enerjisi Yapay Zekâ, Kripto Para Ve Elektrikli Araçlara Gidiyor
Dünyanın Enerjisi Yapay Zekâ, Kripto Para Ve Elektrikli Araçlara Gidiyor
Günümüz dünyasında teknolojinin hızlı değişimi, enerjisi ihtiyacına yönelik tartışmaları güncel tutmaya devam ediyor. Teknolojinin enerjiye olan bağımlılığı diğer taraftan sürdürülebilirlik konusunu daha da önemli hale getirirken, artan talebi karşılamak için “yeşil dönüşüm” politikaları zarar görebilir.
Direnen Beyin
Direnen Beyin
“Her insanın hayatında kaçmakla direnmek arasında bir seçim yapmaya zorlandığı anlar vardır. Ben direniyorum.” Charles Bukowski
Mutluluk Para Getirir mi?
Mutluluk Para Getirir mi?
Fiziksel ve zihinsel esenliğe yatırım yapan şirketlerdeki mutlu çalışanlar çok daha verimli oluyor
Şirketiniz Reklam Dünyasının Yeni Normlarına Uyum Sağlıyor mu?
Şirketiniz Reklam Dünyasının Yeni Normlarına Uyum Sağlıyor mu?
Yapay zeka (AI) ve makine öğrenimi, kullanıcı davranışlarını anonimleştirilmiş veriler üzerinden analiz ederek, kişisel olmayan veri toplama yöntemleriyle kişiselleştirilmiş reklam deneyimleri sunuyor
Hasat Zamanı...
Hasat Zamanı...
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
Büyüt ya da Sat
Büyüt ya da Sat
Yerel seçimleri de geride bıraktık. Görünen o ki önümüzde seçimsiz dört, dört buçuk yıllık bir süre var. Bir seçim sürecini daha geride bırakırken; artık reel kesim için önüne bakma zamanının nihayet geldiğini söyleyebilirim.
Arı Popülasyonundaki Çöküş Durdurulamıyor
Arı Popülasyonundaki Çöküş Durdurulamıyor
Dünyada arı nüfusu günden güne azalıyor. Arı sayısındaki düşüş nedeniyle bitkilerdeki tozlaşmanın azalması besin olarak tüketilen bitkilerin dörtte üçünün risk altına girmesine neden oluyor.
ABD Ekonomisinde Tüm Simulasyonlar Borç Krizine İşaret Ediyor
ABD Ekonomisinde Tüm Simulasyonlar Borç Krizine İşaret Ediyor
Bloomberg, ABD’nin borç görünümüne ilişkin bir milyon öngörü simülasyonu gerçekleştirdi. Bunların yüzde 88’i borçlanmanın sürdürülemez bir patikada olduğunu gösteriyor.
Pasif Yatırım Dünyasının Yükselen Fon Yöneticileri
Pasif Yatırım Dünyasının Yükselen Fon Yöneticileri
Birkaç fon, para yönetimine aktif bir yaklaşımın, en azından bir süreliğine hâlâ piyasayı yenebileceğini gösteriyor
ABD'de Çip Endüstrisi Yapay Zekâ ile Canlanacak
ABD'de Çip Endüstrisi Yapay Zekâ ile Canlanacak
Eski Google mühendislerinin kurduğu MatX adlı yeni bir girişim, çip üreticilerine yönelik yeni bir heyecanı yansıtıyor.
Royal Bank of Canada’nın Yeşil Finansman Sancıları
Royal Bank of Canada’nın Yeşil Finansman Sancıları
Kanada’nın en büyük bankası Royal Bank of Canada’nın enerji finansmanında yaşadığı sıkıntılar, bankaların daha düşük karbonlu bir geleceğe geçişte üzerinde yürümeleri gereken ince çizgiyi gösteriyor.
Yaşlanmaya Hiç Hazır Değiliz!
Yaşlanmaya Hiç Hazır Değiliz!
Türkiye nüfusu yaşlanırken gelir kaybından bakım sorunlarına kadar pek çok sıkıntıyla karşı karşıya gelmeye başlıyor. Kamunun sosyal politikaları refah artışı için temel rol oynasa da başta sigorta sektörü olmak üzere özel sektöre de önemli rol düşüyor.
Musk’ın Starlink Terminalleri Yanlış Ellere Düşüyor
Musk’ın Starlink Terminalleri Yanlış Ellere Düşüyor
Starlink’in bir iletişim aracı olarak etkinliği, uydu internet hizmetini dünya çapında büyüyen bir karaborsa ticaretinin hedefi haline getiriyor.
Seçim Sonrası Değişen Rüzgar
Seçim Sonrası Değişen Rüzgar
Ekonomide 2024’ün geri kalanında sürecin daha da netleştiği bir senaryoya geçmiş gözüküyoruz.
Dolarizasyonu Azaltacak Faiz Neresi?
Dolarizasyonu Azaltacak Faiz Neresi?
Seçim öncesi alınan dövizlerin satılmaya başlanmasının ardından bunun devam edip etmeyeceği beklenecek. Piyasada döviz alıcısı haline gelen Merkez Bankası, ilk raundu kazanmış görüyor. Kurda denge noktası nerede oluşacak?
İsviçre’de Yeni Bankacılık Fırtınası Riski
İsviçre’de Yeni Bankacılık Fırtınası Riski
Julius Baer’in sıkıntıları Credit Suisse’te karşılaşılan hataları anımsatıyor. Yönetim ise benzeri bir kaderden kaçınabileceğini söylüyor
TL’den Ümidi Kesen Sanayici Döviz Kredisine Kayıyor
TL’den Ümidi Kesen Sanayici Döviz Kredisine Kayıyor
Parasal sıkılaşma sonrasında yükselen Türk Lirası faiz ve kredi büyüme kısıtlamaları, sanayicinin kredi tercihini dövize çevirmesiyle sonuçlandı. Özellikle ihracat geliri olan işletmeler, bu imkanı kullanarak daha uzun vadeli ve öngörülebilir finansman arayışına girdi. Döviz cinsi ticari kredilerin payı yılbaşından bu yana 1.5 puan arttı.
Borsada Fonların Gözü Nakit Zenginlerinde
Borsada Fonların Gözü Nakit Zenginlerinde
Enflasyonla mücadele kapsamında parasal sıkılaşmanın daha da artacağı bir döneme giriyoruz. Nakdin kral olacağı bu dönemde en avantajlı kesim nakit zengini şirketler olacak