Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Ekonomi

“İşleri Büyütelim"
Paranın pahalılaşması “işleri büyütelim” demeyi zorlaştırıyor
  • 26 Nisan 2024 10:48
  • Dr. Ali Yürüdü
“İşleri Büyütelim"

Bulunduğumuz dönem itibarıyla söylenmesi pek mümkün olmayan, ama söylendiğinde gurur veren “işleri büyütelim” cümlesi patronlar nezdinde zor ve stratejik bir karardır. Birçok yan etken barındırmakla beraber, alınan bu kararın temellerinde yatan sebep; büyüyen pazar potansiyeli, sonuç ise paradır. Ucu paraya dayandığı için de; dikkatle alınması gereken bir karardır. Bu cümlenin günümüzde “satıp çıkalım” cümlesinden daha zor olmasının sebebi ise, maalesef artık paranın çok pahalı olmasıdır. Paranın pahalı hale getirilmesi elbette kamu otoritelerinin tercihidir. Ancak benim baktığım pencereden, yani sanayici gözünden “maalesef” pahalı hale gelen para; “işleri büyütelim” diyemeyenler için; “satıp çıkalım” cümlesini söylemeye mecbur bırakabilir.


Bayram öncesinde kaleme aldığım son yazımın başlığına “Büyüt ya da Sat” demiştim. Geçtiğimiz hafta ise bir sanayicinin her şeyden önce var olabilmek için ihtiyaç duyduğu; hammadde, finansman ve enerji olduğu konusuna değinmiştim. Oradaki başlıklara da ilerleyen yazılarda değineceğim. Hatta o yazıda değinmediğim işgücü konusu; günümüz sanayisinde arkadaşını getiren mavi yakaya prim, bonus verecek kadar önemli hale gelmiş durumda. Dolayısıyla iş yapmanın bu kadar zor olduğu ortamda; hayatta kalmak için bu saydıklarımın tamamına erişimde sorunu olmayan sanayici olarak konuya yaklaşmaya çalışacağım. Çünkü sanayicinin iş hayatında karşılaştığı engeller 30 yıllık meslek hayatımda bana daha çok kitap konusu gibi geliyor.


“Büyüt ya da Sat” yazıma atıfta bulunurken; bu yazıda başlıkta da yer verdiğim gibi “işleri büyütmek” konusu, çok nakdi olan ve ben bu parayla ne yapacağım diyen sanayiciyi ima etmiyor. Çünkü fazla parası olanın şu an konumlandığı yer faiz. Operasyonlarını devam ettirmek için ihtiyaç olan nakit varsa, nakit fazlalığını yatırımlarını da öteleyip faizde değerlendiriyor. Aslına bakarsanız söz konusu olan, günümüz Türkiye’sinde herhangi bir sanayici ise, pazarda büyüme potansiyeli görüp işleri büyütelim diyeni de ima etmiyor. Biz daha prematüre haldeyiz. Benim burada bahsettiğim sanayici aslında işlerini büyütmek zorunda olan sanayici. Çünkü söz konusu sanayici; Avrupa’ya ihracat yapmaya devam etmek istiyorsa, Avrupa’nın kurallarına uymak zorunda. Dolayısıyla o sanayici, daha geri dönüşüm tesisi yatırımı yapacak, yetmeyecek yenilenebilir enerji santrali kuracak. Fabrikasının çatısına kurduğu güneş paneli yetmeyecek, organize sanayi bölgesinde bir anda nasıl yükseldiğini anlayamadığı fabrikasının yanındaki boş arsaya milyonlar ödeyecek, oraya da enerji santrali kuracak. Kendi uzmanlığından sonra bir de çevre ve enerji uzmanı olacak. Bir yandan da eskiyen makinalarını yenilemeye çalışacak. Tüm bunlar için para lazım. Parası olan için paranın pahalı olması iyi bir şey. Ancak bu açıdan bakılınca “işleri büyütmek” zorunda olan için durum çok vahim.


Sıradan bir dünyada “işleri büyütelim” diyenleri konuşurken, “Pazar araştırması” yapalım, “müşteri geri bildirimleri” analiz edelim, “teknolojik altyapı” kuvvetini test edelim, “ARGE yapalım” gibi tatlı konular hakkında konuşabiliriz.


Ancak Türkiye’de sanayici bu kararları verirken genelde dış etkenler kararda etkili oluyor. İşlerini büyütebilen finansman konusunu şu dönemde çözebiliyorsa aslında yine “ben şu fabrikanın suyunu bir arıtayım” demedi oturduğu yerden. Dünya bizi itiyor bir şekilde.


Bu yazıda işleri büyütmenin sebeplerinin tanık olduğumuz dünyada pazarda büyüme potansiyeli görmenin ötesinde olduğunu anlatmaya çalıştım. Bir sonraki yazımda ise günümüzde işlerini büyütmek isteyen veya “zorunda kalan” için kullandıkları finansman kaynaklarından bahsedeceğim. Eldeki imkânlar sınırlı. Bazılarının biraz daha önünün açılabileceğini düşünüyorum. Ülkemiz gibi tasarruf oranı düşük ülkelerde kaynakları çeşitlendirelim demek çok gerçekçi gelmiyor. Kaynak olabilmesi ve birikebilmesi için, tasarrufun anlamsız hale gelmemesi gerekir. Zira zaman zaman enflasyon üretebilen ülkelerde de kaynaklar istikrarlı olamıyor ne yazık ki. Bu da bir başka yazının konusu olsun diyelim şimdilik.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
İhracatçının Kur Dengesi Bozuluyor
İhracatçının Kur Dengesi Bozuluyor
Avrupa Merkez Bankası ile Fed’in gevşemeye farklı zamanlarda geçiş planıyla gündeme gelecek güçlü dolar, zayıf euro tablosu ihracatçıda tedirginlik yaratıyor
Türkiye’nin Seçimi
Türkiye’nin Seçimi
Bloomberg HT Genel Yayın Yönetmeni Açıl Sezen yazdı;
Nostalji: Türkiye, Tarımda Kendi Kendine Yetebilen Yedi Ülkeden Biridir
Nostalji: Türkiye, Tarımda Kendi Kendine Yetebilen Yedi Ülkeden Biridir
Tarım sektöründeki sorunlar sürerken, enflasyonun tek hanelere indirilmesi güç olabilir
Alman Ekonomik Modelinin Sonu mu?
Alman Ekonomik Modelinin Sonu mu?
Almanya’nın mevcut menfi gidişatı sadece aşağı doğru bir harekete değil, Alman üretim ve mühendislik kabiliyetlerinin yani “Alman Malı”nın parlak geçmişinin de sona yaklaştığına işaret ediyor olabilir
İTÜ’nün ARI’sı Daha Çok Bal Yapmanın Peşinde
İTÜ’nün ARI’sı Daha Çok Bal Yapmanın Peşinde
Türkiye’nin teknoloji alanındaki rekabet gücünü küresel ölçekte artırmayı hedefleyen İTÜ ARI Teknokent, 2030’a kadar teknoloji yaşam merkezine evrilen bir yapı haline dönüşmeyi planlıyor. 2024 yılı içerisinde kendi girişim sermayesi yatırım fonunu kuracak teknoparkın destek mekanizmalarından İTÜ Çekirdek Kuluçka Merkezi’nde girişimlerin ciroları 200 milyon dolar ve ihracat tutarları ise 115 milyon dolara ulaşmış durumda.
Şirketinizin Piyasa Değerini Algoritmalar mı Belirliyor?
Şirketinizin Piyasa Değerini Algoritmalar mı Belirliyor?
Algoritmalar karmaşıklaştıkça piyasaların dinamiklerini anlamak insanlar için gittikçe zorlaşıyor
Hızlanan Dönüşümde Değişimi Yönetmek
Hızlanan Dönüşümde Değişimi Yönetmek
Elektrikli araçların daha fazla benimsenmesi nedeniyle otomotiv endüstrisi hızlı bir dönüşüm içerisinde ve bu da otomotiv sanayi ile tedarik zinciri ekosisteminde derin değişikliklere yol açıyor.
Hertz’in Tesla Kumarının İbretlik Hikayesi
Hertz’in Tesla Kumarının İbretlik Hikayesi
Bir çift finans uzmanı iflas eden araç kiralama şirketini satın aldı ve elektrikli araç işine girdi. Ne yazık ki neredeyse her öngörüleri yanlış çıktı.
Zaman Nedir?
Zaman Nedir?
Zaman size sıradan, akışkan, sabit akımla akan bir nehir gibi geliyor olabilir. Belki de biz abartıyoruz zaman ve beyin meselesini.
Sosyal Medya İletişim Krizlerini Nasıl Çözersiniz?
Sosyal Medya İletişim Krizlerini Nasıl Çözersiniz?
Türkiye’de her yıl birçok marka veya kişi sosyal medyada iletişim krizi yaşıyor. Her alanda ciddi profesyonellerle çalışılırken bu iletişim krizleri bireysel çabalarla çözülmeye çalışılıyor. Fakat dünyadaki örneklerine baktığımızda iletişim krizleri tam tersi ciddi strateji ve planlarla çözülüyor.
Apple’ın Geri Dönüşüm Programının Karanlık Sırları
Apple’ın Geri Dönüşüm Programının Karanlık Sırları
Apple, aygıt parçalama robotları ve geri dönüşüm yüklenicilerinden oluşan ağını eski aygıtları yeniden kullanmanın daha çevreci bir yolu olarak tanıtıyor. Uzun süren bir mahkeme mücadelesi ve Businessweek araştırması sektörün kirli sırlarına ışık tuttu.
Hesap Lütfen
Hesap Lütfen
Restoran ve kafelerin artan fiyatları tüketicinin sabrını zorlarken işletmeler de bu durumdan çok memnun değil. Yüksek enflasyonun vurduğu yeme içme sektörü, kârını korumakla müşteriyi elinde tutmak arasında bir seçim yapmaya hazırlanırken tüketiciler bu alandaki alışkanlıklarını değiştirmeye başlıyor.
Sermaye Hikâyeye Akıyor
Sermaye Hikâyeye Akıyor
Paranın maliyetinin arttığı, jeopolitik gelişmelerin eski akımların yönünü değiştirdiği ortamda, tüm dünyada portföy yöneticileri hikayesi olan ve güvenli alanlara kaymaya çalışıyor. Gelişen ülkeler arasında ilk sıra kuşkusuz yeni yıldız Hindistan’ın. Ama onun dışındaki “para eden” hikayeler hangi ülkelerde?
Beşiktaş Sahada Atamadığı Çalımı Borsada Attı
Beşiktaş Sahada Atamadığı Çalımı Borsada Attı
Tarihinin kazanma yüzdesi en düşük sezonunu geçiren Beşiktaş, Galatasaray’ın 39, Fenerbahçe’nin tam 35 puan gerisinde bulunuyor. Gerek galibiyet geliri gerekse diğer gelirlerde büyük kayıp yaşayan şirket, yüzde 250 bedelli sermaye artırımı ile gündeme geldi. Ancak hisse tüm olumsuzluklara rağmen hisse getirisinde ezeli rakiplerinin toplamından fazla getiri elde etti. Ta ki, SPK’nın 6 yatırımcıya verdiği cezaya kadar...