Businessweek
Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine aboneliğiniz boyunca tam erişim sağlayabilirsiniz. Abone Ol

Teknoloji

Tüketici Davranışlarında Duygunun Rolü, Yapay Zeka ve Pazarlama
Yapay zekayı gelişen müşteri beklentileri ve etik normlarla uyumlu şekilde kullanabilen şirketler çok daha başarılı olacak.
  • 5 Temmuz 2024 10:32
  • Koray Öztopçu
Tüketici Davranışlarında Duygunun Rolü, Yapay Zeka ve Pazarlama

Tüketici psikolojisini ve davranışını anlamak, pazarlama için en önemli alanlardan biriyken, ürün tekliflerini tüketicinin karmaşık ve çoğunlukla bilinçaltı arzu ve ihtiyaçlarıyla uyumlu hale getirmek daha önemli hale geliyor.


Harvard Üniversitesi’nde görev yapan Prof. Gerald Zaltman kitabında tüketicinin satın alma karar verme sürecinin yüzde 95’inin, öncelikle duygusal tepkiler tarafından yönlendirilen bilinçaltında gerçekleştiğini anlatıyor. Bu duygusal bakış, markaları, hedef kitleleriyle daha derin bağlantılar kurmaya iterken, başarılı markaların sadece ürün değil, duyguları ve deneyimleri sattığı olgusunu da belirginleştiriyor.


Marka algısı ve etkisi


Tüketicinin gözünde algı gerçeklik iken, bu gerçeklik tüketicinin bir ürün veya hizmeti nasıl gördüklerini değil aynı zamanda değerini de şekillendirir. Pazarlama planları yeni dönemde yalnızca teknoloji üzerine değil, lüks, yenilik ve statü üzerine de yapılıyor.


Markaların hedef kitlelerinde etkileyici bir marka algısı oluşturmak, bir ürünü sıradan olmaktan çıkıp aranan bir statü sembolü haline getirebilir.


Pazarlamada ve tüketici davranışında yapay zeka


Yapay zekanın toplumumuz ve günlük yaşamlarımız üzerindeki etkisi giderek daha belirgin hale gelirken, birçok teknoloji gibi yapay zeka da tüketici davranışını önemli ölçüde etkiliyor. Yapay zeka, işletmelerin müşterileriyle etkileşim kurma biçimini dönüştürüyor, satın alma kararlarını etkiliyor ve müşterilerin davranışları bu etkileşim yoluyla gelişiyor.


Pazarlamada yapay zeka kullanımın en büyük avantajlarından biri, müşteri deneyimlerini kişiselleştirme yeteneğidir. Yapay zekanın yardımıyla markalar, müşteri davranışını izleyebilir ve verileri, pazarlama çabalarını bireysel tercihlere göre uyarlamak için kullanabilirler.


Yapay zeka, tüketici davranışına ilişkin verileri, öngörüleri sağlayarak pazarlamaya destek olurken, aynı zamanda markalar için müşterilerin ürünleri, web siteleri ve sosyal medya platformlarıyla nasıl etkileşim kurduğunu anlamasına da yardımcı olur. Aynı zamanda pazarlama departmanları kampanyalarında detaylı ayarlamalar yapmak, fiyatlandırmayı ayarlamak ve genel müşteri deneyimini iyileştirmek için yararlanır.


Kişiselleştirilmiş deneyimlere ilişkin tüketici beklentileri


Yapay zeka gibi yeni gelişen teknolojilerin kullanılması, markaların tüketicilerine kişiselleştirilmiş hizmetler sunma konusunda yeni bir adım oldu. Verileri analiz etme ve belirleme yeteneği, markların tüketici ihtiyaçlarını daha yüksek doğrulukla tahmin etmelerine olanak sağladı.


Tüketicilerin memnuniyetini artıran, satın alma kararlarını etkileyen ve müşteri katılımını artıran bir kişiselleştirme düzeyi sağlayarak ürün önerilerinde ve müşteri hizmetleri etkileşimlerinde yapa zeka büyük adımlarla geliyor ve devrim yaratıyor.


Yapay zeka, seçilebilir, özel ürün önerilerinden kişiselleştirilmiş müşteri hizmetlerine kadar bireysel ihtiyaç ve tercihleri karşılayan özel deneyimler aracılığıyla müşterileriyle daha güçlü seçimler kurma olanaklarını tanır. Hızla ilerleyen teknolojinin sona ermesi, ne istediğini sürekli olarak değerlendirme ve giderek daha doğru ve daha kaliteli hizmetler sunması, yapay zeka odaklı pazarda güncel ve kalıcı kalabilmesi için çok önemlidir.


Veri gizliliğine yönelik tüketici talebi


Yapay zekanın kişiselleştirilmiş müşteri deneyimlerindeki avantajları yadsınamaz olsa da tüketiciler, gizlilikle ilgili sonuçların giderek daha fazla farkına varıyor. İşletmelerin kişiselleştirilmiş deneyimler sunmasına olanak tanıyan veriler, doğru şekilde kullanılmadığı takdirde kişisel gizliliği ihlal etme potansiyeline sahip. Sonuç olarak tüketiciler, verilerinin nasıl kullanıldığı ve korunduğu konusunda daha fazla şeffaflık talep ediyor.


Veri gizliliğine yönelik bu yeni odaklanma, müşteri sadakatinin şekillenmesinde önemli bir rol oynuyor. Veri gizliliğine öncelik veren ve veri işleme uygulamaları hakkında net iletişim sağlayan işletmeler, tüketicilerin beğenisini kazanma eğilimindedir. Araştırmalara göre, buna önem veren markalar, diğer markalarla karşılaştırıldığında yıllık en az yüzde 10 büyüme sağlayabilecek durumda.


Veri gizliliğine saygı duymalı ve öncelik verirken tüketicinin kişiselleştirme konusundaki beklentilerini de karşılamalıdırlar.


Sürdürülebilirlik ve etik bakış önde olacak


Yapay zekanın artan etkisi yalnızca işletmelerin çalışma şeklini değiştirmekle kalmıyor, aynı zamanda yapay zeka etik ortamını da dönüştürüyor ve tüketicileri işin etik yönleri hakkında daha derinlemesine düşünmeye teşvik ediyor.


Yapay zeka teknolojilerinin gelişimiyle yalnızca gizlilik ve önyargılar değil aynı zamanda bir şirketin çevresel ayak izi gibi endişeler de dile getiriliyor. Sürdürülebilir bakışa sahip, etik tüketicilerin sayısı arttıkça, yapay zekayı sorumlu bir şekilde kullanmayı taahhüt eden ve bu teknolojilerin toplumu nasıl etkilediğini açıklayan işletmelere yönelme eğilimi daha fazla oluyor.


Yapay zekanın hızlı gelişimi işletmelere faydalar getirirken, başarılı olmak isteyen şirketler müşterilerine odaklanmalı, onların ihtiyaçlarını derinlemesine anlayarak kişiselleştirmeyi geliştirmeli ve veri gizliliğine bağlılık bakışını da artırmalıdır.


Üreticiler, yalnızca mevzuata uyum sağlamak için değil, aynı zamanda müşterilerle uzun vadeli güven oluşturmak için de yapay zekayı etik şekilde kullanacak. Yapay zekayı gelişen müşteri beklentileri ve etik normlarla uyumlu şekilde kullanabilen şirketler başarılı olmak için en iyi konumda yer alacak.


Dergi Erişimi
Dergi içeriklerini okumak için Bloomberg Businessweek Türkiye dijital dergisine abone olmanız gerekmektedir.Abone değilseniz abonelik satın alarak tüm dergi içeriklerine sınırsız erişim sağlayabilirsiniz
Abone Ol
Asgari Kurumlar Vergisi Ciroyu Gizletir mi?
Asgari Kurumlar Vergisi Ciroyu Gizletir mi?
Yakında Meclis’e gelmesi beklenen vergi paketinde öngörülen Asgari Kurumlar Vergisi’nde net kâr dışında satış hasılatının yüzde 2’sinin esas alınıyor olmasını uzmanlar ve sektör temsilcileri olumsuz değerlendirdi. Uygulamanın özellikle hasılatı yüksek fakat kârlılığı düşük ya da zarar eden şirketleri ciddi maliyetlerle karşı karşıya bırakarak faaliyetlerini riske atabileceği bunun da kayıt dışılığa yönlendirebileceği eleştirisi yapılıyor.
ABD’de Donald Trump Kazanırsa Ne Olacak?
ABD’de Donald Trump Kazanırsa Ne Olacak?
Hakkında olağanüstü bir mahkeme kararı, vs. olmadığı müddetçe, Donald Trump gümbür gümbür Beyaz Saray’a geliyor gibi.
Enflasyonun İnadı Kırılıyor mu?
Enflasyonun İnadı Kırılıyor mu?
Geçen yılın Haziran ayında 650 baz puanlık faiz artışı ile başlayan sıkılaşma döngüsü, seçimler sonrasındaki kur ve vergi artışlarının etkisiyle hızlanan enflasyonu yıllık bazda sekiz ay sonra geriletti. Ekonomi yönetimi dezenflasyon sürecinin başladığını söylüyor, TCMB Başkanı Karahan da şahin duruşunu koruyor
Tahvil Kanunsuzları Geri mi Dönüyor?
Tahvil Kanunsuzları Geri mi Dönüyor?
27 trilyon dolarlık Hazine piyasasındaki yatırımcılar, ABD seçimlerini kimin kazanacağına dair pozisyonlarını ayarlamaya çalışıyor.
GYO’ların “Yüzde 50” Endişesi
GYO’ların “Yüzde 50” Endişesi
Yeni vergi paketiyle GYO’ların Kurumlar Vergisi istisnası kalkıyor, kar dağıtım zorunluluğu geliyor. Ancak değerleme farkından kaynaklanabilecek karın dağıtımı konusunda sektörün çekinceleri var.
Halka Arzlar Tavansız Kaldı, Katılımcısı Azaldı
Halka Arzlar Tavansız Kaldı, Katılımcısı Azaldı
Borsada son dönemde izlenen dalgalı seyir halka arzları da olumsuz etkiledi. Temmuz ayının ilk haftasında gerçekleştirilen halka arzlarda katılımcı sayısı 540 binlere kadar düştü. Halka arzlara ilginin düşmesi “Doyuma ulaşıldı mı?” sorusunu gündeme getirdi.
Nikelin Kirli Dünyası
Nikelin Kirli Dünyası
Nikel, ölümcül kazalarla dolu bir geçmişi olan Endonezya’daki bir sanayi bölgesinden elektrikli araç tedarik zincirine akıyor.
İlk Yarının Anomalileri
İlk Yarının Anomalileri
Bu sene portföy yatırımları açısından gelişmiş ülkelerin, varlık sınıfların açısından tahvillerin senesi
S&P 500 İçin Önceki Balonların Tekerrürü Mümkün mü?
S&P 500 İçin Önceki Balonların Tekerrürü Mümkün mü?
S&P 500 teknoloji hisselerindeki yükseliş, sağlam ekonomik temeller ve güçlü kazanç büyümeleriyle desteklendiği için geçmişteki balonlardan farklı bir tablo çiziyor. Özellikle Nvidia ve diğer yapay zeka hisseleri, yatırımcılar için sadece geçici bir heves değil, aynı zamanda uzun vadeli değer kaynağı olarak öne çıkıyor
Fed İçin Hesap Günü Yaklaşıyor
Fed İçin Hesap Günü Yaklaşıyor
Büyük merkez bankaları enflasyonla başarılı bir mücadele verdiler ancak bu son derece başarısız öngörüler yapıldığı ve bunun nedeninin araştırılması gerektiği gerçeğini değiştirmiyor. Fiyatlardaki artıştan çıkarılacak en önemli sonuçlardan biri, enflasyonla mücadelenin daha çok bir takım oyunu olması gerektiğidir.
Ticaret Savaşlarından Topyekun Çatışmaya: Üçüncü Dünya Savaşının Hayaleti ve Nükleer Savaş Tehdidi
Ticaret Savaşlarından Topyekun Çatışmaya: Üçüncü Dünya Savaşının Hayaleti ve Nükleer Savaş Tehdidi
ABD’nin giderek azalan rekabet gücü ve düşüşü uluslararası sahnede daha agresif bir tavır takınmasına yol açıyor
Modern İş Dünyasında Konforlu Mücadele Arayışı
Modern İş Dünyasında Konforlu Mücadele Arayışı
Şirketler, sosyal hayatta ve iş hayatında konforu sağlarken, mücadele kavramını nasıl yönetecekleri sorusunu yanıtlamak zorunda